zelfbouw betonplex aquarium +-900 liter

Plaats reactie

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

zelfbouw betonplex aquarium +-900 liter

Bericht door ben85 »

Het plan:

Ik wil graag.......ooit een heel groot aquarium in me huishuis bouwen. Dus aan me vader voorgesteld of ik bij hem in de zaak een aquarium mag bouwen ( kan ik alvast oefenen) :p
Hij vind het een goed idee dus ik ga nu een plan maken en informatie vergaren om met de bouw te starten dit zal waarschijnlijk eind januari zijn.

Het word een betonplex aquarium met aan de voorzijde een ruit uiteraard.
Ik heb vandaag wat dingen opgemeten en de maten zullen ongeveer 210x70x60 wat uitkomt op ongeveer negenhonderd liter.

Nou weet ik alleen nog niet waar ik de betonplex mee moet gaan bekleden.....kan dat gewoon kaal of met epoxy ...glasvezel.....vloeibaar vijverfolie.

Verder weet ik ook nog niet wat voor pompen/filters erop wil.....iemand nog ideeën of ervaring met bepaalde grote pompen.

Kwa vissen weet ik.het ook nog niet of het worden discussen of malawi cichlide.......

Dit is waar het aquarium komt.....me vader heeft een keukenbedrijf en het leek mij altijd al vet gaaf om een aquarium als achterwand van de keuken te doen......dat word het niet helemaal maar het komt in de buurt.
Afbeelding

Tips etc zijn altijd welkom
Laatst gewijzigd door ben85 op 26 nov 2013 19:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Re: zelfbouw betonplex aquarium +-900 liter

Bericht door ben85 »

ben85 schreef:Het plan:

Ik wil graag.......ooit een heel groot aquarium in me huishuis bouwen. Dus aan me vader voorgesteld of ik bij hem in de zaak een aquarium mag bouwen ( kan ik alvast oefenen) :p
Hij vind het een goed idee dus ik ga nu een plan maken en informatie vergaren om met de bouw te starten dit zal waarschijnlijk eind januari zijn.

Het word een betonplex aquarium met aan de voorzijde een ruit uiteraard.
Ik heb vandaag wat dingen opgemeten en de maten zullen ongeveer 210x70x60 wat uitkomt op ongeveer negenhonderd liter.

Nou weet ik alleen nog niet waar ik de betonplex mee moet gaan bekleden.....kan dat gewoon kaal of met epoxy ...glasvezel.....vloeibaar vijverfolie.

Verder weet ik ook nog niet wat voor pompen/filters erop wil.....iemand nog ideeën of ervaring met bepaalde grote pompen.

Kwa vissen weet ik.het ook nog niet of het worden discussen of malawi cichlide.......

Dit is waar het aquarium komt.....me vader heeft een leasebedrijf en het leek mij altijd al vet gaaf om een aquarium als achterwand van de keuken te doen......dat word het moet helemaal maar het komt in de buurt.
Afbeelding

Tips etc zijn altijd welkom

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Koirac »

Ook vijver en koi liefhebber.

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

thanks koirac.

ik zal inderdaad op google moeten gaan zoeken denk ik want de mensen op dit forum zitten toch over het algemeen op een ander sigment

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Koirac »

Er staan hele goede ervaringen op , waar je heel goed gebruik van kan maken.
Sommige met duidelijke foto`s en /of filmpjes.

Succes
Ook vijver en koi liefhebber.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Betonplex bak:

Goede kwaliteits betonplex nemen
volledig in meerdere lagen behandelen met epoxy
pompen voor grotere bakken, kinshi die draait hier op 2500 liter feilloos en geruisloos.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je kan een beetje kijken hoe ik het gedaan heb op http://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=8889

Ben het niet met Chumbu eens geen beton plex met epoxy het is een beetje het een of het ander.

Betonplex is blijbaar prima mist je de extra dikke zwarte laag hebt die de gewone bouwmarkt overigens niet verkoopt.
of multiplex met epoxy betonplex en epoxy zou ik nooit doen want dan moet je het betonplex eerst schuren voor hechting en dan kan je dus beter goedkoop multiplex nemen.

Betonplex is gemaakt om slecht te hechten, daar is die zwarte laag speciaal voor gemaakt dus daar epoxy op smeren is vragen om slechte hechting van de epoxy, dus of je neemt genoegen met betonplex of je neemt multiplex, daar hecht epoxy mits goed ontvet wel op.

Ik zou voor die maat 18 mm multiplex adviseren met evt een hoek versterking daar op epoxy met glasvlies 160 gram in 2 lagen, mag ook aan de buitenkant maar hoeft niet.

Stabilisatie strips zijn op een dergelijke maat niet eens echt nodig maar als je zeker wil zijn waarom niet.

Hier staan geloof ik nog wat meer foto's http://www.miroshaki.nl/forum2/viewtopi ... lit=nature
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Klopt ik vergis me sorry :lol: