na indraaien.. wanneer water verversen??

Onderwerp auteur
Cooper Gelderland
0-200
0-200

na indraaien.. wanneer water verversen??

Bericht door Cooper »

hallo mijn bakje staat nu bijna 4 weken... wanneer is het nu raadzaam om water te verversen.... en hoeveel zou dit moeten zijn precies bij een Juwel Rio 240?...

en als ik het heb ververst is het dan raadzaam om Aquasafe toe te voegen.... ik wordt een beetje duizelig van alle informatie op internet... de een zeg 25% verversen andere weer 10% etc... en de ene zegt wel aquasafe andere zeggen nee niet doen...

help :?:

dappie
0-200
0-200

Re: na indraaien.. wanneer water verversen??

Bericht door dappie »

hoi cooper
ik zelf ververste eerder bij mijn zuid amerika bak met discus iedere week 25% nou bij mijn riparium doe ik 10% per week.
wat je moet verversen ligt aan het visbestand en wat je voert.
ik zelf heb nooit geen aquasafe of andere middellen gebruikt met waterverversen en ook niet bij opnieuw inrichten, ik gebruik bij het opstarten altijd bacterial in het filter en in de bak, en als die goed aanslaan hoef je niets meer toe te voegen alleen kraan of regenwater is voldoende.

groeten ron

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Zelf doe ik de eerste verversing na een week draaien met vissen en altijd minstens 25%.
In mijn grote bak met grote bezetting doe iknu wekelijks een 1/3e wissel. Waterverbeteraars is voorieder persoonlijk, ik heb het in de bak voor de citroentjes wel erbij gedaan en verder eigenlijk nooit.
Die bak heb ik trouwens verder wel gewoon helemaal laten indraaien.

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Ik zou niets toevoegen aan het water verder. Je bak zal toch pas in gaan draaien als je een bezetting toevoegd, tenzij je inderdaad met bacterie gaat werken of ammoniak toe gaat voegen aan het water. Je bacteriecultuur kan pas groeien als je ze ook voeding geeft;) ik zou dus je bak rustig gaan bezetten met wat visjes en steeds verder opbouwen. Wel telkens je water wat verversen elke week en in de gaten houden, 20% is denk ik wel voldoende, afhankelijk van je bezetting. Succes ermee en goed bezig;)

agnes
1000+
1000+

Bericht door agnes »

Ik ga ook pas water verversen als de visjes een week in de bak zit. Hoeveel ik ververs hangt van de visjes en het aantal visjes af. Als alle visjes er uiteindelijk inzitten ververs ik ongeveer 25 % van het water per week.
groetjes Agnes

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik werk volgens de EI index dus ververs elke week 50% en voeg niets toe aan water verbeteraar.
Wel verhoog ik mij GH met 2 punten door GH plus en stomp vervolgens de pH met 1 punt in elkaar met CO2
Vervolgens om de dag nitraat/fosfaat en sporenelementen en easy carbo elke dag.

Moet jij dat ook doen denk het niet, voor een gewone bak is elke week een beetje 10 % of zo denk ik zat, je moet vooral goed opletten dat je planten blijven groeien.

Wat je dus ziet er zijn zoveel methode dat je eigenlijk zelf gewoon een beetje moet uitvogelen waar jij je prettig bij voelt, zolang je bak het leuk doet en je wordt niet overlopen door algen is eigenlijk alles goed.
In aquarium land is het helaas niet zo dat er maar een methode is.
Welke methode je kiest zal afhangen ook van hoe perfect wil je alles nu eigenlijk hebben en waar heb je lol in.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

stylz schreef: Wat je dus ziet er zijn zoveel methode dat je eigenlijk zelf gewoon een beetje moet uitvogelen waar jij je prettig bij voelt, zolang je bak het leuk doet en je wordt niet overlopen door algen is eigenlijk alles goed.
Welke methode je kiest zal afhangen ook van hoe perfect wil je alles nu eigenlijk hebben en waar heb je lol in.
Couldn 't agree more :tums:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Rita M schreef:
stylz schreef: Wat je dus ziet er zijn zoveel methode dat je eigenlijk zelf gewoon een beetje moet uitvogelen waar jij je prettig bij voelt, zolang je bak het leuk doet en je wordt niet overlopen door algen is eigenlijk alles goed.
uitkijken hoor straks gaan we elkaar nog aardig vinden :mrgreen:

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

stylz schreef:
Rita M schreef:
uitkijken hoor straks gaan we elkaar nog aardig vinden :mrgreen:
uhooowh....dat kunnen we niet hebben hoor, ik duik weer snel weg zeg Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

:cry: :cry: :cry:

Onderwerp auteur
Cooper Gelderland
0-200
0-200

Bericht door Cooper »

ik wacht nog even met verversen... dan volgende week 10%...

waarde van 12 okt.
PH 7.5
KH 8
GH 7
No2 0
No3 0

waarde 20 okt
PH 7.5
KH 6
GH 8
No2 0
No3 0

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zie dat nooit zo erg verversen doe je niet om de waardes die je meet meestal :?

wat is je hoeveelheid sporen elementen, magnesium,koper, ijzer enz enz no3 nul is niet iets waar ik van denk van goh wat goed, wat is je fosfaat ?
verversen moet je niet af laten hangen van gemeten waardes maar meer van een onderhouds strategie.

ik ben een EI aanhanger want al die gemeten waardes zeggen mij nooit zo veel, zorg dat er geen tekorten ontstaan jij hebt 0 NO3 dus in mijn ogen een probleem :P

Onderwerp auteur
Cooper Gelderland
0-200
0-200

Bericht door Cooper »

stylz schreef:ik zie dat nooit zo erg verversen doe je niet om de waardes die je meet meestal :?

wat is je hoeveelheid sporen elementen, magnesium,koper, ijzer enz enz no3 nul is niet iets waar ik van denk van goh wat goed, wat is je fosfaat ?
verversen moet je niet af laten hangen van gemeten waardes maar meer van een onderhouds strategie.

ik ben een EI aanhanger want al die gemeten waardes zeggen mij nooit zo veel, zorg dat er geen tekorten ontstaan jij hebt 0 NO3 dus in mijn ogen een probleem :P

om dat allemaal te testen moet ik een lab aanschaffen... ik vind deze waarde die ik nu meet wel voldoende....
planten groeien goed.. vissen doen het goed. en als No3 op nul is dus een probleem volgens jou.. maar dat zie ik nergens op internet naar voren komen. leg eens uit :?:

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ook ik vind de NO3 wat laag, best is geloof ik tussen de 25 en 50.

Ik moet je eerlijk zeggen, ik heb een dure SERA testkoffer gekocht en heb er echt veel spijt van.
Ik was veel meer tevreden met de teststrips want precies want Stylz zegt, het is een indicatie en je ziet vanzelf wel aan je vissen en de bak of het allemaal in orde is. Wanneer het niet in orde is zie je happende vissen of zo en is de eerste handeling toch meestal een waterwissel. Kortom...ik denk er serieus over om weer gewoon lekker een buisje teststrips te kopen en de koffer lekker op te bergen. Geeft me alleen maar stress :mrgreen:

ff stukje van internet gehaald hoor:
NO3 (Nitraat). Nitraat is het uiteindelijke eindproduct van de afbraak van ammoniak door de nitrificerende bacteriën Nitrosomonias en Nitrobacter in het filter. Het is in tegenstelling tot nitriet en ammoniak niet giftig voor het aquarium. Op lange termijn kan het wel de groei van planten en vissen benadelen, en de algengroei stimuleren, omdat het één van de belangrijkste voedingsstoffen is voor planten en algen. Ondanks het niet giftig is voor de vissen, is het toch beter om het nitraat-gehalte zo laag mogelijk te houden. Een nitraat-gehalte van 50 mg/l is goed. Dit kan behaalt worden door het verversen van water.

Bron: http://www.aquariumzoeken.nl/waterwaarden

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Een NO3 van 50 zegt niks anders als dat je behoorlijk moet verversen, 25 is redelijk maar een waarde van ronde de 15 zou beter zijn voor de balans.
Je meet een NO3 van 0 zeg je, ik geloof je maar besef dan wel dat je een lopende tijdbom hebt aan je aquarium (goed bedoelt hoor) Als je geen NO3 kan meten ofwel die geeft 0 aan is zoals stylz aangeeft niet in orde. Stel je zou er nu visjes bijzetten of een keertje per ongeluk teveel voeren is het wachten op nitriet ophoping. Zolang je dus 0 meet aan NO3 wil dat niets anders zeggen dat je filter/aquarium nog niet lekker draait.