Problemen met plantjes

Plaats reactie

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Problemen met plantjes

Bericht door AndroiDer »

Beste mede forum-leden,

Ik heb wat problemen met mijn planten in de bak het gaat het meeste om de planten hier onder. Ik heb foto's gemaakt van de situatie.

Afbeelding
Afbeelding

Weet niet of het goed te zien is, maar de plantjes worden steeds slapper en ze vallen uit elkaar, ook onderaan de planten bij de uiteindes wordt het bruinig. Ik ben een lang weekend weg geweest en elke dag is de juiste hoeveelheid planten voeding in het water gedaan door de gene die op het huis deed letten. Het is nog steeds de opstartende bak. Het licht is automatisch ingesteld en brand tussen 11 uur smorgens en 12 uur snachts. Het water is 27 graden.

Ook andere plantjes gaan wat minder, deze worden donker groen en voelen slijmerig aan. Als ik eraan kom lost het op zegt maar, maar bij deze zie ik nieuwe scheuten dus daar ben ik me niet zo druk over het maken denk dat deze groene stengels dood gaan en plaats maken voor nieuwe.

Maar zoals de foto, deze krijgen geen nieuwe scheuten en ik zie alleen maar verslechtering. Deze dood en eruit halen??? En wat kan ik doen dat het wel beter gaat. Ik heb na het probleem wat hier te lezen is: http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 06#p234298 het water iets meer als de helft moeten verversen (op advies van een winkel) en daarna opnieuw gevuld en bacteriën toegevoegd 3 dagen lang. En nu staat hij 3 dagen zonder dat er wat toegevoegd is dan alleen dagelijkse voeding voor de planten.

Bedankt voor jullie meedenken en hulp!!

AndroiDer.

stylz
1000+
1000+

Re: Problemen met plantjes

Bericht door stylz »

Dat bacterien toevoegen zie ik niet zo zitten maar kwaad kan het niet :lol:

heb je CO2 bemesting want blijkbaar stagneert de groei ergens op en dat mis ik in je opsomming.
Alle verlichting langer dan 8 uur geeft algen een voorsprong dus zeker zolang je stagnatie hebt niet langer dan 8 uur belichten, later kan je evt altijd nog opvoeren iets langer kan wel maar is voor je planten niet nodig.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik heb het idee dat je planten zijn/worden aangetast door bruin alg. Moet je even googlen of je dat inderdaad in de bak ziet. Dat is namelijk een opstartalgje dat vanzelf weer weggaat ;)

matty_94
0-200
0-200

Bericht door matty_94 »

Het kan overbelichting zijn inderdaad maar wat CO2 toevoegen kan ook geen kwaad.
Gewoon met een simpel setje, zoiets als dit http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... fc=beslist
Dit is meestal wel verkrijgbaar bij de reguliere dierenwinkel.

Groet,
Matty

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Op dit moment ben ik heel eerlijk en huiverig weer wat te kopen. Ik heb tegenslag op tegenslag en ben maar geld erin het pompen en zie niks verbeteren. In de winkel krijg ik ditjes en datjes en hier weer 20 euro lichter en daar weer 15 euro minder en het blijft hopeloos.

De timer heb ik reeds aangepast en vanaf nu draait de lamp maar 8 uren. dit kan dus opgebouwd worden met vissen erin en is dus voor een later moment.

Om te reageren op de alg, Ik heb hele kleine groene vlokjes op de raam zitten, als ik door de bak ga met het net ziet het water ff troebel uit en zie ik overal die groene vlokjes.

Ook ff off-topic.
Me vader heeft in zijn vroegere jaren ook een flinke aquarium gehad, hij geeft aan toen nooit allemaal die goedjes te hebben gebruikt en alles op natuurlijke wijzen laten gaan. Qua vissen qua planten nooit zaken toegevoegd of extra materiaal gewoon alles via de natuurlijke wijzen. Waarom zou dit tegenwoordig niet meer gaan en moeten zaken als planten voeding en CO2 etc genomen worden terwijl ik me herinner dat me vader dit ook nooit had. Is gewoon ff een vraagje tussendoor, ik ben zeker bereid het goed te krijgen maar voor nu kost het me allemaal alleen maar geld en heb er geen plezier van en eerlijk gezegd begint het vrouwtje nu ook van hallo kost geld en het blijft slecht....
Laatst gewijzigd door AndroiDer op 14 aug 2013 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Dat is gewoon normale alg, daar heeft iedereen last van :)

- Wat voor een verlichting gebruik je? (TL/led? Aantal Kelvin?)
- De plantenvoeding is profito? En je hebt de aangegeven hoeveelheid gegeven/laten geven?

De kans is vrij groot dat de balans tussen voedingsstoffen, CO2 en licht niet goed is waardoor je nu die problemen hebt met je planten. ;)

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Fabian schreef:Dat is gewoon normale alg, daar heeft iedereen last van :)

- Wat voor een verlichting gebruik je? (TL/led? Aantal Kelvin?)
- De plantenvoeding is profito? En je hebt de aangegeven hoeveelheid gegeven/laten geven?

De kans is vrij groot dat de balans tussen voedingsstoffen, CO2 en licht niet goed is waardoor je nu die problemen hebt met je planten. ;)

- TL heb ik 2 stuks van het merk SALVANIA onder het merk staat F18W/T8/765
- Plantenvoeding is Easy Life - EasyCarbo (koolstof voor planten)(geadviseerd door de winkel) dit wordt iedere dag gegeven met de hoeveelheid dat op de beschrijving staat ook staat in de beschrijving dagelijks.
Daarbij wordt Easy Life ProFito 1 als planten voeding gegeven (ook advies van winkel) deze wordt 1x in de week gegeven de hoeveelheid dat op de beschrijving staat, ook in de beschrijving staat 1x in de week.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Oke, duidelijk.

Hoe doen de rest van de planten het?

agnes
1000+
1000+

Bericht door agnes »

Als je eens CO2 wilt uit proberen kun je dit ook zelf maken met suiker en gist. Verder een lege plastic fles, een petflesje een zuurstof of beter een co2 slangetje en een oud bakje nodig. Leuk om te doen, niet duur en leerzaam.
Maar het belangrijkste is om je niet gek te laten maken en allemaal dure dingen te kopen . Een aquarium heeft tijd nodig om op te starten en de plantjes moeten eerst nog aanslaan. Plantjes moeten veranderen van bovenwater plantjes naar onder water plantjes. Als de plantjes wat beginnen te groeien langzaam de licht uren verhogen naar 10 a 11 uur. Bij minder licht niet te veel planten voeding geven. want dit vinden algjes wel pretig.
groetjes Agnes

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Ik heb 1 rode plant erin niks geks mee zoals ook het gras en 1 lage plant die doen t ook goed.. en heb nog snel groeiers en deze zijn matig veel donkergroene blaadjes die in slijm veranderen maar er zijn wel zichtbare nieuwe scheuten.

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik zou ook niet teveel plantenvoeding geven omdat je nog niet zoveel beplanting hebt.

En als CO2 systeem heb ik dit gebruikt werkt super.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=7458