Hoekaquarium Delta 100

Onderwerp auteur
Marovingian
0-200
0-200

Hoekaquarium Delta 100

Bericht door Marovingian »

Hey Aquarianen,

Dit is mijn eerste post hier op dit geweldige forum, maar heb hier al een boatload aan informatie vandaan weten te halen. Mijn dank hiervoor :) Vandaar dat ik maar besloten heb mijn proces te delen hier zodat anderen hier weer van kunnen profiteren. Daar gaan we dan...

Als eerste wat informatie over de bak. Delta 100 is een ouderwetse Juwel diamantvormige bak met 150 l inhoud. De Trigion serie heeft deze bakken vervangen. Aangezien ik de Delta gratis mocht overnemen van m'n zwager was de keuze snel gemaakt. We hebben al een Lido 120 staan, maar nadat 2 van onze drie L-nummers besloten 21 (geteld en wel) kleintjes te krijgen, was het tijd voor een bak met meer inhoud.

Als eerste heb ik de bak helemaal schoongemaakt. De kit resten verwijderd met een verfkrabber, de kalkaanslag was met natuurazijn zo weggepoetst.
De interne filter had m'n zwager er gelukkig al uitgesloopt. Gezien het onderhoud en de plaats in het aquarium heb ik besloten een Eheim Experience 250 externe filter te kopen. Samen met een los verwarmingselement is dit alle techniek die ik aan het aquarium toevoeg, aangezien ik bij de oude bak nog geen reden gevonden heb om meer techniek toe te voegen.

Wel wilde ik het deze keer wat uitgebreider aanpakken, met een mooie achterwand en minimaal zichtbare techniek. Dus lang nagedacht over hoe ik dit aan zou gaan pakken en welke achterwand geschikt zou zijn. Op internet wat achterwanden vergeleken maar omdat ze van Juwel geen kant en klare achterwand elementen hebben voor hoekaquaria toch besloten om er wat meer werk in te steken en zelf een wand te bouwen. Dit scheelde ook aanzienlijk in de kosten.

Dus ik naar de Gamma/Action/Mr boat.nl om alle benodigdheden te halen. Een vriend had nog wat platen piepschuim over van 5 cm dik dus dat was mooi meegenomen. Verder bij de Gamma gehaald: tegellijm, afdekzijl, kwasten, roerhout, staalborstel. Bij de Action: Acrylverf en nog wat kwasten. Epoxyhars en verharder bij Mr boat.nl besteld. Alles bij elkaar zo'n 50-60 euro kwijt.

Als eerste heb ik m'n techniek in de bak gepast. Afbeelding
De inlaat van het filter heb ik iets hoger geplaatst zodat het aangezogen water langs het verwarmingselement gaat. De uitstroom (horizontale groene balkje) blijkt met het inpassen van de achterwand iets verder de hoek uit te komen. Dit is ook gunstig voor de stroming.

Vervolgens de de wanden op maat gemaakt Afbeelding
en een schuin stuk toegevoegd zodat een filterruimte ontstaat. Dat schuine stuk is wel even wat passen en meten geweest. Dit was ook niet het eerste exemplaar.

Hierna gaten in het schuine stuk gemaakt met behulp van een gatenzaag. De roosters heb ik gehaald bij m'n lokale aquariumspeciaalzaak. Afbeelding

Nu het leuke werk! Uitlijning van de stenen getekend. Gewoon maar iets gedaan, wat vaak het beste effect opleverd.
Afbeelding
Vervolgens met staalborstel en stofzuiger (want het werd wel heel snel heel erg wit) de stenen uitgeschraapt.
Afbeelding
Nu al een erg leuk effect in het aquarium
Afbeelding
Gezien het feit dat het piepschuim aan de dikkere kant is heb ik het wat meer uitgehold. Totaal neemt de achterwand geschat zo'n 20 liter in beslag. Mocht ik dit nog eens gaan doen neem ik dunnere platen, maar nu doen we het er gewoon mee.

Daarna de tegellijm. Ik heb er twee lagen lijm overheen gedaan. Allebei de lagen hebben 24 uur gedroogd. Afbeelding
Door het gebruik van een staalborsteltje zat de steen/korrelstructuur al in het piepschuim zelf. De tegellijm neemt dit gewoon over, maar omdat je al een beetje relief hebt moet je opletten dat je geen kleine gaatjes overslaat.

Ik was niet tevreden over de lichtgrijze kleur die de lijm heeft als het helemaal uitgedroogd is. Ik wilde een donkere achterwand omdat dit de dieptewerking verbeterd (heb ik gelezen, moet het zelf nog testen). Dus op zoek naar een steensoort die ik mooi vond en kwam uit op Ardenner Breuksteen, maar iets donkerder Afbeelding
Eerst de donkere laag aangebracht. Gewoon een tube zwart en witte acrylverf bij de Action vandaan. Mengen tot een donkergrijs/zwarte kleur en alles inkleuren met een kwast en zie het verschil: Afbeelding
Vervolgens met een penceeltje de lichtgrijze en witte accenten aangebracht waardoor het eindresultaat voor de epoxy er zeker mocht zijn:Afbeelding
Afbeelding

Gisteravond ook de eerste laag epoxy erop gesmeerd. Kleine tip: epoxy die je over hebt, meteen uit je maatbekertje in een plastic bekertje doen en je kwast eruit halen. Dus niet even koffie gaan drinken en de boel even laten drogen. Doe je dit wel, zit het hele zooitje vast! :) Gelukkig was de koffie wel lekker :)
Afbeelding
Vanavond de tweede laag Epoxy en als dat droog is ga ik de wand vrijdag in het aquarium kitten. Dan kan alles lekker goed drogen en gaan we na het weekend de bodem vullen en het filter voorbereiden.

Nou...genoeg voor zo'n eerste post lijkt me!

Groet!

Floor
200-400
200-400

Re: Hoekaquarium Delta 100

Bericht door Floor »

hallo, en welkom op het forum.

altijd leuk, een nieuw project. ziet er allemaal prima uit.
ben benieuwd wat er er allemaal in gaat komen qua vissen, planten enz.

wat betreft die epoxy, wanneer je even niet verder kan omdat de hond uitgelaten moet worden, de kippen gevoerd, de schapen gevangen, de jongste zijn luier heeft volgescheten of de oudste van het spul weer eens iets gesloopt heeft waar hij uiteraard met zijn tengeltjes van af had moeten blijven... geloof me, ik spreek uit ervaring, kan je het hele potje ook even in de vriezer zetten. voor gebruik het bakje eventueel wat opwarmen in een pannetje warm water (niet op het fornuis maar gewoon warm) en je kan het weer prima gebruiken.
(of dit bij alle epoxyharsen zo werkt weet ik niet zeker)
'You can be what ever you resolve to be'

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Hahahaha gewéldig!

Welkom op het forum trouwens en wat een schitterend effect heb je gekregen zo zeg, prachtig de kleur en de strepen erin. Ook ik ben gek op projectjes dus ik ga dit helemaal volgen, enorm benieuwd naar het eind resultaat.

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Mooi hoor. Ga ik ook zeker volgen.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Welkom op AquaforA en bedankt voor het delen van jouw project.
Marovingian schreef:Door het gebruik van een staalborsteltje zat de steen/korrelstructuur al in het piepschuim zelf. De tegellijm neemt dit gewoon over
Mooi is dat he, je hebt gelijk al een hele natuurlijk structuur in je tegellijm zitten. De eerste laag maakt ik vrij dun zodat je de gaatjes lekker kunt dichtsoppen, daarna meestal nog 2 slordig aangebrachte lagen tegellijm.
Marovingian schreef:Gisteravond ook de eerste laag epoxy erop gesmeerd. Kleine tip: epoxy die je over hebt, meteen uit je maatbekertje in een plastic bekertje doen en je kwast eruit halen. Dus niet even koffie gaan drinken en de boel even laten drogen. Doe je dit wel, zit het hele zooitje vast! :) Gelukkig was de koffie wel lekker :)
Het maatbekertjes wat je bij mrboat krijgt hecht de epoxy niet op. De kwast kun je weggooien en daarna de rest epoxy hard laten worden in de beker. De volgende dag een keer knijpen in de zijkant van het bekertje en daarna een keer op zijn kop op tafel tikken en de epoxy valt eruit en je beker is schoon en klaar voor gebruik.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Geweldige reactie Floor :lachen:

Welkom op het aquafora en succes met je project, het ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
Marovingian
0-200
0-200

Hey allemaal,

Bedankt voor de positieve reacties! Ik heb vanavond de twee zijwanden aan de ruit gekit. Het schuine tussenstuk doe ik er morgen tussen. Daarna alle randen nog een keer nalopen en dan kan het dit weekend drogen.

Maandag wil ik de voedingsbodem, het grind en de stenen erin doen en dan dinsdag of woensdag het water en de planten. Dan heeft de epoxy ook ongeveer een week kunnen harden. Ik heb nog zo'n nieuwe zwarte spons van juwel liggen die ik voor de filter prop en het water zo met actieve kool filtert.

Verder qua vissen is het de bedoeling dat al m'n oude vissen gaan verhuizen naar het nieuwe aquarium. Ik zal morgen even een lijstje maken met wat er momenteel in de bak zit. Het is een bij elkaar geraapt zooitje, maar ze lijken het allemaal naar hun zin te hebben :). De bedoeling is dat we dan nog wat gezelschapsvisjes erbij kopen als de boel goed loopt.

@Kevin: Ik heb je tip met het maatbekertje meteen geprobeerd en het zit nu weer schoon en wel in het doosje, klaar voor een volgend gebruik! Thanks!

Groeten!

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik zou er voor kiezen om die voedingsbodem niet te gebruiken, geeft alleen maar ellende! Als je een plantje straks wil verplaatsen, stuift de voedingsbodem door je bak. Een kleibolletje bij bepaalde planten is een prima vervanger ;)

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ik ben ook blij dat het hier er uit is, wat een bende kan dat geven :?
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
Marovingian
0-200
0-200

Hey allemaal!

Tijd om weer wat vooruitgang te posten.
Inmiddels zit de achterwand vast gekit. Dit was een hels karwei aangezien de hoeken in een delta aquarium niet meewerken met een kitspuit van 40cm... maar goed, het is gelukt.

Gisteren was ik bij de intratuin en liep ik tegen een paar mooie keien aan die ontzettend goed bij de achterwand passen al zeg ik het zelf.
Afbeelding
Dus gelijk maar 10 stenen van verschillende grootte gehaald en naar hartelust geexperimenteerd. Bovenstaand is het geworden, want alle 10 de stenen in het aquarium wordt meteen zo vol. Wel even op een stukje piepschuim gelegd, anders is de onderkant straks lek. Waarschijnlijk gebruik ik de iets kleinere stenen om straks tussen de planten te leggen e.d. zodat het patroon overal terugkomt.

Toen ik die stenen in huis had heb ik toch maar besloten om ook een donkere/zwarte ondergrond te nemen. Een standaard bruin/witte ondergrond viel erg uit de toon. Gezien het late tijdstip was er niet veel licht meer om een goede foto te maken, maar zo ziet het er ongeveer uit: Afbeelding

Stiekem nog even getest hoe het eruit ziet als de lichtbak en de kappen erop zitten en aanstaan:
Afbeelding

Het licht is nog wel HEEL erg fel, maar het water zal een hoop absorberen. Verder ben ik er ook achter dat ik een nieuwe kappenset moet bestellen aangezien de voorste kap niet helemaal dicht is. Het "handvat" is gewoon een rond gat in de kap, waardoor je precies op de TLbalk kijkt. En aangezien die delta's niet meer gemaakt worden hoop ik dat ik ze via m'n aquadealer toch nog voor een redelijk prijsje kan krijgen.

Morgen ga ik de bak vullen met water en eventueel een plantje of twee uit de andere bak. Kijken hoe het water zich gedraagt en of de planten het overleven. Ik zal ook weer wat nieuwe foto's maken als de bak eenmaal gevuld is.

Tot morgen!

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Geweldig dat je tegen die stenen aanliep zeg, het geheel is enormmooi...nu al.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Die stenen passen er inderdaad heel goed bij! :D
Ik ben heel benieuwd hoe het met water en plantjes eruit ziet :)

Visje in het water
1000+
1000+

Bericht door Visje in het water »

Ohhh zo hee, dat is mooi zeg! :vis:
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Onderwerp auteur
Marovingian
0-200
0-200

Kleine update!
Het water zit er nu in en heb m'n nieuwe filter aangesloten. Het loopt allemaal prima en er is genoeg stroming.
Eerste watermetingen zijn veelbelovend (geen extreme bijzonderheden), maar we gaan 't even afwachten. Het aquarium is nog wel wat leeg zo, maar alle onderdelen staan nog in die andere bak. Als ik de boel ga verhuizen, dan richt ik het goed in.

Nu wachten.......
Afbeelding

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ziet er goed uit hoor.

Wat ik meestal doe als je moet kitten op plaatsen waar eigenlijk de kitspuit te groot voor is, zeker met een volle koker kit. Ik neem de kleinste tuit en pruts daar een stukje luchtslang op, laat de vrouw in de spuit knijpen buiten de bak en spuit zelf met het slangetje in de bak netjes de naden vol.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand