Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Plaats reactie

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Bericht door youdoom »

Ik ben begonnen met de bouw van mijn 360 cm aquarium.
Deze bak word net als mijn laatste project gemaakt van multiplex,en als afdichting vloeibare vijver folie.
Deze werkwijze is mijn goed bevallen met het 2200 liter Malawi aquarium.
Ik wil beide aquariums als ze klaar zijn aan elkaar koppelen door middel van de filtering,ik heb met de Malawi bak redelijk wat over capaciteit,ik wil wel een nieuw filter deel er bij maken.
Ook op het gebied van de verwarming vind ik dit veel makkelijker als de systemen gekoppeld worden,ook het in gebruik zijnde verwarmings wisselaar heeft voldoende over capaciteit.
Verder ben ik nog van plan voor het hele aquarium systeem een zonne collector te maken.

Ik ben begonnen met de onderbouw van het aquarium,ik geloof wat ik nu gebruik als constructie voor de onderbouw erg makkelijk is te maken en bovendien niet al te duur.
Ik ga het geheel afwerken met laminaat ,ik ben van plan om het bestaande 2200 liter aquarium ook zo af te werken(aan te passen)
Ik wil graag de bijde aquariums de zelfde look geven.
Het bestaande aquarium is op het moment nog geschilderd ,wat ik in wezen wel mooi vind,maar heb geen zin in om weer weken lang te moeten schilderen lol.

Op het moment moet ik nog over een aantal zaken een beslissing nemen voor bv de achterwand die ik wil maken en of ik wel een achterwand wil maken.
De bedoeling is zo als het er nu voor staat dat de Malawi vissen naar het nieuwe aquarium gaan,en dat ik het bestaande aq ga ik gebruiken voor midden Amerikaanse cichliden.

Afbeelding
Alles eerst op maat gezaagd.

Afbeelding
Begonnen met het in elkaar zetten.

Afbeelding
Hier een detai van de constructie.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Re: Dan toch maar 360x80x80 de bouw

Bericht door youdoom »

Afbeelding
Zo komt het er een beetje uit te zien.

Afbeelding
De onderbouw.

Afbeelding
Een aantal delen van de aquarium wanden,ik heb alles zoveel mogelijk uitgetekend,pff de tekening klopt nu al niet meer ik heb de maten een beetje aangepast.

agnes
1000+
1000+

Bericht door agnes »

Het begin ziet er alvast veelbelovend uit.

groetjes Agnes
groetjes Agnes

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Kijk, dat is tenminste een bak. Ben erg benieuwd!

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Iets kleiner dan het eerste plan maar zeker niet onopvallend.

Hoe wil je dat gaan doen met je filtering precies. Waar ik op bedoel, heb je nagedacht over waterwaarden tussen Malawi en de Amerkanen en wat al er een ziekte uitbreekt of een bacterie infectie?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:Iets kleiner dan het eerste plan maar zeker niet onopvallend.

Hoe wil je dat gaan doen met je filtering precies. Waar ik op bedoel, heb je nagedacht over waterwaarden tussen Malawi en de Amerkanen en wat al er een ziekte uitbreekt of een bacterie infectie?
Ik ga soorten houden die ongeveer de zelfde eisen aan de water samenstelling hebben of geen eisen op dit punt.
Nu word over het algemeen zuid en midden Amerikaans op een hoop gegooid...volledig onterecht natuurlijk .

Laat ik het ook vooral zo zeggen ,de soorten die ik kan houden zonder iets aan de water samenstelling hoeft te veranderen die ik aangeleverd krijg door wijn water kraan.
Dit doe ik ook niets bijzonders voor mijn Malawi bak.

Nu zou ik zeker willen zeggen dat ik mij zelf als een ameteur zie op een hele boel gebieden,en op het gebied van ziekte en dit soort zaken heb ik geen ervaring,nu gaat er bij ons natuurlijk ook wel is een vis dood ,maat moet zeggen dat ik de laatste 19 jaar niets bijzonders heb mee gemaakt,20 jaar geleden heb ik een keer witte stip gehad...na ja ik niet natuurlijk maar de vissen in mijn kweek bak. :cry:

Ik ben ook van menig dat een heleboel van dit soort ziektes en infecties makkelijk te voorkomen zijn.
(Niet alles natuurlijk) dit tussen haakjes zet ik erbij om niet te zelfverzekerd over te komen lol.
...... er word wat aangekloot vooral op het gebied van de filtering van die pot filters en of in combi met zo'n nat bioloog...over het algemeen veel te vol met filter materiaal,veel te lage doorstrooming enz.
Zie het bovenstaande vooral als mijn persoonlijke mening... :mrgreen:

Vaak in eerste instantie zijn een boel van dit soort aandoeningen terug te voeren op een slecht aqaurium milieu
en of sterke wisselingen.
Dit bovenstaande is niet specifiek mijn persoonlike menig,maar zeg maar van een aantal zogenoemde expers. :?

Ik zelf besteed altijd bijzonder veel zorg aan de filtering,ik begin de bouw van een nieuw te kopen/maken aq dan ook altijd met het filter.
Ik weet het niet zeker zou toch maar zo kunnen zijn dat dit de reden is dat ik eigenlijk nooit geen last heb van bovengenoemde zaken.......kan natuurlijk ook gewoon geluk zijn :cry:

:idea:Ik heb er wel over nagedacht over dat van die ziektes en op zich is dit zeker geen rare vraag.
Ik zie er op het moment geen probleem meer in,als positief punt op dit gebied zou je ook kunnen zeggen ,hoe meer water er in het systeem zit ,hoe stabiler het over het algemeenn is en blijft.
Ik koop maar zelden vissen ,maar voor het nieuwe biotoop zal ik dit wel moeten doen ,ben in die fase ook niet van plan om dit dan te koppelen aan het bestaande aquarium.

Voor uitlopend op dit punt van het aankopen van een aantal midden Amerikaanse soorten ben ik dan ook op zoek naar een betrouwbare hobby kweker.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ben al lang blij dat je er in ieder geval over nagedacht hebt, tuurlijk heb blijft een kleine gok en je kunt zelf veel voorkomen.

Misschien weet Micheal van Nederlandstalige Cichlidenforum een adresje voor je.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Mooie plannen, een project om te volgen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Kevin schreef:Ben al lang blij dat je er in ieder geval over nagedacht hebt, tuurlijk heb blijft een kleine gok en je kunt zelf veel voorkomen.

Misschien weet Micheal van Nederlandstalige Cichlidenforum een adresje voor je.

Ik wil in eerste instantie ook niet de hele bak vol gooien,het is ook al lang geleden dat ik dit soort vissen in mijn aquarium heb gehad.
Een boel kenis die ik op dit herkoms gebied heb is al 19 jaar oud lol.
Ik wil dan ook met een beperkt aantal beginnen,dus daar zal niemand rijk van worden.

Ik heb over het algemaan een hekel om vissen bij zeg maar gewone aquarium winkels te kopen....nu zullen daar ook wel hele goede tussen zitten.

Ik kweekte vroeger als hobby Malawi soorten,heb vaak mee gemaakt als ik de vissen verkocht/ruilde aan verschillende zaken ,dat een korte tijd nadat mijn vissen in een bak werden gegooid er al vissen uit verkocht werden.
Ik zat dan altijd te denken dat ikde persoon was die zo'n vis zou kopen ....het niet prettig vind.
Dit is vooral de reden dat ik meestal als ik wat nodig ben een hobby kweker zoek.

Samen hangend met de vraag naar een hobby kweker is natuurlijk ook een goed advies over bv soorten die goed met elkaar kunnen zijn en eventuele bijvis.

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Ziet er opnieuw goed uit, beste Youdoom! :tums:

Ik doe ook niets speciaals voor mijn aquariumwater en houd enkel Tsjechische kweekprodukten (Fx). Deze visjes zijn al lang gewend aan Europees leidingwater (een neutrale PH en middelhard). ;)
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Vlekkie schreef:Ziet er opnieuw goed uit, beste Youdoom! :tums:

Ik doe ook niets speciaals voor mijn aquariumwater en houd enkel Tsjechische kweekprodukten (Fx). Deze visjes zijn al lang gewend aan Europees leidingwater (een neutrale PH en middelhard). ;)
Dat is dan ook maar het beste om te doen is mijn persoonlijke menig .
Het constant in de weer zijn met zo'n PH metertje is denk ik ook een soort van een hobby voor sommigen onder ons
p:

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ha je gaat weer "los", geweldig! en heerlijk om weer te mogen volgen.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Alweer een veelbelovend begin..
Leuk project om te gaan volgen :D

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

youdoom schreef:Dat is dan ook maar het beste om te doen is mijn persoonlijke menig .
Het constant in de weer zijn met zo'n PH metertje is denk ik ook een soort van een hobby voor sommigen onder ons
p:
Ja, zeg dat wel! :D

Het enige probleem is dat dergelijke wateralchemisten zichzelf zo serieus nemen en je hoofd afbijten als je niet volgens hun domme dogma's wenst te werken. :shock:

Maar, ik vrees dat ik bezig ben wat van het thema af te drijven, dus hou ik hier op. :mrgreen:
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik heb vandaag hout gekocht voor het aquarium zelf en nog wat underlayment voor de onderbouw.
Ik heb de delen aan elkaar gekoppeld en een aantal delen waaronder het underlayment verlijmd.
Er moet nog wel het een en ander aan de onderbouw gebeuren,maar op zicht ben ik teverden met de voortgang.
Het halen van spullen neemt altijd een boel tijd in beslag,nu hoop ik de aankomende dagen rustig aan het werk te kunnen.
Ik moet voor de aftimmering nog wel materiaal kopen,ik heb vandaag bij de Praxis laminaat gezien wat wel in de smaak viel....laat dit ook net de aanbieding van de week zijn :D

De kosten die ik gemaakt heb tot nu toe.

110 euro voor de balken+schroefen.
240 euro voor al het hout van het aquarium +plaat materiaal voor de onderbouw,lijm en schroeven.

Ik heb alles bij de Praxis gekocht die hebben zo,n actie waarbij je 20% korting krijgt als je van die kortings bonnen inleverd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding