Mijn buurmeisje is in mijn geval de schuldige.
Zij was iets ouder dan ik, en had een klein aquariumbakje vol met guppen,platy's en black molly's.
Hardstikke jaloers was ik...dat wilde ik ook!!
2 jaar later had ik van mijn karig zakgeld genoeg bij elkaar gespaard voor een plastic bakkie, en ging ook ad slag met wat jongbroed uit het bakje van het buurmeisje.
Alle huidige adviezen uiteraard in de wind geslagen,want ik was pas ongeveer 12 jaar, en kon niks aan mijn ouders vragen want die hadden er totaal geen interesse in of verstand van. Onder met motto: het is jouw zakgeld dus zoek het maar uit, dacht zij vast dat deze hobby geen lang leven zou zijn beschoren.
Maar alles ging zo goed en ik kon goed sparen....dus kwam er een heus glazen bakje met een verwarming er in zodat ik tropische visjes kon houden.
Dat dat bakje een paar jaar in een doodgewoon fineer boekenkastje is blijven staan zonder dat de plank doorzakte is wonderbaarlijk te noemen,maar ik dacht hier niet eens over na......
Ik heb uiteindelijk best veel verschillende soorten in dat bakje gehouden. Soms gingen we ruilen met andere kinderen,of kreeg het buurmeisje weer wat jonkies van mij omdat zij een hoop visjes was verloren aan witte stip...soms kocht je bijv een enkele corydoras oid......
Maar het is dus altijd goed gegaan.
Toen ik onverwacht uit huis ging een aantal jaren later heb ik het bakje moeten achterlaten.
Ik kan me wel indenken waar dat is geeindigd......maar het was niet anders.
Jarenlang heb ik toen niks meer met visjes gedaan. Alhoewel.....ik heb wel al jaren een mini vijvertje in de voortuin waar s zomers goudvisjes of elritsjes in vertoeven, en had af en toe wel eens ene poosje een goudvis of gupjes te logeren van vrienden.
Maar vorig jaar begon het toch echt weer te kriebelen.....
Toen eerst een 60 cm aangeschaft die na een paar maandjes gezelschap kreeg van een meterbak toen ik die voor een koopje op de kop kon tikken.
En ook een vijvertje gemaakt in de achtertuin.
Niet volgens alle voorname regeltjes,maar groot en diep genoeg om de visjes ook een kans te geven in de wintermaanden.En tot nu toe bevalt dat prima zo.
groetjes,Marijke