2000 liter multiplex aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Re: 2000 liter multiplex aquarium

Bericht door youdoom »

Ik heb het schakel kastje ook zo'n beetje klaar nu.
In de voorkant zitten de indicatie leds,verder komen er nog een paar schakelaars in en wat andere digitaal uitleesbare zaken(die ik nog niet heb),er is in elk geval genoeg plek voor.

Het kast kan je makkelijk van de wand halen,en aan de andere zijde van het kastje zitten wat normale
stopcontacten,(ik moet nog een soort kabelgoot maken)
Het streven is om geen electrische verbindingen zoals stekkerdozen enzo,op en iets boven de vloer te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Hier een lijst met de kosten en de spullen die ik heb gebruikt en de winkels
De lijst is een beetje bij benadering,akn zijn dat ik wat ben vergeten,maar voor 98% is het dit zo'n beetje
Ik heb de bedragen afgerond,we hadden ook nog een aantal spullen thuis,dan moet je aan een paar pakken
parket,wat klein hout ,een aantal ytong blokken denken.

Used for material Euro seller

hout plaat materiaal 3xmultiplex 18mm watervast 160 fixet
2x underlayment 50 fixet

onderbouw ytong blokken 70 fixet
1xmultiplex 12 mm voorkant 25 gamma
2xmultiplex 6 mm lichtkap 25 gamma

hout balken en latten balken 67x44mm pak 20 gamma
latten 44x18mm pak 17 gamma

glas aquarium+filters glas 275 glasdiscount

vloeibare vijver folie impermax vloeibare vijver folie 210 veldhuis

afwerking: verf,grond verf,schuurmiddelen
kit,schroeven,lijm 120 action

kit aquarium kit 24 gamma

kit kit voor vijver folie 28 darumakoi

epoxy voorkant 25 mr boat

totaal aquarium+filters 992 euro

achterwand pur schuim 50 action

tegel lijm voor achterwand 11 praxis

isolatie tempex voor aquarium 8 gamma

epoxy achterwand 25 mr boat

epoxy stenen op de bodem 25 mr boat

verlichting led strips 85 aldi

kit kit voor achterwand 20 praxis

zand metselzand voor bodem 18 fixet

totaal decoratie 242 euro

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het spoelen van het zand,en vervolgens het vullen van het aquarium.
Ik heb ook alle filter delen gevuld,en de in en uitstroom van het aquarium getest

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Knap werk youdoom, lekker modern ook met die ledjes op je schakelingen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik heb eindelijk tijd gevonden om de stenen op de bodem af te maken,moets nog de onderkant in de epoxy zetten.
De bedoeling is dat ik ze in de loop van zaterdag in het aquarium plaats.
Bij de volgende spoelbeur van het aquarium,het is op het moment niet leuk om met de handen en armen in het aquarium te zitten,veel te koud lol.
Ik heb nu dus ook de wisselaar aangesloten,kan het water een beetje warmer worden.

Afbeelding

Malawirob
200-400
200-400

Bericht door Malawirob »

Ziet er goed uit.

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Hier een filmpje net naar de tweede keer water verversen.
View My Video

Malawirob
200-400
200-400

Bericht door Malawirob »

Water ziet er al vrij helder uit.
Nu is het bijna tijd om je bak op te starten.

Hartenheer
200-400
200-400

Bericht door Hartenheer »

Dat ziet er zeker toppie uit. een echt top prestatie.

Nu komt het opstarten :shock: van het biologische gedeelte van het aquarium
Met vriendelijke groeten,
Willem

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik heb vandaag de zelf gemaakte stenen geplaatst....en er weer uitgehaald,ik had 4 stenen gemaakt.
Het zag er best wel goed uit,maar een groot nadeel,waar ik me al een tijdje van bewust is,dat ik op deze manier
weinig schuilplaatsen kan maken.
Ik weet ook niet precies hoe ik de stenen op de bodem er uit wil laten zien.
Dus voorlopig zie ik van het gebruik van de kunst stenen maar af,ik ga stenen uit de tuin gebruiken.
Ik heb best wel wat keus,ik weet ook nog niet of ik de stenen uit de tuin ga bewerken met tegel lijm en epoxy.
Ik geloof als ik puur naar de kleur kijk van enkele stenen uit de tuin en mijn achterwand,dat ik wat dat betreft wel
stenen kan uitzoeken die ten aanzien van de kleur wel aardig met elkaar overheen komen.

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik heb gisteren een aantal stenen uit de tuin gehaald en in het aquarium geplaatst.
Ik weet niet of ik het zo laat als op de foto te zien is,kan zijn dat ik sommige stenen nog omruil met andere stenen uit de tuin,of ze anders neerleg.
Kan er op het moment niet veel aan doen ,heb gisteren ook voor de derde keer water ververst,ik doe dat met gewoon leiding water...ik kan wel zeggen dat dat spul best koud is.
De warmte wisselaar werkt ook na behoren,in de 20 uur dat het water er nu in zit,is de temperatuur rond de 19 graden ,dus het opwarmen gaat behoorlijk snel,in acht genomen dat het systeem nu een inhoud heeft van rond de 2700 liter(2200 liter van het aquarium en 500 liter van de filters.

Zo als al eerder vermeld in deze topic wil ik een aantal veldjes met Crinum thaianum aanleggen,ik doet dit in plaats van Vallisneria gigantea die het in mijn bestaande aquariums na een tijd altijd slecht gaat doen,met de Crinum thaianum heb ik betere ervaringen.
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik niet zo veel verstand heb van aquarium planten,ik heb al een jaar of 20 cichliden en nooit veel aandacht voor de beplanting gehad.
Nu is het natuurlijk niet zo dat ik er hellemaal niets van af weet.

Maar goed waar het op neer komt dat ik op de voorgrond vooral rond het midden een aantal veldjes wil hebben met wat lagere beplanting,van 1 of 2 soorten,onze voorkeur gaat uit naar een gras achtige soort.
Moet wel in de gaten houden dat het een Malawi vissen in komen,dat de water spiegel nu rond de 80 cm zit.
De veldjes met lagere beplanting mogen trouwens best wel een hoogte van rond de 20 cm hebben,minder hoog kan natuurlijk ook.

Heeft er iemand een idee wat van soort ik hier voor kan gebruiken?
(of een ander idee heeft over de beplanting)
------------------------------------------------------------------

(ik heb een tijdje geleden een foto gezien van iemand met een soortgelijk aquarium daar stonden van die veldjes in van een of andere gras achtige soort,ik heb geen idee meer waar ik de foto gezien heb,laat staan wat van planten soort dit was)

Afbeelding

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=SeB6Jl3G_DM

Malawirob
200-400
200-400

Bericht door Malawirob »

Met die stenen er bij ziet het er al beter uit. Zo te zien heb je nog ruimte voor nog een paar stenen. Wellicht een paar stapelen om schuilplaatsen te maken voor de vissen.

Cannonfodder
0-200
0-200

Bericht door Cannonfodder »

erg mooie aquarium :) wou dat ik hier de ruimte had om een aquarium te bouwen:P maar moet het maar even doen met een rekord 800 die ik binnenkort helemaal leeg ga halen en opnieuw ga indelen.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5811

Rekord 800 110liter

10 Koperzalm
15 kardinaaltetra
5 bijlzalm
2 goud barbeel
1 meerval
2 siamese algeneter
1 goudgoerami

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Ik ben van de week heel erg druk geweest met met van alles en nog wat aan en in het aquarium.
Begin van de week heb ik onder andere nog 2 meter leds besteld en vervolgens gemonteerd,ik heb van wat oude leds zelf een led balk gemaakt die niet op de licht kap
zelf gemonteerd is,ik wil niet alle verlichting monteren op de lichtkap vind het lastig als je de kappen weg haal dat dan ook meteen alle verlichting weg is.
Twee verwarmings elementen besteld en gekregen 300 watt,deze heb ik in het zand filter gehangen.
Eigenlijk heb ik ze op het moment niet nodig,de warmte wisselaar werkt bijzonder goed ,kan alles gemakkelijk op 25 graden houden zonder verwarimgs elementen
Aan de kant waar het aquarium tegen de muur staat had ik nog 15 cm over tot de muur ik heb aan de boven kant over heel de breedte een bak gemaakt van 20 cm diep,
kan ik wat spullen in kwijt en de adapters van de led verlichting.

Ik heb 10 bosjes Vallisneria spiralis/recht besteld en gekregen,heb ze er donderdag nacht ingezet,toen ben ik ook voor het eerst geheel onder water
in het aquarium geweest...veel makkelijker om wat dingen te doen op de bodem........ging prima......tot dat de aardlek schakelaar er uit vloog door een kapotte trafo van de kerst verlichting.
En daar zat ik dan in het pik donker in het aquarium,koste vlink wat moeite om er uit te klimmen en het trapje aan de voorkant van het aquarium te vinden.

Het zand filter draait nu ook mee,gebruik nu 50% van de vulling die ik wil gaan gebruiken.
In het nat filter zitten nu een paar zakken filter watten in,die gaan er later weer uit en worden dan vervangen door ander filter materiaal.
Gedeeltelijk heb ik dat nu ook besteld,en vulling voor het droog filter.
De pomp voor het filter heb ik ook vervangen door een exemplaar van 6000 liter per uur.
De bedoeling is om zaterdag een klein aantal visjes uit te zetten in het nieuwe aquarium.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400