Scalaren decor - ons dagboek

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Re: Uaru decor - ons dagboek

Bericht door Vlekkie »

Mitchel schreef:Dit is wel erg jammer ja.
Je hebt al aardig wat gekocht en dan krijg je dit.
Zou zonde zijn als het niet verder kan
Ja, 't is ook altijd iets. Trouwens, aan deze 200kg/m2-regel, houdt niemand zich. Zo zijn er hier gehandicapten die op een waterbed slapen om doorligwonden te vermijden (+ 200kg/m2). Mijn bovenbuurvrouw heeft een erg zware, antieke kast staan (+ 200 kg/m2). Zelfs de huisvestingsmaatschappij houdt hier zich niet aan en verhuurt deze appartementen aan mensen waarvan ze weet dat zij + 200kg/m2 zijn (ik en alle andere gebruikers van elektrische rolstoelen). Ditmaal hebben ze echter een stok gevonden om mee te slaan en slaan doen ze. :shock:

Maar, trek het je niet aan. ;) Ik heb me al van hen bevrijd door een back-up plan te bedenken om als het worst case scenario (ofwel een investering maken die hoger is dan mijn volledig jaarinkomen, ofwel ophouden) zou uitkomen (zoals het aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook zal aflopen). Het grote voordeel dat ik heb, is dat zij dat niet weten. Dus, maandag a.s. op de vergadering hieromtrent, verwachten zij een braaf ja-knikkertje dat totaal van hun willekeur afhankelijk is. Maar zij krijgen een loose cannon binnen dat wel degelijk met scherp kan en zal schieten, afhankelijk van niemand. :D

AirWarrior schreef:Da's mooi balen.
Hopen dat jullie tot een oplossing kunnen komen.
Oplossingen zijn ALTIJD voorhanden, beste AirWarrior... Je moet ze alleen willen zien... :D

Kevin schreef:200 kilo per m2 kom je daar met je huidige aquarium ook al niet overheen :roll:
Het is dus wel mogelijk mits je je aantal zaken goed regelt, kost wel geld dat is dan weer jammer. op hoeveel kilo per m2 zou je uitkomen met de beoogde bakmaten? Misschien kun je die wat aanpassen in overleg met ingenieur en met hem kijken naar de plaatsing van de bak, dan is het misschien toch nog haalbaar.

Natuurlijk, Kevin. Ik heb zelfs meer dan het dubbele staan. Dat gaat perfect, je moet alleen weten hoe een vloer te belasten (steeds tegen een muur en het gewicht verdelen over de kamer). Mijn vloer kan 6000 kilo dragen. De 4 aquaria samen wogen minder dan 4.5 ton. Met mij en Tim erbij 5000 kilo. Dus, ik heb nog 1000 kilo over om m'n TV, m'n tafel en een houten rekje te zetten. Dus, ik kom niet eens aan 6000 kilo. En zij zeggen dan dat mijn vloer het niet kan hebben? Sorry hoor, kerels, jullie weten niet waarover je het hebt. Het is niet de eerste keer dat ik aquaria heb in mijn leven en NOOIT is er eentje van mij door z'n vloer gezakt.

Ja, Kevin, maar je moet er voor openstaan. En, ik sta al lang niet meer open voor eender welk compromis met eender welke ingenieur en eender welke huisvestingsmaatschappij. De investeringen, noodzakelijk om mijn zin te kunnen doen, zijn meer dan mijn volledig jaarinkomen. Niemand in deze building wordt gehouden aan deze 200 kg/m2-regel. Zelfs de huisvestingsmaatschappij niet en verhuurt hier appartementen aan mensen waarvan ze op voorhand weet dat zij zwaarder zijn dan 200kg/m2 (o.a. ik en alle gebruikers van elektrische rolstoelen), Ze proberen langs alle kanten van mij te profiteren (zoals: ik zou moeten opdraaien voor de kosten om de kruipruimte leeg te pompen en ga zo maar door). Door dit en nog veel meer ben ik MAD!!! En als ik MAD ben, ga ik over lijken! En interesseren me zaken als een compromis bereiken met dergelijk crapuul me niet meer!

Het eerste wat ik moest doen, was hun greep over mij verbreken. Zolang ik aquaria wens te houden, houden zij hun greep over mij. Dus, exit aquaria, zo snel mogelijk. Geen aquaria betekent het einde van hun greep op mij. Dan volgt (ik verzeker het je) een erg 'levendige' vergadering a.s. maandag waar ik hen, kalm en beheerst als altijd maar ook uiterst giftig, verbaal met de grond gelijk maak. En dan gaan Tim en ik 5 riparia maken die exact de afmetingen hebben van mijn aquaria (45 cm aquarium met een bovenbouw van 70 cm). Het zal wel leuk en leerrijk worden want ik heb geen grein ervaring met terrariums, zowel op technisch vlak, als op het gebied van worteloze plantjes en diertjes, geschikt om in dergelijke atmosferische omstandigheden te leven.

Goed, er is een droom gestorven, vorige week. Maar, een ander komt in zijn plaats. Om mij liggen te hebben, moet je toch echt van veel verder komen. ;)

Fabian schreef:Wat een tegenslag
Hoop dat jullie als nog aan jullie project kunnen beginnen, indien misschien een andere bak....
Tja, een mens komt wat tegen, he... ;)

Troost je, wat we nu in onze hoofden hebben zitten, is zeker ook de moeite. Maar, het vergt alleen een beetje meer werk om te realiseren... :shock:

Rita M schreef:Oh Dirk wat vervelend...
Nou heb jij natuurlijk, mede door je beperkingen, wel geleerd niet zo snel op te geven en te kijken hoe je het dan wel voor elkaar krijgt dus ik verwacht hier ook zeker weer een prima oplossing eigenlijk
Het is maar hoe je het bekijkt, beste Rita! ;)

Wel, ik zie onze toekomst (lees antwoord Kevin) wel zitten. En, Tim is het volmondig met me eens. :D

Marja schreef:jakkes Dirk wat een domper zeg!
hopelijk is hier een oplossing voor te vinden
Ja, dat was even slikken. :?

Oplossingen zijn er altijd, beste Marja. Ik denk dat we er geen slechte uitgekozen hebben (lees antwoord Kevin)... :D

youdoom schreef:is 200 kg per vierkante meter niet een beetje weing? dan kunnen er in wezen niet 2 wat grote kerels naast elkaar staan op die vloer?
Ja, beste youdoom, het is een beetje absurd. Maar, niet getreurd, want er staan alweer een aantal projecten op tafel... :D
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Is weer goed over nagedacht zo te lezen. Maar ga je nu je huidige aquariums dan ook vervangen, die kunnen toch wel blijven of eisen ze nu ineens dat die verwijdert worden omdat het gewicht overschreven is. :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Dirk, wat een doorzettingsvermogen heb je ook, geweldig :Cheer:

Ben dus heeeeeeeeeeeeeeeeeel benieuwd naar jullie volgens project :D Suc6 dan alvast.

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Kevin schreef:Is weer goed over nagedacht zo te lezen. Maar ga je nu je huidige aquariums dan ook vervangen, die kunnen toch wel blijven of eisen ze nu ineens dat die verwijdert worden omdat het gewicht overschreven is. :roll:
Wel, m'n aquaria wegen elk zo'n 800 kilo terwijl ze nog geen 2 m2 meter in beslag nemen. Dus, ze wegen zo'n 400 tot 500 kilo teveel. Als ik hen probeer te behouden, zit ik opnieuw in een positie van onderdanigheid t.a.v. de ingenieur en de huisvestingsmaatschappij en moet ik m'n vloer opnieuw laten verstevigen door metselwerk in de kruipruimte te laten uitvoeren, moet ik dus weer de kruipruimte laten leegpompen en ga zo maar door.

Daarnaast is het nogal moeilijk om ten oorlog te trekken zolang je van de tegenpartij afhankelijk bent. Dus, de aquaria gaan buiten. Daarmee verbreek ik de banden en ben ik opnieuw vrij om te doen wat ik wil.

De riparia ga ik gewoon zetten, zonder om iemands toestemming te vragen. Door het (veel) kleinere watergedeelte kan ik het gewicht beter controleren (het mag er zo'n 100 tot 150 kilo boven zijn). De huisvestingsmaatschappij, de ingenieur en de architecte komen bij mij niet meer binnen, tenzij ze ofwel een gerechterlijk bevelschrift bij zich hebben, ofwel een huiszoekingsbevel ofwel een arrestatiebevel (en deze twee laatsten kan niet, want zijn zij niet voor bevoegd). Mochten de huisvestingsmaatschappij er uiteindelijk toch in slagen om mijn riparia te wegen en ze verbreken om die reden het huurcontract (omdat ze zo'n 100 kilo te zwaar wegen), sleur ik hen voor de rechtbank en zal de rechter uitleggen dat de huisvestingsmaatschappij hier appartementen verhuurt aan mensen, bewust tegen alle bouwvoorschriften in, en dat ze regels opstelt voor hun huurders terwijl de maatschappij zich zelf niet aan deze regels houdt. En, rechters kunnen over het algemeen niet lachen om dergelijke zaken... :D

Fabian schreef:Dirk, wat een doorzettingsvermogen heb je ook, geweldig :Cheer:
Ben dus heeeeeeeeeeeeeeeeeel benieuwd naar jullie volgens project :D Suc6 dan alvast.
Wel, je weet wat ik zeg:
Hit me hard
Tear me apart
To rise again
Is my special art
:mrgreen:

Dat zal zeker de moeite worden, beste Fabian. :jippie: Maar, op het moment, zijn we nog niet zover... :roll: We weten echter wat de mogelijkheden zijn en waar we heen willen. Nu alles nog in gereedheid brengen en we zijn vertrokken... :D
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

OMG Dirk...................

wat een shitload of bureaucratie krijgen jullie nu over je heen zeg, ik begrijp wat je zegt over in de greep zijn van deze figuren maar het is enorm drastisch hoor om alles weg te doen. maar een mens moet doen wat hij denkt dat nodig is natuurlijk.
Dus maandag mogen ze een zeer boze Dirk verwachten in de vergadering.....was ik maar een vlieg aan de wand daar ;)

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Rita M schreef:OMG Dirk...................
wat een shitload of bureaucratie krijgen jullie nu over je heen zeg, ik begrijp wat je zegt over in de greep zijn van deze figuren maar het is enorm drastisch hoor om alles weg te doen. maar een mens moet doen wat hij denkt dat nodig is natuurlijk.
Dus maandag mogen ze een zeer boze Dirk verwachten in de vergadering.....was ik maar een vlieg aan de wand daar ;)
Tja, beste Rita, maar wat moest ik anders doen? Ik heb gedurende een week mijn mond gehouden en geprobeerd om met de heren tot een vergelijk te komen. Maar, na die week werd me duidelijk door dat ze omverzettelijk op hun standpunten bleven staan. Als ik voort wilde gaan met aquaria, zou me dit een smak geld kosten. :?

Trouwens, ik voelde me klemgezet, niet meer vrij om te reageren zoals ik wilde. En, het is verbazend hoe snel mijn geest werkt op dergelijke momenten (normaal gezien doet ie dat dus niet). Dus, liever een tabula rasa als ik daarmee m'n onafhankelijkheid en vrijheid terugkreeg dan te leven volgens door derden opgelegde regeltjes. :lol:

Ach, zoveel zal er morgen niet gebeuren. Alleen ben ik vrij om de heren te zeggen wat ik van hen denk (en dat dit niets positiefs zal zijn, kun je wel raden, denk ik). :shock: :D
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Hi Dirk,

je verhaal gelezen, en het is wel om triest van te worden.
Ook ns eea nagezocht, in NL geldt een bouwbesluit NEN 6702 tav vloerbelasting , dat is 175kg/m2 voor het gehele vloeroppervlak. Je mag igv een aqua rekening houden met "spreiding" dwz dat je een 60-80 cm om je aqua mag meerekenen als dragend van het gewicht.

Daarnaast kun je een "gewichts dragende" constructie maken aan de muren, mits die zelfdragend zijn en niet een tussenmuurtje oid, dan kun je een heel groot deel van t gewicht daaraan "hangen", en het restant op de vloer belasten. Daarnaast geven poten een grotere belasting dan balken en plaat uiteraard.

Maar hoe vervelend het ook is, overigens zitten boekenverzamelaars met dezelfde problemen, en heb ik dit op bovenstaande manier opgelost in mn eigen huis, maar je wilt geen schade veroorzaken aan de woning of barsten en scheuren bij de buren.

Wel leuk dat je een riparium wil gaan beginnen, de aanleiding / oorzaak is natuurlijk niet leuk. Ik denk dat je aan een riparium, met waterbewoners en landbewoners en planten ook erg veel plezier kunt beleven met je hobby.

Succes ik blijf je volgen hoor :duim:

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

n.oldenzeel schreef:Hi Dirk,
je verhaal gelezen, en het is wel om triest van te worden.
Ook ns eea nagezocht, in NL geldt een bouwbesluit NEN 6702 tav vloerbelasting , dat is 175kg/m2 voor het gehele vloeroppervlak. Je mag igv een aqua rekening houden met "spreiding" dwz dat je een 60-80 cm om je aqua mag meerekenen als dragend van het gewicht.
Daarnaast kun je een "gewichts dragende" constructie maken aan de muren, mits die zelfdragend zijn en niet een tussenmuurtje oid, dan kun je een heel groot deel van t gewicht daaraan "hangen", en het restant op de vloer belasten. Daarnaast geven poten een grotere belasting dan balken en plaat uiteraard.
Maar hoe vervelend het ook is, overigens zitten boekenverzamelaars met dezelfde problemen, en heb ik dit op bovenstaande manier opgelost in mn eigen huis, maar je wilt geen schade veroorzaken aan de woning of barsten en scheuren bij de buren.
Wel leuk dat je een riparium wil gaan beginnen, de aanleiding / oorzaak is natuurlijk niet leuk. Ik denk dat je aan een riparium, met waterbewoners en landbewoners en planten ook erg veel plezier kunt beleven met je hobby.
Succes ik blijf je volgen hoor :duim:
Beste Niels, :lol:

Tja, ik leef boven een kruipruimte, dus stellen ze hier ook voor die te versterken. Maar heeft het zin om min 3000 euro in zoiets te investeren? :roll:

Overigens, ik heb vandaag met hen gesproken. Nadat ik een aantal punten duidelijk had gemaakt, gaven zij toe dat er nog veiligheidsmarges bij die bewuste 200 kg/m2 te rekenen waren. Het schijnt dat het gewelf stevig genoeg is om 200 x 1.5 x 1.35 kg/m2 te dragen. Ik heb dan weer een toegeving gemaakt door hen voor te stellen om van m'n 290-bak een 275-bak te maken en hem tussen mijn radiators te plaatsen, zodat hij in het midden op een steunmuur in de kruipruimte komt te staan. :shock:

Ze zeiden me op het einde dat ze de zaak nog eens zouden bekijken en dat de mogelijkheid bestond dat ik wel met m'n plannen kon doorgaan. Tegen vrijdag zouden ze het me weten te zeggen. Wait and see... :?

Indien ze m'n plannen goedkeuren, ga ik verder met het houden van aquaria. Indien ze m'n plannen afkeuren, bouwen Tim en ik vijf riparia. :mrgreen:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Hi Dirk,
Allereerst goed te horen dat het overleg toch iets oplevert, in Nederland noemen we dat wat sullig "polderen", maar het werkt meestal wel.
Haha eigenlijk hoop ik dat het niet doorgaat,....
wow iemand erbij met 5 riparia :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: ,....dat lijkt me echt heel gaaf......zij hij volledig uit eigenbelang pratend,.......haha .

Nee alle gekheid op n stokje, € 3.000,- is natuurlijk te gek voor woorden, ik had ook al zitten denken aan een grote plaat eronder die de druk verder van de bak verdeelt, maar dat is voor jullie in de rolstoel natuurlijk onmogelijk.

Nou we duimen voor jullie voor de goede afloop, dit komt links of rechts zeker goed.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik hoop voor jullie dat ze ermee instemmen ;) Kunnen jullie eindelijk verder en hebben wij weer foto's :mrgreen:

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

n.oldenzeel schreef:Hi Dirk,
Allereerst goed te horen dat het overleg toch iets oplevert, in Nederland noemen we dat wat sullig "polderen", maar het werkt meestal wel.
Haha eigenlijk hoop ik dat het niet doorgaat,....
wow iemand erbij met 5 riparia :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: ,....dat lijkt me echt heel gaaf......zij hij volledig uit eigenbelang pratend,.......haha .
Nee alle gekheid op n stokje, € 3.000,- is natuurlijk te gek voor woorden, ik had ook al zitten denken aan een grote plaat eronder die de druk verder van de bak verdeelt, maar dat is voor jullie in de rolstoel natuurlijk onmogelijk.
Nou we duimen voor jullie voor de goede afloop, dit komt links of rechts zeker goed.
Ik hoop het, beste Niels. Want, eerlijk gezegd, ik krijg zo stilletjesaan het heen en weer van al dat 'gepolder'. :mrgreen:

Tja, we hebben zelfs al 5 thema's ontwikkeld voor de riparia:
1. Om het te leren.
2. Een rotsachterwand (zoals ons Tangamyika-decor).
3. Een moeras.
4. Verbrande aarde.
5. Mangrove decor.
Dus, we kunnen verder, zelfs indien het een negatief antwoord wordt. :D

Vond ik ook, beste Niels! Het probleem van grote platen is dat deze al groter moesten zijn dan 3 m2 of 4 m2. En, om m'n living vol te leggen met platen, dat zag ik dan weer niet zo goed zitten. :?

Bedankt dat je voor ons duimt, beste Niels! :duim: In elk geval, zullen we deze week weten welke weg we uitgaan. Als het een positief antwoord is, beginnen we er onmiddellijk aan. Als het een negatief advies is, moeten we eerst van onze bakken afraken... :roll:

Fabian schreef:Ik hoop voor jullie dat ze ermee instemmen ;) Kunnen jullie eindelijk verder en hebben wij weer foto's :mrgreen:
Ik hoop het ook, beste Fabian! ;)

We zijn zelf namelijk erg ongeduldig om met de werkzaamheden te beginnen. Alles ligt in huis om te beginnen en wij zijn meer dan klaar! :D
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

beste dirk
ik hoop voor jullie dat alles goed komt,lijkt mijn echt heel vervelend om door dat soort gezeur een deel of je hobby te moeten opgeven,ik denk dus ook dat dit probleem wat jullie hebben niets met het gewicht te maken heeft,maar om een paar personen die op dit vlak wat te vertellen en macht hebben,en die dat willen laten gelden
je moet natuurlijk tenaanzien van het gewicht van je aquariums altijd wel goed oppassen met wat je doet,vaak als je alleen al een beetje logsich nadenkt kan je al veel problemen voorkomen,maar goed zo als ik jullie verhaal lees doen jullie dat....mocht het toch een riptairium worden zal ik de topic ook met veel plezier lezen!!

mvgr michel

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

youdoom schreef:beste dirk
ik hoop voor jullie dat alles goed komt,lijkt mijn echt heel vervelend om door dat soort gezeur een deel of je hobby te moeten opgeven,ik denk dus ook dat dit probleem wat jullie hebben niets met het gewicht te maken heeft,maar om een paar personen die op dit vlak wat te vertellen en macht hebben,en die dat willen laten gelden
je moet natuurlijk tenaanzien van het gewicht van je aquariums altijd wel goed oppassen met wat je doet,vaak als je alleen al een beetje logsich nadenkt kan je al veel problemen voorkomen,maar goed zo als ik jullie verhaal lees doen jullie dat....mocht het toch een riptairium worden zal ik de topic ook met veel plezier lezen!!
mvgr michel
Beste Michel (youdoom),

Ja, dat zou jammer zijn... :| Alhoewel ripariums toch ook een uitdaging zouden zijn. En, ik kan mij met visjes blijven bezighouden. Tim en ik overwegen om m'n grootste bak (die in mijn bureel moet komen) te vervangen door een riparium met als thema: een moeras. Want, om daar ook m'n aquarium goedgekeurd te krijgen, moet ik hele proces nog eens door. En daar heb ik, voor het moment, hoegenaamd geen zin in... :?

Ja, dat heb ik ook al gedacht... want wat heeft de top van een huisvestingsmaatschappij eigenlijk te doen? Behalve eens, hooguit twee maal per jaar een project goedkeuren? :shock:

Ik denk toch ook dat we voorzichtig zijn geweest. Mijn vloer kan 200 x 1.5 x 1.35 kg/m2 dragen en telt 30 m2. De aquaria wegen 4.5 ton, dus zowat de helft van het totale gewicht dat mijn vloer kan dragen. De gewichten staan verdeeld over de kamer en zijn tegen een muur geplaatst. Enfin, zo belaste ik vroeger m'n vloeren en nooit heeft dat tot enig probleem geleid. :roll:

Dank je, beste Michel, je woorden zijn een riem onder ons hart! ;)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Het is nu vrijdagavond en we hebben nog niets vernomen van de ingenieur. Ik heb hem al aangeschreven om te vragen wanneer we ein-de-lijk iets van hem zullen horen. :roll:

Maar, AMAI, het kost tijd eer alles officieel aangevraagd is, genoteerd en goedgekeurd (of afgekeurd)... :shock:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Fabian
Oud teamlid