Erg irritant zweefvuil

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Erg irritant zweefvuil

Bericht door Rody »

Nou, de topicnaam zegt alles denk ik :D
Ik wordt dus helemaal gek van mijn zweefvuil en het wil dus niet weg!

Wat heb ik gedaan:

Ik heb mijn Eheim voorzien van extra filterwatten in beide bakjes, dit help bar weinig behalve dat mijn doorstroming minder is geworden en daar ben ik dus weer niet blij mee.
Nu was natuurlijk de beurs afgelopen weekend en heb ik een mooie SuperFish Aquapro400 meegenomen (i know :oops: ), ik heb een tijdje met de mensen van Aquadistri daar op de stand staan praten over mijn probleem en hun gaven ook wel aan dat er een hele hoop mensen met 2 filters werken met de wat grotere bakken.
2 vragen aan de medewerkers daar gesteld waar ik mij zorgen over maakte:
1. Is hij net zo geruisloos als mijn Eheim? Antwoord was volmondig ja.
2. kan ik de pomp smoren zonder dat hij herrie gaat maken, antwoord wederom ja.
Door deze antwoorden de stap genomen om een SF filter te kopen.....was niet de juiste keuze :mrgreen:
In de Eheim allemaal biomassa met een kleine voorfiltering, in de SF een klein beetje biomassa en voor de rest helemaal vol met watten, sponsen en de hele bende.
Idee was goed, uitwerking werd iets minder.........toen de pomp aangezet werd maakte hij ten eerste herrie door lucht en motor, lucht was gauw opgelost maar die herrie mijn hemel :(
Daarna keek ik even naar de doorstroming in de bak........die was er wel..............vissen niet meer, zaten met zijn alleen vastgekleeft aan de kopse kant van de bak :mrgreen: de doorstroming is dus prima van deze pomp, valt niks op aan te merken.
Pomp dus een stuk gesmoord door de kraan in de aanvoer wat dicht te draaien...........wat bij de stroming eraf ging kwam er bij de herrie bij :D dat ging hem dus ook niet worden.
Vandaag contact gehad met Aquadistri en de pomp zal geretourneerd worden, moeten even een winkel in de buurt zoeken die geld terug geeft, topservice van Aquadistri!

Nu, om maar even tot mijn vraag te komen........hoe los ik dit nu op? Hoe kom ik van mijn zweefvuil af.
Ik heb wel een "dood" puntje in de stroming heb ik gezien meer de power is er niet om die op te lossen met 1 pomp.
Nu zou ik dus eigenlijk een hele kleine eheim moeten kopen.............of een binnenfilter (dit liever niet).
Meteen ook de vraag, hoe doen jullie dat nou met die stroming van 2 filters?
De vraag is dus of ik er nu goed aan zal doen om een kleine Eheim te kopen? En welke dan voor een Rio240 met netto 210L. Zat zelf aan de Classic te denken of de Eco, pro series zijn te zwaar zo te zien.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Erg irritant zweefvuil

Bericht door Stefan »

wat ik van SuperFish heb/had ben ik op zich best tevreden over.

Op mijn grote bak heb ik 2 filters met ieder hun eigen inlaat maar op dezelfde uitlaat.
verder denk ik dat zweefvuil ook een teken kan zijn van teveel stroming, het vuil kan immers niet bezinken.
en als je een grote stroming in je bak wil moet je dus idd een flink groter filter om het zweefvuil op te vangen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ik had hier zelf ook wel wat last van.
Mijn remedie is inderdaad een 2e pomp.
De instroom (naar de pomp) van de 2e pomp, eheim 2224, halverwege de zijruit gehangen, dus niet helemaal onderin.
Verder heb ik die sproeibuis verwijderd van de grote pomp, zodat de pomp (2078) veel liters kan verzetten zonder een golfslagbad te krijgen. Wat Stefan zegt klopt dus.
En als laatste heb ik een beetje kool in de 2224 gedaan, maar of dit tegen zweefvuil werkt.... heb in ieder geval mooi helder water.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

@Stefan,

Dat idee van dezelfde uitstromer is goed zeg, hier had ik helemaal nog niet aan gedacht en aangezien ik hier een flink ruimte probleem heb voor al die buizen omdat ik door 3 ruiten kan kijken is dit wel een hele goeie oplossing.
Een te grote stroming hen ik nu zeker niet, eerder te weinig aangezien de pomp (Eheim 2224) al precies voor de bak is en ik er ook nog flink veel watten in heb waardoor ik al minder doorstroming krijg.
Het probleem is nu ook dat ik juist niet veel stroming in de bak wil hebben maar uiteraard door de extra pomp dat wel crëeer. Maar wil ook van dat vuil af :D

@Kees,
Mijn gedachte is dus niet raar om een 2e pomp aan te schaffen voor het zweefvuil :D Ik zat dus nu te denken aan de allerkleinste Eheim voor dit probleem maar zou dat wel een juiste gedachte zijn.
De korf halverwege hangen had ik nog niet bedacht, dacht dat hij juist verder naar beneden zou moeten om het op te lossen.
Wat ik dus zou kunnen doen is een 2e Eheim erbij, die aansluiten op de uitstroomslang van de grote pomp, zoals Stefan zijn idee, die sproeibuis eraf (en dan zo'n platgeslagen buis op?) dan een beetje spelen met de aanzuigkorfjes.
Zo zou het misschien kunnen werken?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zou hem op zijn eigen uitstroom laten en dan beide gewoon zonder die sproeibuis.
Eventueel kan je zo'n bochtje halen om het te sturen.
Ik vind zelf de 2222 wel aardig geschikt voor je bak, weer extra volume voor de baccies en zonder sproeibuis, valt de stroming wel mee.
Wat ook wel leuk is, zelf een langere sproeibuis maken van bv pvc, daar een dot gaatjes in prikken en die boven je water oppervlakt hangen, krijg je een beetje een regen / druppel idee.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Is het niet zo dat je dat soort pompen alleen maar kan smoren aan de uitvoer van de filterkant?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Volgens mij heb ik weleens gezien dat sommige dat hadden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Die 2222 is volgens mij 500l/h dus zou wel een mooie optie zijn ja.
Ik dacht dat ze met sproeibuis juist minder stroming kregen maar dat is dus juist andersom begrijp ik.
Maar als ik hem boven het wateroppervlak zou hangen dan zou ik waarschijnlijk continu kletterend water horen in de bak, gaat de vrouw irritant vinden hoor hahaha.

Als je hem aan de uitgaande kant gaat smoren ga je tegendruk bieden op de motor, dat is niet best voor hem en zul je hem uiteindelijk ook gaan slopen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Meer als een zacht regenbuitje, maar hangt dus af van hoeveel en hoe groot je de gaatjes maakt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Ik denk dat ik dat wel eens zou kunnen proberen, kan er altijd weer af natuurlijk :)
Waar ik wel een beetje van baal, Zooplus heeft de Eheim 2224 (die ik dus heb) voor €89 helemaal compleet, superprijs is dat eigenlijk maar hun hebben de 2222 helaas niet :(
Als ik dan bij anderen ga kijken die wel de 2222 hebben betaal je meteen €109 :( Ik denk dat ik gewoon dezelfde pomp koop die ik nu eigenlijk al heb.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Beter te veel capaciteit dan te weinig... :D
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Nou daarom, dat is ook weer zo.
Als ik de stroming dan binnen de perken kan houden moet het allemaal wel goed gaan lijkt me :)

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Voordeel van 2 pompen op 1 uitstroom is dat de maat van de uitstroom het hele zwikkie al maximaliseerd en je dus niet echt een dubbele hoeveelheid stroming hebt.

Ik weet trouwens niet hoe of wat en of het uberhaubt kan, maar sinds ik de mistmaker die ik tijdens vivarium heb gekocht in m'n bak heb merk ik de nadrukkelijke absentie van zweefvuil terwijl ik verder niks heb veranderd...

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Mmmmmm, dat is wel een goeie redenatie stefan. Dat ga ik zeer zeker testen.

Die mistmaker die je hebt, waar dient die voor dan? Ik zou me zo kunnen voorstellen dat dat meer voor een palludarium zou zijn.
Het enige wat ik zou kunnen verzinnen dat je minder zweefvuil hebt is dat die mistmaker de kleine deeltjes aan elkaar plakken op een of andere manier waardoor het makkelijk vastgehouden wordt door je filter.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Ik heb mijn bak niet nokkie vol zitten maar heb nog ongeveen 10 cm lucht erboven.
heb dus ook plantjes boven het water groeien en die wilde ik vochtig houden met die mistmaker.
het wordt ook voornamelijk in paludaria gebruikt maar kennelijk heeft het een gunstig bij-effect...
Het werkt ultrasoon maar het fijne zou ik niet kunnen vertellen.