4500 liter binnenvijver

Timothy
1000+
1000+

Re: 4500 liter binnenvijver

Bericht door Timothy »

Het ziet er echt schitterend uit zeg mijn complimenten voor dit stukje vakwerk!
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Heel professioneel zo.
Complimenten!
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Very Nice :D

Je vissen bestand is wel wat mager inderdaad 8)

Daar zal inderdaad nogal wat water verdampen als je er geen dekplaten op legt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
PatrickM
0-200
0-200

Bericht door PatrickM »

Na een paar maanden draait het systeem heel erg goed, de verwarming met ze zon werkt perfect, heel af en toe en vooral vroeg in de ochtend komt de cv-ketel bij om de bak te verwarmen maar verder kan ik wel zeggen dat de bak de laatste 2 maanden voor 90% met zonne-energie verwarmd is. Zelf een temperatuur van 32 graden is mogelijk. Nu we de herfst en de winter tegemoet gaan zal het wel minder gaan worden en zal de CV zijn werk moeten doen.

Vandaag mijn filter nog voorzien van wat extra filtermateriaal, er was nog veel ruimte over in het bioloog.

Er is 50liter Siporax en 30 liter bioballen bij gegaan, siporax heb ik verdeeld over 2 vakken 1 voor de beluchting en 1 na de beluchting.

Even een handige tip om grote hoeveelheden filtermateriaal uit te spoelen voordat het gebruikt kan gaan worden. Een heel grote zeef is lastig en heeft niet iedereen, ik ben hiervoor naar C1000 gegaan en heb daar 3 winkelmandjes geleend ;) . Deze werken perfect als zeef en je kan grote hoeveelheden tegelijk uitspoelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PatrickM op 23 sep 2010 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ziet er goed uit! Hoe doen de dieren het?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

sixpakje
200-400
200-400

Bericht door sixpakje »

nu ik het hele topic heb gelezen pffffffff (lijkt een een harry potter pil)
denk ik hard op en zeg WOW wat een mooie eigenbouw onderwater wereldtje.

maar je denkt dat het in de winter minder opbrengst haalt!
zal ik je verassen toen ik nog zonnepanelen plaatste als beroep heb ik geleerd dat zonnepanelen juist meer opbrengst hebben in die seizoenen, dit omdat het eigenlijke woord "zonnepaneel" niet juist is.
het zijn LICHT gevoelige cellen.

Citeer wikipedia
"Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken."

om het maar in simpele taal te verwoorden zonlicht is fel van kleur maar in de winter is het licht feller doordat het weerkaatst op bijv. de sneeuw.
denk maar goed na als je in de winter de ochtend zon voelt op je net wakkere ogen, die is feller dan in de zomer.

heel simpel gezegt hoe feller het licht hoe meer opbrengst je haalt.
kleine tip wel sneeuw erafhalen in de winter hihi
blub ik ben een vis

Onderwerp auteur
PatrickM
0-200
0-200

Bericht door PatrickM »

@ sixpakje

Klopt wat je schrijft dat zonnepanelen met lichtcellen wel die opbrengst halen in de winter.
Dit systeem is niet met een cellenpaneel maar met een waterpaneel uitgevoerd.

Een zonneboiler maakt gebruik van zonne-energie om het tapwater op te warmen. Zo hoeft de gasketel minder/geen aardgas te verbranden om het tapwater tot de gewenste temperatuur te verwarmen. Dit voorverwarmte tapwater gebruik ik voor de verwarming. In mijn systeem stroomt er dus water door het paneel dat een 125liter RVS boiler op temperatuur houd.

Als de temperatuur in dit vat 30 graden of hoger is dan stroomt dit water door de spiraal die in de bak ligt. Is de boiler minder dan 30 graden word met een 3-wegklep omgeschakeld naar de CV om de spiraal te verwarmen.

Ik heb dus wel iets meer straling van de zon nodig om goed te kunnen verwarmen.
Maar ook op een mooie winterdag met een beetje zon kan dit systeem makkelijk het water opwarmen naar 40 graden heb ik mij laten vertellen

Ik heb ook gedacht aan lichtcellen paneel maar de opbrengst van die panelen valt mij nog een beetje tegen.
Als ik de bak van 5000 liter op 30 graden wil houden moet ik er heel wat 300Watt verwarmingselementen in hangen.
Denk aan een totaal 1800 tot wel 3400 watt in de koude periode.

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Bioloog zit lekker vol zo! Ziet er goed uit zo.
Achterwand 300
Gek op Perenijs

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Super super vet!
Meer weet ik er zo ook niet over te zeggen :p

Clubkop
400-600
400-600

Bericht door Clubkop »

Echt de droom van iedereen hier denk ik!
Vind de techniek ook allemaal zeer indrukwekkend

Onderwerp auteur
PatrickM
0-200
0-200

Bericht door PatrickM »

De bak draait nu heel erg goed maar er is nog steeds iets te verbeteren.
Zo heb ik nu de inhoud van het zandfilter (filterzand) vervangen door AFM.

AFM is een vervanger voor filterzand. Wat mij opvalt is dat de doorstroming van het filter nu beter is. Er komt nu aanzienlijk meer water door dan toen er zand in het filter zat.

Wat de werking betreft is het nu nog even afwachten het draait nu een paar dagen dus daar kan ik nog niet veel over zeggen. In onderstaand stukje tekst staat de werking omschreven.

Afbeelding
Afbeelding

AFM ACTIVE FILTER MEDIA
Transformeer de werking van uw zandfilter door het zand simpelweg te vervangen door AFM filtermedia. Voor drukfilters en zandfilters met natuurlijk verval. AFM is echter niet zomaar een vervanger van zand, het is een geheel nieuw systeem!

TOEPASSINGEN
Drinkwaterbehandeling, zwembaden, tertiaire behandeling van rioolwater, industrieel effluent, hercirculatie van grijswater, toevoerwater voor ketels, waterpartijen, behandeling van vijvers en meren, aquacultuur, openbare aquariums, koeltorens.

VOORDELEN
1. AFM zorgt voor betere kwaliteit en grotere helderheid van het water.
2. AFM verwijdert kleinere deeltjes uit het water dan zand van vergelijkbare kwaliteit.
3. Oppervlakpermanente negatieve lading verwijdert kleine deeltjes, organische modules en positieve ionen, zoals ijzer en mangaan.
4. Glad micro-oppervlak met permanente zelfsteriliserende katalytische en oxidatie-eigenschappen.
5. AFM is minder vatbaar voor verontreiniging door vetten, lipiden en biologische groei.
6. In gechloreerde systemen zijn de gecombineerde chloorniveaus lager met AFM en er is minder coagulatiemiddel nodig.
7. Het AFM-filterbed veroorzaakt minder verstopping of kanaalvorming in vergelijking met zand.
8. Gemakkelijk terug te spoelen. Er wordt ca. 50% minder water gebruikt voor reiniging van AFM.
9. Met AFM kan gemakkelijker aan de milieuwetten worden voldaan.
10. AFM is slijtvast en hoeft bijna nooit te worden vervangen!
11. AFM is chemisch inert.
12. AFM bevat geen losse silica en is daarom veiliger dan zand.

WAT IS AFM?
AFM is een geavanceerd filtermedium dat bedoeld is ter vervanging van zand van filterkwaliteit in drukfilters en filters met natuurlijk verval. AFM werkt veel beter dan kwalitatief goed filterzand. Omschakelen van zand naar AFM leidt tot belangrijke verbeteringen in de werking van uw filtersysteem. AFM wordt door Dryden Aqua gemaakt en geactiveerd uit opnieuw verwerkt glas. AFM is daarom milieutechnisch gezien een duurzaam product.

WAAROM AFM GEBRUIKEN?
AFM is een directe vervanging van zand in alle drukfilters of zandfilters met natuurlijk verval. In alle toepassingen die over een periode van 5 jaar door Dryden Aqua zijn getest, bleek AFM beter te zijn dan kwalitatief goed filterzand. AFM verwijdert kleinere vaste deeltjes uit het water. In beheerste omstandigheden bij gebruik van 16 x 30 zand, bij een doorstroming van 10m³/h/m² zand werd ongeveer 90% van alle deeltjes tot 10 micron verwijderd. AFM klasse 1 verwijderde onder dezelfde omstandigheden deeltjes tot een grootte van 5 micron.
Behalve de verwijdering van vaste deeltjes door middel van fysieke procedures, heeft AFM een negatieve oppervlaktelading, waardoor zeer kleine deeltjes en organische modules door oppervlakteadsorptie kunnen worden verwijderd. AFM is een uitstekend materiaal voor de verwijdering van positieve ionen, zoals ijzer en mangaan. Behalve de negatieve oppervlaktelading hebben wij oppervlaktekatalytische eigenschappen ontwikkeld voor
AFM. Wanneer AFM wordt gebruikt om water te filteren dat minstens 1mg/l opgeloste zuurstof bevat, zal het AFM de zuurstofmolecule scheiden om zo twee vrije zuurstofradicalen te maken. De vrije radicalen bieden een mate van oppervlaktedesinfectie en breken organische moleculen op het oppervlak van het AFM.
De werking van zand neemt af als gevolg van oppervlakteverontreiniging. AFM is overwegend zelfsteriliserend en kan gereinigd worden met ca. 50% minder terugspoelwater. Het AFM kan daarom even duurzaam zijn als het filter zelf. In de tertiaire behandeling van rioolwater kan het medium 5 jaar meegaan. Bij schoonwatertoepassingen zal het waarschijnlijk langer dan 15 jaar meegaan.

HOE AFM TE GEBRUIKEN
AFM is gemakkelijk te gebruiken. Het is een directe vervanging van zand in alle drukfilters en zandfilters met natuurlijk verval. Verwijder het zand en vervang het met AFM. In alle geteste toepassingen en bij alle doorstroomsnelheden van water, bleek AFM beter te werken dan zand. In beide gevallen wordt echter de beste werking verkregen bij de langzaamste waterdoorstroming.
Het filter moet gelaagd worden met kiezel AFM klasse 2 als onderlaag. De hoeveelheid basismateriaal is afhankelijk van het filterontwerp, maar bedraagt gewoonlijk 30% van het totaalvolume van het bed. AFM klasse I wordt bovenop de klasse 2 aangebracht.

Chemische samenstelling:Si0² 74%, Na²O 11%, CaO 10%, MgO 3%, Al²O³ 1%.
AFM wordt zodanig bewerkt dat het een zeer laag stofgehalte heeft.
In tegenstelling tot zand bevat AFM-stof geen vrije silica. Vrije silica is carcinogeen en kan ernstige ziekten van de ademhalingswegen veroorzaken. AFM is daarom veiliger in het gebruik dan zand.

Afbeelding

Nog wat foto's van de bewoners:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

deze dame is weer zwanger, nu ongeveer 5 weken
Afbeelding

1 pup van de eerste keer en de twee kleinere van de laatste keer dat ze zwanger was
Afbeelding

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Klinkt goed.
Ziet er allemaal in ieder geval schitterend uit!!
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Ziet er zeker mooi uit zeg! Hoe groot zijn die pups nu ong?
Achterwand 300
Gek op Perenijs

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Geweldig weer allemaal :D wat zijn dit ook al weer? Ze komen me erg bekend voor...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
PatrickM
0-200
0-200

Bericht door PatrickM »

Ziet er zeker mooi uit zeg! Hoe groot zijn die pups nu ong?
De oudste pup is nu 17cm en de twee kleinste 12cm diskmaat

(Bij een rog meet je de schijf over de breedte en niet van neus tot het puntje van de staart)
Geweldig weer allemaal wat zijn dit ook al weer? Ze komen me erg bekend voor...
Dit zijn "Lepisosteus platyrhincus" ik heb er drie zwemmen. Deze zwemmen bijna heel de dag bij elkaar.
Ze worden wel heel erg groot.