Testen, testen en nog eens testen.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Testen, testen en nog eens testen.

Bericht door Vegamobiel »

Hoi,

Natuurlijk weten de meeste onder ons dat we het water van onze bakken moet testen, om te kijken of alles nog goed loopt.

Mijn vraag is alleen, wanneer?

Wanneer test ik het water?
Vlak voor een water verversing?
Vlak na de water verversing?
Halverwegen de week tussen twee wissels in?
Vlak voor en direct na het wisselen van het water?

Wat doen jullie?

Vegamobiel :chat:

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Re: Testen, testen en nog eens testen.

Bericht door karinD »

Ik test meestal een halve of hele dag na een waterwissel. Direct erna doe ik niet, want ik ben dan altijd bang dat het nog niet gemengd is. Direct er voor vind ik geen zin hebben, omdat je toch water gaat verversen.
Halverwege de week zou ook goed kunnen denk ik.
Ik meet niet iedere week, ik doe het ongeveer 1x per maand of tussendoor als ik twijfel. Ik ga ervan uit dat als een bak goed draait, je ook niet iedere keer hoeft te meten.
Nu meet ik een aantal dingen iedere dag, tot de problemen voorbij zijn.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Vegamobiel schreef:Natuurlijk weten de meeste onder ons dat we het water van onze bakken moet testen, om te kijken of alles nog goed loopt.
Noppes. Niet mee eens ;)
Mijn meterbak draait nu zo'n 2,5 jaar en ik heb voor de lol de waardes 2 of 3 keer laten meten. Ik hecht er zelf totaal geen waarde aan, omdat ik zelf kan zien of het goed gaat met de planten en/of vissen :)

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

Ik test niets meer, zolang de planten groeien en de vissen happy lijken doe ik niets, enkel onderhoud .als je al wil testen moet je het juist voor de waterwissel doen anders krijg je een vertekend beeld over de werkelijke situatie van je aquarium

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ben het er ook niet mee eens dat de meeste van ons weten dat we moeten testen.
De meeste van ons denken dat ze moeten testen, maar dat klopt niet en kan je beter achterwege laten.

We moeten vrijwel helemaal niets testen.

maar wel een paar dingen:
GH en KH van je leiding water eenmalig daarna nooit meer, kan je in een aquarium zaak laten doen.
Temperatuur van je aquarium, liefst digitaal en regelend op je verwarmers.

daar na alles optioneel pH liefst continue maar hoeft niet, bij CO2 bemesting CO2 continue tester al dan niet met pH meter.

ik test af en toe fosfaat met een fotometer voor de waterwissel zodat ik mijn verbruik kan monitoren en dosering evt kan aanpassen, druppeltesten gebruik ik nooit !

Voor mij is meten niet weten, meten is gissen met de nauwkeurigheid van de gemiddelde druppeltest, het kost je een vermogen levert je 0 betrouwbare info op en veroorzaakt meestal alleen problemen omdat de aquariaan ophol slaat en iets wil bij regelen, terwijl de bak er prima bij staat.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

Voor mij is meten niet weten, meten is gissen met de nauwkeurigheid van de gemiddelde druppeltest
Natuurlijk kan je niet beter weten dan de fijnheid van het meettoestel.
Maar het is een gewoonte van mij om zo veel mogelijk zaken te monitoren.
Dus ook het verbruik van mijn wagen, het verbruik van elek en gas enz.
alle nieuwe toestellen worden steeds aan een langdurige test onderworpen.
maar dan gaat het vooral over energie.
Hier gaat het over het leven van een ander wezen.
Als je wacht tot er tekenen zijn dat er iets mis gaat ben je volgens mij ruim te laat.
waarom zou je er niet voor kiezen om toch een idee te hebben over het leefmilieu van onze vissen.
Omdat we nu toevallig zelf in een gasmilieu rondlopen maakt het ons moeilijk om te "raden" hoe het met een vloeistofmilieu aan toe gaat.
Zeker in zo'n beperkte volume als onze bakken

Vegamobiel :chat:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ben het wel met je eens dat meten voor je diertjes belangrijk is, daarom meet ik ook nauwkeurig de temperatuur en regel dat ook nauwkeurig.
Maar neem nitraat b.v. is een vrij onbetrouwbare meting, ik heb eens 3 testen met elkaar vergeleken en telkens kwamen ze alle 3 ergens anders uit, je hebt dan niets aan zo'n meting.
Het is beter deze te berekenen dan is je nitraat gehalte beter bekend en dus niet te meten.

Net als met het verbruik van je auto wat heb je aan een waarde die varieert van 1 op 10 tot 1 op 25 en waar van je nooit weet wat het nu werkelijk is.
Je verzorgt je diertjes niet beter door onnauwkeurige metingen te doen, ik gebruik wel een foto meter voor fosfaat deze is op 5% nauwkeurig http://www.stunning-corals.nl/webshop/m ... ker-detail gewone druppeltesters zijn veel onnauwkeuriger en dan proberen wij metingen te doen op cijfers achter de comma.
De strips zijn nog veel erger en kunnen eigenlijk alleen als grove indicatie worden gebruikt.
ik denk dus dat meten vrijwel niets toevoegt aan een goede verzorging je dieren hebben meer baat bij een regelmatige verversing en nauwkeurig doseren van sporen elementen.
Maar iedereen die wil meten mag voor mij zijn/haar gang gaan maar hoop wel dat ze mn op hun ogen vertrouwen want dat is nauwkeuriger en sneller dan meten en daarmee zorg je in mijn ogen dus juist beter voor je diertjes en niet door heel veel te meten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ik heb een BAK VOL met allerlei druppeltestjes....
wat me in het verleden eveneens een BAK VOL ellende bezorgde....

Ben blij dat ik van al dat getest af ben, sinds ik de Estimative Index gebruik.
Hiervoor moest ik eindeloos testen en een poging wagen om het juiste resultaat van een onduidelijke kleurenkaart af te lezen. Scheel ben ik er van geworden in die tijd :headbonk:
Vervolgens was er, volgens de winkelier, voor elk 'probleem' qua waterwaardes wel weer een oplossing en toverde vervolgens weer een toevoeging en dito testje tevoorschijn..... Nog meer gedoe!

Nee...., voor mij geen testen meer. Gebruik EI en kijk veel in mijn water naar de plantjes en de vissen.
Gebruik een automatische CO2 installatie, hetgeen mijn plantjes fantastisch vinden. Algen zijn er nauwelijks.
Mochten de plantjes in hun groei stagneren of de vissen vreemd gaan doen, is het tijd om iets te ondernemen.
Maar heb daar vooralsnog al een paar jaartjes geen last van :lol:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !