Snoeien Myriophyllum brasiliensis

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Snoeien Myriophyllum brasiliensis

Bericht door Sjakie »

Beste lezers,

Ik heb een pot Myriophyllum brasiliensis aangeschaft van de vijverafdeling van een bekend tuincentrum.
Deze eerst schoongemaakt (potaarde verwijderd), teruggedaan in de pot met witte filterwatten er omheen en in het aquarium gezet.
Na een weekje heb ik deze geplant en heeft het erg naar zijn zin :D
Zo groeit deze gestaag en ben ik op internet gaan zoeken, hoe ik deze moet gaan snoeien.

Met de meeste stengelplanten ga ik hetzelfde om; bovendeel op lengte afknippen en dit bovenste deel terug planten.
Nu zijn er uiteraard vele mensen en bijbehorend vele meningen, maar tot nu toe niemand die hier een sluitend antwoord op heeft gegeven. Sommige zeggen afknippen en bovenstuk terug planten.....anderen zeggen dat je deze plant gewoon kan afknippen. De plant zal dan gewoon weer nieuwe toppen vormen en groeien.

Vandaar dat ik het aan jullie wil vragen (en dan echt met iemand die ervaring heeft met deze plant), hoe deze te snoeien.

Alvast bedankt, want hij groeit erg snel en moet zeer binnenkort een snoeibeurt ondergaan en wil niet de verkeerde beslissing nemen :roll:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

stylz
1000+
1000+

Re: Snoeien Myriophyllum brasiliensis

Bericht door stylz »

Tis meer een vijverplant dan een aquarium plant hoewel hij het in het aquarium ook moet doen :)

Gewoon toppen en de top weer terug steken gaat het best dan groeit de plant ook beter door.
Je kan de onderkant wel laten staan dan komen er nieuwe zijscheuten in maar dat duurt langer dan de top terug zetten, de onderkant laten staan is wel de beste manier om er snel meer van te krijgen.
Geeft prachtige rode toppen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

T'is idd een plant van de vijverafdeling, maar schrik niet van een beetje experimenteren ;)

Ik heb gezien dat er lui zijn die deze plant tot volle tevredenheid in hun bak hebben staan, dus moet kunnen en bij mij te zien heeft ie het prima naar z´n zin !
De rode toppen, bij mijn versie meer de combinatie van beige blad met rode stengel, sprak mij erg aan en heb deze verwisseld met mijn Ludwigia. De Ludwigia sloeg wel weer aan, maar deze plant vonden ik en mijn vrouw mooier. Past meer bij onze scape.
Ik laat de onderste stukken gewoon staan om meer te kweken, de toppen gaan dan uiteraard weer met de voeten in de grond :mrgreen:

Bedankt voor de reactie !
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Patrick K.
0-200
0-200

Bericht door Patrick K. »

Ik werk meestal met een combinatie.

Bij een nieuwe plant laat ik de stengels meestal lang uitgroeien, knip ze dan zo,n 5 tot 10 centimeter onder het wateroppervlak af en plant de toppen terug.
Als ik aan de grond genoeg stengels heb maar een vollere bos wil knip ik stengels kort boven de grond af. Veel planten maken dan op de snoeiplek een vertakking. Dat kun je vervolgens op alle hoogten waar je de plant wilt laten vertakken doen.
En als na verloop van tijd het onderste deel van een stengel niet meer mooi is trek ik die uit de grond en plant de top terug.

Zeker bij snelle groeiers werkt dit prima.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.