Last van ongewilde slakken, wat nu?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Sannyk88
0-200
0-200

Last van ongewilde slakken, wat nu?

Bericht door Sannyk88 »

Goedenmiddag iedereen,

Na meerdere mislukte pogingen en manieren om mijn aquarium slak-vrij te krijgen,
besloot ik me maar via een forum als dit de hobbyisten en kenners om hulp te vragen.
Sinds een maand of 2 heb ik last van een kleinere slakken soort (bijgevoegde foto) en heb
ik geen idee waar deze vandaan komen, heb geen nieuwe planten van rond die tijd dus lijkt
me niet dat ze daarin zaten..
Maar na een kuur (op advies buurt aquariumshop), zoveel mogelijk te verwijderen, en zelfs een
aantal slaketende slakken aanteschaffen, lijkt het wel of het er met elke poging steeds
alleen maar meer worden, en mijn planten het er erg onder te lijden hebben..

Dus bijdeze, heeft iemand misschien een idee wat voor soort slakken het zijn, en belangrijker,
op welke vis/garnaal vriendelijke manier ik verlost kan worden van deze diertjes?

Alvast bedankt!!
vriendelijke groetjes, Sander

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Last van ongewilde slakken, wat nu?

Bericht door Fabian »

Ik zie helaas geen foto :| Hoe je een foto kan toevoegen, kun je hier (aanklikbaar) lezen.

Persoonlijk vind ik slakken totaal geen plaag vormen in een aquarium. In tegendeel juist, ze eten netjes de afvalresten op :) Ik twijfel er dan ook aan of jouw slakken de schuldigen zijn van gaten in de bladeren van de planten. Deze zouden ook kunnen komen door een tekort aan voedingsstoffen ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

yep over het algemeen vreten slakken je bladeren niet aan tenzij er echt helemaal niets anders te eten is.

zoek je een oplossing in, slaken etende slakken, kogelvisjes of botia's b.v. Botia striata of Yasuhikotakia sidthimunki ruimen ze voor je op, moet je er wel minimaal een stuk of 5 van hebben van de botia's dan :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ikzelf vind wat slakken (poelslakjes en/of torentjes) ook niet erg.
Ze vraten wat plantenrestjes weg en de torentjes voorzagen mijn bodem van xtra doorluchting.

Maar als je er te veel denkt te hebben, is de Botia idd een van de oplossingen.
Toen ik deze had ingezet tegen mijn slakkenbende, lag ie elke ochtend uit te buiken na een nachtelijke vreetpartij 8)
Leuk geluid trouwens het vermalen van de slakjes door de Botia's :P
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Anentome Helena's zouden het probleem prima moeten kunnen oplossen, je moet alleen wel wat geduld hebben;).