Graag zou ik willen weten hoe anderen omgaan met het weren van (direct) zonlicht op hun aquarium. Zeker nu de lente in de lucht zit en de dagen langer worden lijkt mij dit voor velen een serieuze issue.
Ik neem aan dat niet iedereen in een donker kasteel woont met kleine raampjes.
Hoe om te gaan met zonlicht, je zet je aquarium toch graag neer op een prominente plek, vaak is er dan ook een raam in de buurt toch.
Graag zou ik eens wat ideeën van anderen lezen hierover:
overdag het aquarium afdekken?, speciale aquraium uv-folies bestaan die?
gordijnen dicht houden, gezellig.
groet, Liv
omgaan met zonlicht
Re: omgaan met zonlicht
Tjah, mijn woonkamer ligt op het zuidwesten en krijg dus ook genoeg zon binnen.
De plek van mijn aquarium maakt dan ook gebruik van de enige schaduw-plaats die er is.
Je zou bijvoorbeeld 1 zijkant kunnen afdekken tegen de zon door bijvoorbeeld een plankje, maar dan is het nog de vraag of de voorkant geen zonlicht ontvangt.
Hoe dan ook, ik zal altijd mijn best doen geen direct zonlicht in mijn aquarium te krijgen. Volgens mij is dat ook zo'n beetje de enige optie..
De plek van mijn aquarium maakt dan ook gebruik van de enige schaduw-plaats die er is.
Je zou bijvoorbeeld 1 zijkant kunnen afdekken tegen de zon door bijvoorbeeld een plankje, maar dan is het nog de vraag of de voorkant geen zonlicht ontvangt.
Hoe dan ook, ik zal altijd mijn best doen geen direct zonlicht in mijn aquarium te krijgen. Volgens mij is dat ook zo'n beetje de enige optie..
Ik doe helemaal niks speciaals. Mijn bak staat in het midden van m'n kamer, niet op de donkerste maar ook niet op de lichtste plek, en dat vind ik wel best. De meeste alg door zonlicht groeit toch op het glas en daar heb ik een krabbertje voor.
Verder heb ik zat planten in m'n bak staan om alggroei tegen te gaan.
UV werende folie bestaat maar waarom je dat zou willen... geen idee. Glas blokkeert al 99,9% van inkomend UV, daarom verbrand je ook niet achter glas. Je kan dan beter IR werende folie nemen zodat je bak niet te veel opwarmt.
Verder heb ik zat planten in m'n bak staan om alggroei tegen te gaan.
UV werende folie bestaat maar waarom je dat zou willen... geen idee. Glas blokkeert al 99,9% van inkomend UV, daarom verbrand je ook niet achter glas. Je kan dan beter IR werende folie nemen zodat je bak niet te veel opwarmt.
mijn aquarium staat onder een lichtkoepel, is voor de rest een openbak met los hangende LED verlichting.
in de avond leg ik er 2 platen roofmate op, in de zomer houd het de zon er uit en in de winter isoleert het.
Bak staat in de garage en die is in de winter wat frisser
in de avond leg ik er 2 platen roofmate op, in de zomer houd het de zon er uit en in de winter isoleert het.
Bak staat in de garage en die is in de winter wat frisser
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ik kijk alleen maar via het grote raam mijn bak in, dus heb de achterkant en de zijkanten blauw geverfd.
Meteen een leuk kleurtje als achtergrond
Meteen een leuk kleurtje als achtergrond
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !