Ik heb wat aanslag op mijn grind, ook vind ik het veel te klein en wil ik graag wat groter grind zodat er wat minder vuil tussen kan komen, en het makkelijk schoon te maken is.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste doen?
Het lijkt mij niet slim om het grind er zo maar uit te scheppen met mijn vissen en alles er nog in..
Grind vervangen/schoonmaken?
Re: Grind vervangen/schoonmaken?
Wanneer je aanslag (meestal algen) op het grind hebt kan je dit makkelijk verwijderen door er af een toe eens met een vork of iets dergelijks doorheen te roeren.
De keuze van je bodemmateriaal is vooral afhankelijk van je visbestand en eventueel ook van je plantenbestand.
Heb je bijvoorbeeld Corydoras soorten dan is fijn grind noodzakelijk.
Wat betreft de maat van het grind kan ik je verzekeren dat je met grof grind veel meer vuil gaat verzamelen dan met fijn grind.
Door de grove structuur van het grind zal vuil veel makkelijker door de bodem en naar je bodemplaat zakken en daar krijg je het niet zomaar weer weg.
Veel mensen gebruiken filterzand dit, is er meestal in 3 maten en ik meen dat de middelste maat het meest gebruikt wordt.
De keuze van je bodemmateriaal is vooral afhankelijk van je visbestand en eventueel ook van je plantenbestand.
Heb je bijvoorbeeld Corydoras soorten dan is fijn grind noodzakelijk.
Wat betreft de maat van het grind kan ik je verzekeren dat je met grof grind veel meer vuil gaat verzamelen dan met fijn grind.
Door de grove structuur van het grind zal vuil veel makkelijker door de bodem en naar je bodemplaat zakken en daar krijg je het niet zomaar weer weg.
Veel mensen gebruiken filterzand dit, is er meestal in 3 maten en ik meen dat de middelste maat het meest gebruikt wordt.
'You can be what ever you resolve to be'
Re: Grind vervangen/schoonmaken?
En als je echt je grind schoon wilt maken kun je het opzuigen met een tuinslang als je toch gaat verversen. Omspoelen in een emmer en daarna met bijvoorbeeld een beker (onderwater vlak boven de bodem) rustig terug gieten.