Neon tetra's verliezen kleur?

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

Neon tetra's verliezen kleur?

Bericht door annedebeste »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb een juwel 60 aquarium wat nu 5 jaar goed draait en ben afgelopen week met een meterbak van 200liter begonnen. Maar nu heb ik een vraagje. Ik heb in mijn kleine bak 5 neon tetra's zwemmen waarvan 1 opeens geen kleur meer heeft. Is die nu ziek of kan dat gewoon gebeuren? Hij lijkt er een last van te hebben en ik heb verder ook geen andere zieke vissen gehad.

Groetjes Annemarie

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Re: Neon tetra's verliezen kleur?

Bericht door karinD »

Hoi Annemarie,
Allereerst welkom hier :lol:

Hoe oud is de tetra?
Zijn er dingen verandert in het aquarium, waardoor hij last kan hebben van stress?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Goerami
0-200
0-200

Bericht door Goerami »

misschien is de stress gevolg van de kleine groep
Cichliden

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

De tetra's zijn ongeveer 6 maanden oud en er is niks veranderd in de bak. Hij is al een paar weken zo de andere 4 tetra's zijn ook niet van kleur verander. Ik heb maar zon kleine groep omdat ik niet zoveel vissen erin heb. Er zitten nu 5 neon tetra's, 1 dalmatiër karper, 1 zilver karper en een vuurvisje (of iets in die geest) in. Er zaten eerst ook nog wat guppen in maar aangezien die veel te veel jonkies kregen heb ik die er maar uitgehaald en naar iemand anders gebracht.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Het kan van alles zijn. ineens heel veel stress door langs de bak te lopen. Door onderhoud aan de bak.

een andere mogelijkheid is de neonziekte maar daar ga ik om eerlijk te zijn niet echt van uit. Misschien nog even aankijken.

Met die karpers bedoel je zeker hoogvinkarpers en met het vuurvisje een vuurneon? Ik denk dat aan het bestand zelf nog wel het een en ander geschroeft kan worden. Vuurneon's moet je ook met een school houden, dus 10 stuks komt eerder in de buurt.
Het id trouwens ook beter om de neon's uit te breiden naar 10.

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

Nou eigenlijk zitten deze visjes nog te wachten tot mijn meterbak goed is want dan mogen ze daar in. Ik heb nog niet besloten of ik de kleine bak wil houden voor als ik straks eventueel andere jonge visjes krijg of dat ik hem ga verkopen. Ook weet ik nog niet zo goed wat ik in mijn meterbak ga doen. Mijn dochtertje wil graag een kikkertje erin, ik wil graag wat garnaaltjes en een betta kempvis, verder sta ik open voor ideeën.

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

o ja en die vuurneon zit al 3 jaar alleen in de bak. Ik had er een stuk of 6 maar 5 ervan waren opgegeten dus bleef er maar 1 over en ik heb al die tijd verwacht dat deze ook nog wel dood zou gaan maar hij voelde zich blijkbaar wel prima tussen de guppen haha.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

kikkers en betta's gaan niet zo best samen met garnalen. Misschien is het verstandig om een topic aan te maken voor het samenstellen van een visbestand? Daatnaast zou je ook nog in de database kunnen kijken.

Voor deze vis zijn er denk ik twee opties: stress of neonziekte. Ik hoop voor je dat het slechts stress is.

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

dank je wel voor de tip. Ik kijk het nog ff aan hij gaat hoe dan ook straks niet zomaar in me meterbak als ik niet zeker weet of die ziek is. Ik wist ook niet dat garnalen niet samen gaan met kikkers en betta's. Ik zal in het database gaan neuzen, want in de winkel hier zeiden dat het geen probleem zou zijn.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Niet voor de winkelier nee want als jouw garnaaltjes lekker worden opgegeten kom je vast een keer nieuwe halen ;)

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

Nee idd niet voor de winkelier maar ook in het datebase staat er niks over. Wel staat er bij garnalen dat ze niet goed gaan met grote vissen. Nou ik vind die kleine kempvissen die ongeveer 5 cm worden toch echt niet zo groot of ligt dat nou aan mij?

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Vergis je niet hoor, kempvissen zijn echte roofvissen en gek op garnalen als ze de kans krijgen en bv een klein visje als de Rasbora galaxy rooft heel erg op garnalen, geen baby die veilig is met hun in de buurt dus die zet je niet bij dure delicate garnalen. Bij mij zitten ze wel samen met citroen garnalen.

Onderwerp auteur
annedebeste
0-200
0-200

Waarom staat dat dan niet in het database? dit is wat er staat bij het karakter van de kleine kempvis: Karakter:
De Betta imbellis is minder territoriumvormend dan zijn grotere broer de Betta splendens. In een groter aquarium (vanaf 1.50 meter) kunnen 2 mannetjes gehouden worden met meerdere vrouwtjes, bijvoorbeeld in een harem van 2 m.- 4 vr., in een kleiner aquarium is het beter om maar 1 koppeltje te houden, anders vechten de mannetjes elkaar dood. Ze zijn vreedzaam tegenover andere bewoners. Niet samenhouden met Sumatraantjes, want die kunnen in de vinnen bijten van de Betta´s.

Dus als ik dit zo lees dan zou 1 mannetje met 3 vrouwtjes best kunnen en ze zijn vreedzaam tegenover andere bewoners dus dat lijkt mij dat ze ze niet gaan opeten of aanvallen?
Of klopt het database niet altijd met de realiteit?

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Omdat het bedoeld word tegenover andere vissen. In principe zijn ze namelijk best vreedzaam tegenover medebewoners.

Daarnaast gaat het ook regelmatig wel goed in combinatie met garnalen. Ik zou alleen de gok niet wagen.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

idd, in de vissen database gaat men uit van vissen als andere bewoners.