bioloog...hoe groot??

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Fryan
0-200
0-200

bioloog...hoe groot??

Bericht door Fryan »

Beste mensen,

Ik ben van plan een groter aquarium te maken en heb een vraag over hoe groot het bioloog moet worden.
De bakinhoud word 840 liter.
Ik heb al een filterpomp die 2000 liter per uur pompt.

Hoe groot moet het bioloog worden met wat voor een opvoerpomp?
Heeft iemand een tekening hoe ik alles het best aan kan sluiten?

Chumbu
600-800
600-800

Re: bioloog...hoe groot??

Bericht door Chumbu »

Je vraagt erg breed, wat ga je houden en hoeveel van dat "wat" ga je houden?
Een pomp die 2000 liter filterd zegt niks in verhouding met de te houden dieren ;)
Bioloog 110x40x40 of 110x40x30 mag ook best.

overloop in je bak, dat water loopt naar je eerste vak in bioloog dan afhankelijk van hoeveel vakken je neemt.... 4 inclusief pompvak is prima al. het water maakt zijn cyclus en in het laatste vak staat je opvoerpomp (eheim 3000 ofzo) en die pompt je water terug de bak in ;)

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

bioloog zo groot mogelijk maken

Onderwerp auteur
Fryan
0-200
0-200

Bericht door Fryan »

Chumbu schreef:Je vraagt erg breed, wat ga je houden en hoeveel van dat "wat" ga je houden?
Een pomp die 2000 liter filterd zegt niks in verhouding met de te houden dieren ;)
Bioloog 110x40x40 of 110x40x30 mag ook best.

overloop in je bak, dat water loopt naar je eerste vak in bioloog dan afhankelijk van hoeveel vakken je neemt.... 4 inclusief pompvak is prima al. het water maakt zijn cyclus en in het laatste vak staat je opvoerpomp (eheim 3000 ofzo) en die pompt je water terug de bak in ;)

Ik wil meerval achtige gaan houden, dus veel stroming mag er best zijn.
Het bioloog wordt hoofdzakelijk gebruikt omdat ik een overloop wil om het oppervlak schoon te houden want het zijn soms best rotzooi makers :D

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Persoonlijk ben ik van mening dat hoe langer het water in de bioloog is, des te meer tijd hebben de bacteriën om hun wek te doen.
Dit kan je op meerdere manieren doen.
- een grote doorstroom snelheid zodat de inhoud van het aquarium vaak door de bioloog gaat.
- of juist een langzame stroming zodat het water lang in de bioloog

Zelf ben ik voorstander van een langzame stroming. Mijn 850 liter bak heeft dan ook een bioloog van 500 liter.
De voornaamste reden voor deze langzame stroming is dat ik al het vuil wat in de bioloog komt eerst wil laten bezinken in de eerste kamer waar ik het zeer regelmatig aftap voordat het optische "schone" water in het biologische systeem terecht komt.

Fijt blijft dat een bioloog nooit te groot kan zijn.
Het aantal kamers maakt inderdaad niet veel uit 3 of 4 kamers is prima het gaat tenslotte om de hoeveelheid bacteriën.
'You can be what ever you resolve to be'

Marcje1968
0-200
0-200

Bericht door Marcje1968 »

Globaal is een bioloog van 1/3 de bakinhoud voldoende.

Groter heeft in tegenstelling tot wat hier beweerd word totaal geen zin.
De bacteriën hebben voeding nodig en zullen hun populatie aanpassen aan de vervuiling die optreed.
Heb je een heel grote bioloog is alleen de bacterie dichtheid minder, maar de biologische werking word er niet beter van.
En iedere bioloog heeft tijd nodig om zich aan te passen aan grote veranderingen.
Zet je er een aantal vissen bij, kun je dat meten aan de hand van je waterwaarde's

Wat je wel kunt overwegen is een droog/nat filter, dan kun je op een kleiner oppervlak meer bacteriën kwijt en kun je makkelijker goede voorfiltering toepassen.

Verder is een pomp van 2000 liter een kreet waar je echt niks mee kunt :D de opvoerhoogte van deze pomp speelt een belangrijke factor over hoeveel water hij uiteindelijk gaat rondpompen.
Dat kan namelijk wel eens fors tegenvallen hoeveel je uiteindelijk overhoud aan debiet :mrgreen:
Al vanaf 1977 visjes en nog niet alles weten !

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Simon schreef:bioloog zo groot mogelijk maken
Klinkklare onzin Simon ;)

Goed bedoelt hoor maar dit slaat nergens op :mrgreen:

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

ja en nee.

een bioloog kan niet groot genoeg zijn. Tuurlijk is het afhankelijk van je visbestand.....

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Natuurlijk kan een bioloog groot genoeg zijn en zelfs veel te groot, er zijn wat praktische zaken er moet een pomp in passen en wie weet wat je nog meer bedenkt.
Daarnaast is een bioloog alleen maar een plaats waar je substraat aanbied voor je Bacteriën, je bak bied maar zoveel voer voor deze beestjes per dag, dus heb je er ook maar zoveel dat ze zich net in leven kunnen houden.
Meer zal je er nooit krijgen hoeveel substraat je ook aanbied want er is simpel weg geen eten voor.

Vrijwel alle bakken bieden te veel substraat aan, al dat overige staat alleen maar leeg te wezen en voegt niets meer toe aan de biologische werking en kan je dus beter niet hebben.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0