koolstof in filter

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Dennisz
0-200
0-200

koolstof in filter

Bericht door Dennisz »

Een hele goedenavond allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw met deze hobby.Ik heb een aantal vragen omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik heb een gezelschapaquarium van 110 liter en heb daar een Fluval 306 buitenfilter bij gekocht.Het water is super helder en mijn vissen zien er gezond uit.

Mijn eerste vraag is of er iemand ervaring heeft met de fluval 306 omdat ik heel graag wil weten waar ik de benodigde filtermaterialen kan kopen.
Ook zit er in deze pomp koolstof als filtermateriaal.Mijn vraag is of deze ook mijn vloeibare plantenvoeding en co2 tegen houdt die ik er dagelijks toevoeg.

Als iemand mij kan helpen heel graag.
Groetjes Dennis

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: koolstof in filter

Bericht door Roy H »

Koolstof wordt vooral gebruikt om ongewenste stoffen uit je water te filteren, en na gebruik van medicatie.
Ook zorgt het idd voor helder water. Of het effect heeft op je voeding en CO2 weet ik eigenlijk niet.
Bij filtermateriaal kun je beter denken aan keramische pijpjes, bioballetjes, witte watten, turf etc.
Greetings...

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Btw welkom op AquaforA. Veel (lees)nplezier hier :D
Greetings...

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Koolstof filtert ook een deel van je plantenvoeding.
En by the way, na 6 tot 8 weken moet kool vervangen worden.
Dan is het wel uitgewerkt en verzadigd, laat je het langer zitten, krijg je kans dat kool de schadelijke stoffen weer vrij geeft.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Hallo Dennis,

Ik ben van mening dat over kool filteren niet nodig is als er geen bijzonderheden zijn in je bak. Aan filtermaterialen moet je eerder denken aan inderdaad, keramische pijpjes, Poreuze filtermaterialen, filterwatten, en de bekende blauwe filtermatten.

Kool word inderdaad vaak gebruikt na gebruik van medicatie, of om ongewenste stoffen uit het water te filteren. Tegelijk filtert het ook gewenste stoffen vaak geheel of gedeeltelijk uit het water.

Ik heb al heel wat problemen gezien, gehad en meegemaakt in de aquarium en vijver wereld, maar heb nog nooit zelf kool gebruikt, enkel na een zware kuur met bepaalde medicatie, maar zelfs dan niet altijd.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat geen goed filtermateriaal is, er zijn ook erg veel mensen die er wel geregeld gebruik van maken en er ook baat bij hebben.

Onderwerp auteur
Dennisz
0-200
0-200

Bericht door Dennisz »

Goedemorgen,

Iedereen bedankt voor hun reactie of advies.De kool zit in het bovenste mandje van mijn filter,als ik deze eruit haal wat voor filtermateriaal kan ik daarvoor het beste in de plaats doen?In het onderste mandje zit een hele fijne spons,in de middelste van die keramische pijpjes en in de bovenste dus die koolstof.

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Het beste is om een zo groot mogelijke bacteriecultuur op te bouwen. Dat werkt het mooist met een poreus filtermateriaal in je bovenste mandje. De fijne spons heb je al in de onderste mand dus ik denk dat je water wel mooi helder blijft.

Je kunt ook een grove filterspons in je bovenste mand doen, dan hoef je je fijne spons minder vaak uit te spoelen.