witte waas.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

witte waas.

Bericht door Geert »

Ik heb al een paar weken ik denk zo'n 6 week last van een lichte witte waas in mijn aquarium.
Hierdoor mislukken ook de foto's die ik graag wil plaatsen, want heb nieuwe vissen en een paar nieuwe mooie plantjes.
Als ik goed kijk zijn het allemaal zwevende deeltjes.
De bodem is ook smeriger dan anders.

Ik heb geprobeerd om vaker een waterwissel te doen 1keer per week gewoon 20% en om de dag 1 emmer van 10 lirter wisselen. En daarbij de vissen minder voeren.

Heb een extra pompje erin gehangen maar helpt ook niet.
In het pompje had ik eerst watten en heb daarna kool erin gedaan, maar ook geen effect. Na het enigste effect was dat mijn ijzer en nitraat uit het water gefilterd heb. Nu liggen mijn planten op sterven. mijn fosfaat was wel iets omhoog gegaan.

Ik heb zoveel mogelijk slakken uit mijn aquarium gevist om van dat slakkeschijt af te komen.

Ik heb geen idee meer hoe ik er aan ben gekomen en hoe ik eraf kom. kan

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: witte waas.

Bericht door Roy H »

Welk filter heb je erin zitten, en is dit mss smerig? Geef je vloeibare voeding?
Ik zag dat je scheidingswandjes had gemaakt met bisonkit erop. Zou het kunnen dat deze mss aan het oplossen is ofzo?
Die zwevende deeltjes kunnen ook van het kienhout zijn. Vooral grote stukken blijven deze lang afgeven
De stukken die in mijn bak staan doen dat nog steeds eigenlijk.
Staat je uitstroom wel goed gericht omdat de bodem steeds smeriger wordt?

Veel vragen zoals je ziet , maar mss leidt dit tot de oplossing van het probleem.
Greetings...

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik heb een eheim 2224 en de uitstroom is nog goed dus denk niet dat het daar aan ligt.
Ik heb ook een Eheim Professional II 2028 gekocht. misschien dat ik die er even naast moet zetten.

En ja ik gebruik vloeibare voeding easylife carbo easylife nitro en easylife profito, en als het fosfaat te laag word gooi ik er easylife fosfo bij. En bij sommige planten gebruik ik voedings bolletjes.

Of de bisonkit oplost ja goeie vraag. Denk het niet, maar je weet nooit.

Van kienhout ook aan gedacht, maar had er eerst geen last van.

De uitstoom. Normaal heb ik alleen troep liggen in de rechter kant van mijn bak, maar nu helemaal.

Vandaag zag ik als ik voer dat het veel troebeler word. Ik weet niet of het aan het voer ligt of aan de vissen die rondzwemmen.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Ja aan het voeren zou het ook kunnen liggen. Hoe vaak voer je dan , en wat?
Verder vindt ik persoonlijk dat je wat veel vloeibare toevoegingen gebruikt.Heb je al geprobeerd om dit te minderen?
Greetings...

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ik heb de zelfde voedingstoffen gebruikt en nergens last van gehad. Ik denk dat jij te maken hebt met waterbloei, misschien heb je hier wat aan https://sites.google.com/site/crustahob ... waterbloei
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Heb het stuk gelezen Bertus en ben nog verder op onderzoek uit geweest.
Maar dit is het volgens mij niet al hoe wel ik wel een hele lichte olie achtige lag op het water heb, maar heb ik altijd al gehad. this niet erg, maar wel een beetje

Ja voeren zat ik ook aan te denken. Ik heb minder gevoerd en geef van alle soorten voer door elkaar.
Het valt me op dat het water troebel word na het voeren.
Ik denk een reactie van water/voer. of de vissen die meer gaan bewegen en toch het troep wat op de bodem ligt opdwarrelen.

Ik was ook begonnen met klei bolletjes, misschien dat hier ook nog een oorzaak kan liggen, maar moet ik even uitzoeken. Heb de laatste tijd niet zoveel tijd voor het forum helaas.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

klei bolletjes troebelen mijn water dagen lang, ik gebruik ze wel maar dan is mijn bak zeker 3 dagen niet helder, overigens pro fito doet dat ook, die gooi er er daarom altijd s vonds voor het licht uit gaat in en dan is de bak de volgende dag helder
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

profito is het niet denk ik. gebruik dit sinds de bak is opgestart.

Nu las ik ook dat als je teveel garnalen hebt je hiet\r ook last van kan krijgen. Ga er een paar weg doen aan collegas en even een week wachten.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Daar heb ik nog nooit van gehoord :| Ben wel benieuwd wat de theorie daarachter dan is :mrgreen: