Ph moet lager

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Ph moet lager

Bericht door jomobiel »

Mijn aquarium draait vanaf 01-07-2013, en mijn Ph blijft maar steeds 8.
Ververs nu niet zo vaak meer, heb er nóg meer planten in gezet en inmiddels 8 visjes.
Verder geen problemen, planten groeien goed en de vissen doen het prima.

Wil in de toekomst graag een koppeltje maanvissen en daar moet de Ph voor naar beneden.
Heb gelezen dat die liever een Ph van 7 hebben. (Heb nooit eerder maanvissen gehad).

Lees ook over turf filteren, maar welke turf en hoe doe je dat in het filter.

Stel deze vraag misschien dubbel, maar kon het op het forum niet zo precies vinden.
Weet ook niet eens zeker of maanvissen echt liever een Ph van 7 hebben.

Kreeg in de aquariumzaak het advies om er PH min in te doen, maar dat wil ik niet, want dan is het "probleem"nog niet opgelost. Kan na iedere verversing toch geen Ph min toevoegen. (ons kraanwater heeft een PH van 8) (hoe die smiley hier komt weet ik niet,krijg hem niet weg....) Ph van 8, dus.

Kan mij iemand advies geven want ik ben van huis uit niet zo scheikundig aan gelegd.

Alvast bedankt voor het lezen.
What Dreams May Come

agnes
1000+
1000+

Re: Ph moet lager

Bericht door agnes »

Hai Jomobiel.
De PH kan je verlagen met turf granulaat, hier wordt je water wel geel bruin van. Ook kun je osmose of regen water water gemengd met kraan water nemen. Een PH verlagende bodem bv. akadama kan ook. Er is ook nog de mogelijkheid van harsballetjes ed.
groetjes Agnes

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Bericht door jomobiel »

Ik neem dan aan dat je turf granulaat ergens ? kunt kopen en in het filter stopt....en hoeveel moet dit zijn of staat dat op de verpakking misschien?

Moet je dit blijvend doen, om je Ph laag (lager) te houden.

En is regenwater wel veilig voor het aquarium?
Ze zeggen toch altijd dat er van alles? in komt, terwijl het naar beneden valt.
What Dreams May Come

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

turfgranulaat en elzenproppen verlagen je ph, en verkleuren je water ook (tijdelijk) Bij een
goede lfs zijn deze zeker verkrijgbaar. Kienhout en catapabladeren schijnen je ph ook te verlagen.
Greetings...

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Inderdaad de turf stop je in een netje of panty en dan in je filter, na een tijdje is het turf uitgewerkt en dan zou deze vervangen moeten worden.
Kienhout vind ik een hele goeie als je het daarmee voor elkaar kan krijgen, dat werkt een stuk langer door.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

En ook niet vergeten dat tegenwoordig de meeste vissen gewoon op leidingwater zit.
Vraag altijd aan de LFS of de vissen kweek of wildvang zijn, hoewel wildvang vaak wel apart vermeld staat en duurder zijn.
Vraag ook op wat voor water ze zitten, speciaal of gewoon leidingwater.
Ben zelf wel een voorstander van die turfplaatjes, die leg je op de bodem onder het zand en geeft geen verkleuring van je water en je planten kunnen zich daar goed in vastzetten.
Verder vind ik het nadeel van turf dat je in de filter gebruikt, dat het je water kleurt, de ene vind het mooier, ik niet en daarom gebruik ik af en toe, als de ph te hoog wordt naar mijn zin, HS Oack extract.
Als je dit gaat gebruiken, meng eerst de dosis met een liter aquariumwater voor het de voorzichtig over de bak verspreid wordt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Kees schreef:En ook niet vergeten dat tegenwoordig de meeste vissen gewoon op leidingwater zit..
Precies en als een winkel jou een koppeltje maanvissen wil verkopen, is de kennis van die zaak toch al heel ver te zoeken :) Maanvissen behoren in groepen gehouden te worden namelijk en worden normaliter niet verkocht als koppel. (als het al een koppel is)
Ik zou mits het geen wildvang is je water gewoon lekker zo laten.
Wat zijn de overige waterwaardes?

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Bericht door jomobiel »

Mijn waterwaardes zojuist gemeten met een TestLab van Colombo.

pH 8
GH 8 (ons kraanwater is 11)
KH 8
NO2 0
NO3 0/12,5
NH3 0

Áls ik al maanvissen neem, haal ik ze bij een kweker, die er verstand van heeft.
Ik heb maar een aquarium van 190 liter, min de bodem en het hout, dus kan ik zoveel maanvissen niet nemen.
Hij is wel 60 cm. hoog.

Misschien moet ik ze dan ook niet willen....
What Dreams May Come

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dat is een stevige GH en KH wat osmose water bij mengen zou je best helpen.
Is CO2 om aan te zuren geen optie ik zie van alles voor mij komen aan pH verlagers dus :? :?

Ik denk dat 190 liter ook al is het 60 cm hoog wel klein wordt maanvissen worden behoorlijk groot.
Maar ja je geeft het antwoord zelf al een beetje :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Bericht door jomobiel »

Is "stevige" GH en KH goed, of juist helemaal niet?

En osmose water kan ik kopen of zelf maken??? :?:

Ben niet erg goed in deze dingen, zoals osmose en CO2, moet nog hééél veel leren.
What Dreams May Come

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

PH verlagen met Co2 wanneer je KH 8 is, is geen goed plan en gaat ook niet lukken.
Met een KH van 4 of lager, kan je het met Co2 beïnvloeden.
GH heeft mij nooit echt geboeid, maar een KH van 8 is wel erg stevig, liever rond de 4.
Osmose water zou kunnen, geen ervaring mee, wel goede resultaten met HS oack extract en turf.
190cm vind ik persoonlijk wel wat krap en zelf vind ik dat maanvissen met minimaal 5 stuks moeten samen zitten.
Heb het er maar eens met de kweker over en vraag gelijk naar zijn waterwaardes.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

jomobiel schreef:
Áls ik al maanvissen neem, haal ik ze bij een kweker, die er verstand van heeft.
Ik heb maar een aquarium van 190 liter, min de bodem en het hout, dus kan ik zoveel maanvissen niet nemen.
Hij is wel 60 cm. hoog.

Misschien moet ik ze dan ook niet willen....
Ik denk dat hier iets door elkaar gaat lopen, had er tot nu toe niet bewust over na gedacht maar je schrijft 190 liter bij 60 cm hoog even voor het gemak is het dan een kubus van 60x60x60 dat is iets meer maar voor een maanvis is 60x60x60 wel wat erg klein, zag hierboven 190 cm dat bij 60 hoog komt al wat in de buurt.
Osmose water kan je zelf maken met een osmose apparaat zou ik zeker aanraden voor jouw kraan water of kopen, maar dan ben je op de duur wel veel meer geld kwijt.
Vervolgens ververs je met 1/2 osmose water en 1/2 kraanwater en dan kan je met CO2 de boel aanzuren tot de gewenste pH en groeien je planten ook nog eens beter.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

agnes
1000+
1000+

Bericht door agnes »

Via het zeewater forum kun je een osmose toestel kopen voor bijna 30 euro. Hoe de kwaliteit is weet ik niet
Je kan ook een Ph verlagende bodem nemen. De goedkoopste is Akadama. Blijft wel behoorlijk prijzig. De meningen over hoe lang zo,n bodem mee gaat is verschillend. Dit schijnt afhankelijk te zijn van je KH waarde. Hoe hoger je KH hoe eerder je bodem niet meer werkt. Als je het te verversen water vooraf door turf laat filteren gaat zo,n bodem langer mee.
groetjes Agnes

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Als je van knutselen houd kun je ook is kijken naar een zelfbouw Co2 setje, de beschrijving ervan staat hier op het forum. Dit is een veilige manier van co2 toevoegen en het hielp mij destijds samen met kienhout om mijn ph ook netjes rond de 7 te houden, kraanwater is hier 8,4 ph.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200

Bericht door jomobiel »

Heb uiteindelijk zwartturf gekocht van Aqua vital.
Een pak van 700 ml.
Maar hoeveel stop ik nu in mijn filter?

Staat niet in de gebruiksaanwijzing.
Wél staat er dat je ivm de hoge werkzaamheid, maar 1/3 hoeft te gebruiken in verhouding met normale turf.
What Dreams May Come