bodemzuigers

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

bodemzuigers

Bericht door Geert »

Heeft er iemand ervaring met bodemzuigers?

Met het hevelen van mijn kleine aquarium wekelijks haal ik niet al het troep weg van de bodem, ook omdat ik hier ong 20% van het water vervang. Aquarium is ong 30 liter. Dus zat ik te denken aan een bodemzuiger.

Bertus
1000+
1000+

Re: bodemzuigers

Bericht door Bertus »

Zelf 1 maken ;)

Ik heb hier een doorzichtig buisje van Eheim in een tuinslang gedrukt, onder aan het buisje is een schuine kant gemaakt zodat je net meteen vacuum zuigt en al je bodem materiaal mee naar boven zuigt. Met z'n dun buisje kom je overal mooi tussen van met de bodemzuigers niet zo is omdat deze buizen vrij dik zijn.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik heb er een van JBL de aqua ex, hij zuigt zelf aan en dat is heel makkelijk voor de rest is het een onding.
Afbeelding

De zuigmond is veel te breed je zuigt letterlijk niets op, de slang schiet telkens los van de stofzuiger dat zit ook op een gladpijpje dus wat verwacht je ook :?
er zit een handig kraantje op zodat je de zuiger ook even af kan zetten alleen dat kraantje lekt op de afdichting in de kraan :(
oja hoor ik heb voldoende hoogte verschil denk 1,5 meter want het gaat naar een putje in de vloer, dus ik gebruik hem voor het enige wat hij kan aanzuigen en ga daarna over op de mijn ouderwetse driehoekje geloof dat die van terta is.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Oke ga ik es proberen, alleen ik heb maar weinig liters om te hevelen. Bedankt Bertus.
Had al wat gemaakt en voor mijn grote aquarium werkt dit redelijk.
[album]3335[/album]

Oke dus één van jbl niet doen dus. IK dacht eigenlijk iets elektrisch met zon opvang sokje. Maar ga eerst dat idee van Bertus proberen.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Met z'n sokje heb ik vroeger ook gehad, werkt op een luchtpomp en je hevelt verder niet af. Ik ververs meteen 40 liter water na het afzuigen, ik heb er ook een gardena kraan tussen gemaakt zodat ik hem kan afsluiten als ik een emmer leeg moet gooien. Als het mooi weer is koppel ik er een tuinslang aan en laat ik het water naar buiten lopen zodat ik niet constant in de weer ben met emmers, ik laat het water wel in een emmer lopen die dan uiteindelijk overloopt. Dit doe ik omdat er nog wel eens een Helena mee gezogen wordt en ik deze dan vanuit de emmer weer in het aquarium kan stoppen ;)

Die van JBL ligt hier ook niets te doen, zuigmond is veel te dik en je komt daardoor nergens goed bij. Die is mooi als je grote oppervlakken moet schoonmaken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Antoinette
1000+
1000+

Bericht door Antoinette »

zo'n ding met sok heb ik ook gebruikt, totdat iemand tegen me zei "dus jij filtert het water door die vieze drek in het sokje ? " En gelijk heeft ie natuurlijk.

De kleinste bak hevel ik af met een dunne slang, die ik ook nog half dicht houd met mijn vinger. Rustig draaiende bewegingen maken zorgt ervoor dat het vuil een beetje van de bodem los komt en zo opgezogen wordt.7

Zoals Bertus het doet is ook een goed idee :tums:
aardig zijn voor elkaar kost niets

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ja idd ik ga het zo als Bertus doet proberen.