Skimmer/oppervlakte zuiger bouwen!!!

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+

Skimmer/oppervlakte zuiger bouwen!!!

Bericht door Bertus »

Zoals sommige van jullie al weten wil ik deze winter een volledig nieuwe scape maken in de bak, ook is de bedoeling dat ik mijn techniek gedeeltelijk ga aanpakken. Op dit moment gebruik ik een skimmer van Dennerle welk mij niet echt bevalt, als hij goed werkt doet hij het dan ook prima maar het wil ook wel eens voorkomen dat hij het ineens niet meer doet. Om deze reden wil ik een soort van overloop maken met daarin een gewone aanzuigbuis naar de pomp toe.

Deze gebruik ik nou;
Afbeelding

Dit is mijn bedoeling, ik hoop dat het een beetje duidelijk is;
Afbeelding

Ik wil zoiets maken van mijn interne Juwel filter welk ik in de 60cm over heb, de onder uitlaten moet je wel even wegdenken.
Afbeelding

Zou deze opstelling mijn wateroppervlak schoon houden en niet teveel herrie geven? Graan jullie mening of ervaring.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Floor
200-400
200-400

Re: Skimmer/oppervlakte zuiger bouwen!!!

Bericht door Floor »

Het water oppervlak zal wel schoon blijven met dit systeem maar, ik vrees dat je standpijp op deze manier wel veel geluid zal produceren.
Ik heb een Durso standpijp en die is volledig stil en werk prima.
'You can be what ever you resolve to be'

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Je zuigt toch op de zelfde manier aan als uit het aquarium? Gaat dat dan herrie geven???

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Floor, jij hebt waarschijnlijk een echte overloop met een bioloog of hetzelfde idee als Bertus?

Ik denk namelijk dat je geen geluid zal krijgen omdat het water niet in je standpijp gaat gorgelen.
Het wordt nu aangezogen met de eheim met als enige verschil dat het door een kam gaat, of je wateroppervlak er schoon door blijft betwijfel ik aangezien je nog steeds onder het wateroppervlak je aanzuiging blijft doen.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Dat was mijn angst ook Rody, maar in theorie zuig je alleen water van het oppervlak weg. Wat ik zou kunnen doen is een lange smalle koker maken met daar boven in een rooster, pvc pijpje 32mm uit de bouwmarkt bijvoorbeeld. Weinig water inhoud en toch een overloopje met een onderwater aanzuiging :roll: Of gewoon het oude filter uit de 60cm flink kleiner maken want die is mooi zwart :mrgreen:
Rody schreef: Het wordt nu aangezogen met de eheim met als enige verschil dat het door een kam gaat
Dit is inderdaad het idee.

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Wanneer je droogkamer dicht is tot aan de bovenkant (zonder ook een aantal gaatjes aan de onderkant) loopt er evenveel water over de kam je droogkamer in als dat er water uitgepompt wordt.
Het waterniveau in de droogkamer zal dan net zo hoog komen als de opening van je aanzuigpijpje.
Dit betekent dat er ook lucht aan gezogen zal worden.
Dit alles is natuurlijk afhankelijk van je pompcapaciteit dus zeker weten doe ik het niet

Waneer er aan de onderkant, zeg maar net boven het grind geen openingen in de droogkamer zijn zal al je vuil behalve het oppervlakte vuil in je aquarium blijven. Er moeten dus openingen in.
Je hangt tenslotte een eventuele aanzuigkorf ook zo laag mogelijk.
'You can be what ever you resolve to be'

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ik heb 2 pompen Floor ;) De Eheim 2211 gebruik ik puur voor de oppervlakte en de Eheim 2224 voor bodem afzuiging, ook heb ik een uitloop 15 cm boven het zand en die van de grote pomp aan de oppervlakte voor een betere circulatie.

Als in de kamer voor de oppervlakte net zoveel in komt al er uitgepompt wordt kan het water nivo toch niet zakken? Als er meer uitgepompt wordt zal hij inderdaad droog lopen, de enige manier om alles te testen is door een proefopstelling te maken in mijn 60cm bak :idea: