Welke planten heb ik?

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Welke planten heb ik?

Bericht door Ciedric »

Mijn aquarium draait nu een week proef zonder vissen met een grind bodem en planten.
Ik heb één Interpet tropical daylight 30 watt balkje in armatuur van Arcadia op een bak van 100 x 30 x 40/45.

Een Eheim 2215 met mechanische en biofiltratie.

Voor enkele planten komen nog plantentabletten. Maar mijn vraag is welke planten heb ik?
Wat ik al heb kunnen vinden is Cabomba, waterpest, anubia, javavaren.

Afbeelding

Afbeelding

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Welke planten heb ik?

Bericht door Fabian »

Ik meen dat rechts met die slierten een Vallisneria is. Die rode die ernaast staat een Alternanthera (geen idee welke), daarnaast Penningkruid, daarnaast volgens mij een Echinodorus, daarnaast Cabomba, daarnaast Waterpest en daarnaast een Hygrophila corymbosa. Beetje moeilijk te zien nog aangezien de meeste nog in emerse ( = bovenwater) vorm zijn. ;)

Die 2 die op de voorgrond staan herken ik niet...

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Thnx!

Eentje op de voorgrond is een kamerplant (linkerzijde)
Rechterzijde is net sla zoals op het houtblok aan de rechterzijde.

Weet je toevallig ook welke van deze planten zich voeden door hun wortels?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik denk dat je de kamerplant er beter uit kunt halen, deze gaat waarschijnlijk wegrotten in je bak...
Slaplantje kan. Dat is de Samolus valerandi. :lol:

Volgens mij is je Echinodorus de enige die voeding opneemt via de wortels. ;)

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Oké dacht zelf eigenlijk dat het een anubia is.

Het gras voor de waterpest is geen hair grass?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

De kamerplant een Anubias? Maar dan is het geen kamerplant :P

Ik zie op de foto geen gras voor de waterpest?

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Nee ik bedoel de Echi... ;)

Het is toch echt gras :P

Ik heb overigens een tropical daylight 30 watt TL balkje van Interpet in armatuur van Arcadia. Is dat kwaliteit?
En aan hoeveel branduur voor het licht moet ik denken zodat de planten goed kunnen groeien?

Alvast bedankt!

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Het is echt een Echinodorus. De Anubias heeft een andere type bouw. ;)

Zou je misschien een close-up foto van het gras laten zien?

Ik ben bang dat één TL een beetje weinig is. Wat staat er nog meer op de TL zelf? Hoeveel Kelvin?
Rond de 12 uur is prima :)

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Staat verder niks op, ben nl ook al opzoek gegaan :)

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Bladeren die los lieten tijdens het planten van de plant er achter.
Deze bladeren hebben inmiddels wortels gekregen.

Afbeelding

Gras

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

De planten komen steeds vaker onder de alg te zitten.
Wat ik al geprobeerd heb is:
Easy-Life Easycarbo toegevoegd is dit hetzelfde als Fluorish Excel made by Seachem waar ik veel goeds over lees.
Ook heb ik het risico genomen om een algenbestrijdingsmiddel te gebruiken. Ik weet dat velen hier geen fan van zijn. Ik heb het Protalon-707 van eSHa geprobeerd. Ik zag wel wat effect maar na een tijdje kwam de alg toch weer terug.
Om de twee weken maakte ik de pomp schoon, dat doe ik nu nog maar eens per maand (Eheim 2215).
Water ververste ik om de twee weken ongeveer 50 tot 60 liter van de 120 liter totaal. Dit doe ik nu eens per maand, nooit tegelijk met de pomp verschoning. Nieuw water wordt altijd voorzien van een conditioner.

Hiernaast heb ik wat planten tabletten gebruikt die geen verkeerde stoffen afgeven volgens de verpakking.
De planten groeien heel divers, de ene heel goed en de ander wat minder. Op het moment groeit de waterpest slecht. De vissen zwemmen vrolijk rond, zien er gezond uit en reageren goed.

Wat ik wil gaan proberen is de verlichte periode anders in te stellen, bijvoorbeeld: 9.00 tot 14.00 uur, 1e lichtfase, 5 uur, 14.00 tot 17.00 uur lunchpauze, 3 uur, 17.00 tot 22.00 uur, 2e lichtfase, 5 uur. Dacht zelf meer aan vier uur licht, vier uur geen licht, vier uur licht en dan de nacht in :mrgreen:
Verder twijfel ik aan mijn Interpet 30 watt 900mm tropical daylight T8-lamp geen idee hoeveel kelvin hij geeft. Is het een goed idee om voor een Dennerle Trocal T8-lamp te gaan? Deze zijn ook 30 watt maar 5mm korter. Welke variant is dan een verstandige keuze: http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 01&lang=nl

Alvast bedankt.

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Hoi Ciedric,

Zal even wat links geven met informatie waar je misschien wel wat mee kan:

http://www.aquascaping-blog.com/194/estimative-index
http://www.aquascaping-blog.com/
http://www.aquascaping-blog.com/algen-bestrijden
http://www.aquascaping-blog.com/1182/eb ... enen-algen
http://www.aquascaping-blog.com/283/aqu ... erlichting
http://www.aquascaping-blog.com/262/co2 ... o2-systeem
Heb je even wat te lezen :lezen: , maar wel een hele hoop nuttige informatie, mocht je hier vragen over stellen vele kunnen je helpen!

Greettzzz Stefan 8)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Ga ik doen :tums:

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ciedric schreef:De planten komen steeds vaker onder de alg te zitten.
ik het risico genomen om een algenbestrijdingsmiddel te gebruiken. Ik weet dat velen hier geen fan van zijn. Ik heb het Protalon-707 van eSHa geprobeerd. Ik zag wel wat effect maar na een tijdje kwam de alg toch weer terug
Zou zelf nooit in dit geval voor een bestrijdingsmiddel kiezen. Het probleem moet je bij de basis aanpakken.
Slecht groeiende planten en algenproblematiek kan verschillende oorzaken hebben, zoals schommeling in de pH, te veel/weinig licht, indringend zonlicht, voedingsstoffen tekorten, en nog veel meer.....
Vandaar dat dit bestrijdingsmiddel maar tijdelijk werkt....het probleem is hiermee niet opgelost.
Om de twee weken maakte ik de pomp schoon, dat doe ik nu nog maar eens per maand (Eheim 2215).
Water ververste ik om de twee weken ongeveer 50 tot 60 liter van de 120 liter totaal. Dit doe ik nu eens per maand, nooit tegelijk met de pomp verschoning. Nieuw water wordt altijd voorzien van een conditioner
Een (externe) filter hoef je doorgaans alleen schoon te maken, als de uitstroom minder wordt of stagneert.
In jouw filter gaan zich bacterie families huisvesten, hetgeen de balans in jouw bak ten goede komt.
Door het elke twee weken (of nu eens per maand) weer te verschonen, raakt jouw water steeds in onbalans....waarom goede bacteriën wegspoelen?
Water verversen in zulke proporties pas ik ook toe, maar pas dit toe icm de Estimative Index.
Hierbij ververs ik iedere week 50% van mijn water.
Lees je eens hierin in. T'is een manier, zeg niet dat het dé manier is, maar voor mij en legio anderen wel :P
http://www.aquascaping-blog.com/194/estimative-index
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index
De planten groeien heel divers, de ene heel goed en de ander wat minder. Op het moment groeit de waterpest slecht. De vissen zwemmen vrolijk rond, zien er gezond uit en reageren goed
Denk toch écht dat je het in de hoek moet zoeken van voedingsstoffen (ook CO2 = voedingsstof), icm met licht.
Wat ik wil gaan proberen is de verlichte periode anders in te stellen, bijvoorbeeld: 9.00 tot 14.00 uur, 1e lichtfase, 5 uur, 14.00 tot 17.00 uur lunchpauze, 3 uur, 17.00 tot 22.00 uur, 2e lichtfase, 5 uur. Dacht zelf meer aan vier uur licht, vier uur geen licht, vier uur licht en dan de nacht in
Ik ben ook iemand die een zgn 'lichtpauze' toepast.
licht gaat 's ochtends vroeg aan voor 5 uren, daarna 3 uren uit, eind van de middag weer aan voor 5 uren.
Dan heb ik 's ochtends een verlichte bak en 's avonds ook. Het oog doet ook wat 8)
Vindt zelf 8 uren licht, zoals jij aan het eind beschrijft, behoorlijk aan de lage kant. Zou ik niet doen.
Verder twijfel ik aan mijn Interpet 30 watt 900mm tropical daylight T8-lamp geen idee hoeveel kelvin hij geeft. Is het een goed idee om voor een Dennerle Trocal T8-lamp te gaan?
Is jouw balkje nog wel goed ? Hoe lang heb je deze al (in het geval van tweedehands) ?
Dat ene balkje is te weinig licht, zoals Fabian al vertelde.
Is er geen mogelijkheid om een extra balk erbij te plaatsen ?
Misschien dmv een los armatuur/schakelapparaat ?
Dan zou je eventueel een Color Plus vooraan kunnen doen om de kleuren te accentueren. (zie link voor spectrum)
Afbeelding
En achteraan bij de plantjes de special plant om de groei te stimuleren (zie link voor spectrum)
Afbeelding

Succes
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200

Bericht door Ciedric »

Bedankt!
Als ik de pomp verschoon doe ik dat met aquariumwater. Volgens mij is dat de juiste wijze?
Mijn pomp bevat keramische media in de vorm van balletjes en busjes/lange kraal. Ook zitten er drie sponsfilters in en een watten filter.

Licht opvoeren is geen probleem. Ik zit nu aan de acht uur, is tien niet te veel? Voorheen zat ik aan twaalf uur, naar acht was een goede zet. Op de site van Gilles staat ook acht tot negen uur of ben ik in de war met een andere site?

Betreft CO2 gebruikte ik Easy-Life carbo en ga ik binnenkort Seachem Florish Excel proberen. Een CO2 systeem is te high tech voor mijn aquarium, wellicht in de toekomst als er een goedkoop setje te vinden is.