Corydoras, een heel populair vissensoort. Ze worden dan ook veel gehouden in deze aquariumwereld. Er wordt meestal gezegd dat corydorassen een zandbodem nodig hebben om hun kieuwen te kunnen spoelen. Vaak worden er dan allerlei constructies verzonnen waarbij er een 'zandstrand' is voor de corydoras in een grindbak. Met verloop van tijd mengen deze twee bodems weer met elkaar, waardoor de 'oplossing' is mislukt.
Maar er zijn ook mensen die beweren dat er ook andere bodemsoorten geschikt zijn voor corydorassen, zolang de bodemdeeltjes maar niet scherp zijn.
Wat is waar? En hoe denk jij hierover?
Vandaar de stelling: Corydorassen moeten een volledige zandbodem hebben.
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Laatst gewijzigd door Fabian op 04 jul 2013 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Corydoras komen van nature voor in verschillende bodemsoorten. Echter het aquariumgrind wat wij van de winkels kennen is anders dan wat ze in de natuur hebben. Ik heb verschillende filmpjes bekeken van Corydoras soorten in het wild als Scleromystax soorten. Eigenlijk ligt overal wel zand als bodem bedekking, maar verschilt het per gebied hoe groot het zandoppervlakte is. In het gebied waar de Scleromystax (Corydoras familie) voorkomt, dan bestaat het gebied uit een snelstromende bergbeek met veel stenen. De Scleromystax houd zich dan ook op tussen de stenen op zoek naar voedsel. Hoewel de meeste Corydoras soorten in grote scholen leven, leeft de Scleromystax in groepjes. In andere filmpjes die ik op youtube heb gezien, zie je dat ze bijna allemaal op een zandbodem rondhangen. Maar ook hier verschilt het van een zandbodem met wat stukken hout en bladeren tot zandbodem met stenen en kiezels erop. Maar een bodem bestaande uit alleen grond zoals de aquariumzaken verkopen, zul je daar niet tegenkomen. Want bijna alle Corydoras soorten leven in snelstromend wateren. Door het stromende water word het grind afgerond. Het water gaat met een bepaalde snelheid langs de stenen/kiezels en slijpt als ware de stenen rond en vlak. Je zult dus weinig stenen met scherpe delen tegen komen daar. Voor mensen die een zandbodem hebben, steek maar eens een voertablet in de bodem, en je zult een prachtig schouwspel zien van de Corydorassen. Ze zullen als een gekke gaan grondelen op zoek naar de tabletten.
Het zandhappen is een manier om voedsel te filteren uit het zand. Een Corydoras zal dus gerust zich tot de helf van zijn lichaam in het bodem steken. Op het aquariumgrind wat de winkels verkopen, is dit niet mogelijk en kunnen ze de baarddraden verliezen. Baarddraden zullen langzaam terug groeien, maar het kan ook zo zijn dat het niet meer terug groeit.
Na aanleiding van de filmpjes en foto's die ik heb gezien, raad ik aan om wel een zandbodem te nemen, maar dan kiezels/steentjes er doorheen te mengen. Zo oogt ook gelijk de bodem natuurlijker.
Als men belang heeft, dan zal ik de filmpjes eens in het topic plaatsen.
Vroegah, toen er nog weinig op internet gebeurde, heb ik eens een cory-albino gehad op scherp, zwart grind. Het beestje is echt oud geworden, alleen lag alleen maar plat op het grind zijn tijd te verdoen. Toen werd mij ook niet verteld van groepsdieren, grind of zand, enz.
NU ben ik blij met internet, en denk dat dit een sterke invloed heeft op de mens men betrekking tot het houden van dieren en hun leefomgeving. En kijk ook eens naar dierentuinen, men heeft onderhand wel door dat een dier zich ook gaat vervelen of dood gaat als het niet in de juiste omstandigheden gehouden wordt.
Als ik naar het gedrag kijk van de cory's nu in mijn bak (zand) of die albino van toen, denk ik dat deze van nu veel meer plezier hebben, zich niet vervelen, en dus ook meer natuurlijk gedrag vertonen. Daarbij denk ik dat de meeste bodems in een aquarium aangepast dient te worden aan hetgeen men wil houden. Dus, wil men cory's, dan zand.
Corydora, corydorussen, forums, fora? Whatever........... Als iemand valt over MIJN Nederlands, dan hoor ik dat graag via PM. zodat ik het haarfijn kan uitleggen wat ik bedoel.
Mijn cory's doen het uitstekend op kaviaar.
Ze wroeten zelfs in de korrels en de baardjes zijn gewoon goed in tact.
Ik hoor mensen zeggen dat dit soort grind veel kalk afgeeft maar ik doe regelmatig watertesten met druppels en ik heb geen verhoogde waardes.