Nu mijn eerste ervaring bij het kweken van Corydoras. Het is een boeiende bezigheid en een waar ik veel van heb geleerd tot nu toe voor de volgende keer. Een vraag die ik me wel stel is hoe laat ik ze de eerste week doorkomen zonder ze in het aquarium te zetten. Ik zal even kort toelichten.
op de 25ste van mei waren er in totaal 24 corydoras uit hun ei gekomen. Dit was erg mooi gezien hoe veel eitjes de kardinalen al op hadden in het aquarium. Ik had de geredde eitjes in apart aquariumpje gedaan met 10L water en wat esha2000 tegen de schimmel. Na drie dagen kwamen ongeveer de helft uit en de rest is kennelijk niet bevrucht. Nu hebben we een hoop problemen gehad daarna. Eerst dacht ik we doen ze in een kweekbakje in het aquarium, dit had ik tenslotte op meerdere sites gelezen. Al snel waren er echter 7 verdwenen van de 24 en kennelijk konden die dus tussen de openingen in het bakje door. We hadden 3 bakjes en ik heb degene gekozen met de kleinste openingen. Dat was dus geen succes. Toen heb ik ze snel overgezet in een kweebakje met een netje maar daar bleven de andere vissen er maar steeds naar plukken en ik kon ze niet goed voedsel geven. Vandaag dacht ik dat ze wel groot genoeg waren geworden om niet door de gaatjes te gaan dus weer in het andere bakje gedaan. 16 stuks want 1 had het niet gehaald. Dus alles prima de nacht door en nog 16 stuks. Vanmiddag kom ik thuis en zijn het er 14. Een half uur later 13 en dan worden het er 12 als ik er weer een door een klein openingetje naar buiten zie zwemmen.
Dus nu heb ik de overgebleven 12 maar in 15L aquarium water gedaan in het aparte aquarium. Ik denk dat ik ze daar maar in houd de eerste twee weken tot ze kunnen overleven in de grote bak.
Dus de vraag is hoe had ik dit anders kunnen doen. En wanneer kunnen ze zelfstandig overleven in een 1.20 bak?
Corydoras kweek. Wat doe ik de eerste weken na geboorte...
-
hoekzemaar
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Corydoras kweek. Wat doe ik de eerste weken na geboorte.
Ja, je zal ze zeker in een apart bakje moeten houden. Voeden doe je het best met levende artemia-naupliën of indien je dit niet ziet zitten, met diepvries cyclops.
Paar dingen zijn nu heel belangrijk :
Alles wat NIET wordt opgegeten moet er uit ( kan je makkelijk met een spuitje doen), anders zal het nitriet meten stijgen en voor baby cory's is dat zeer dodelijk. Voed ze zeker nog niet met de zogenaamde cory-tabletten, ze overeten zich daar aan en ze zullen rap sterven. Je kan er een Catappa blad in leggen, dat is zeer goed voor hen en voor de waterkwaliteit. Je kan ze pas in een 'grotere' bak doen, als ze een cm of twee zijn. Je plaatst er best een sponsfiltertje bij. En om de zoveel dagen wat water verversen.
Dit is een (compilatie)video die ik gemaakt heb over mijn kweek met de Corydoras black venezuela ( van ei tot jong) :
http://www.youtube.com/watch?v=FCt1ENIcpTk
Paar dingen zijn nu heel belangrijk :
Alles wat NIET wordt opgegeten moet er uit ( kan je makkelijk met een spuitje doen), anders zal het nitriet meten stijgen en voor baby cory's is dat zeer dodelijk. Voed ze zeker nog niet met de zogenaamde cory-tabletten, ze overeten zich daar aan en ze zullen rap sterven. Je kan er een Catappa blad in leggen, dat is zeer goed voor hen en voor de waterkwaliteit. Je kan ze pas in een 'grotere' bak doen, als ze een cm of twee zijn. Je plaatst er best een sponsfiltertje bij. En om de zoveel dagen wat water verversen.
Dit is een (compilatie)video die ik gemaakt heb over mijn kweek met de Corydoras black venezuela ( van ei tot jong) :
http://www.youtube.com/watch?v=FCt1ENIcpTk
-
hoekzemaar
Onderwerp auteur - 0-200

Dank je voor het filmpje. Ik had gewoon een aantal punten gevolgd die op internet vermeld stonden maar dan is dat duidelijk niet helemaal met succes geweest. Ik heb ze nu in een aparte bak en zal die vullen tot 40L. Het zijn er helaas nog maar 11. Voeden zal ik dan wat voor in huis moeten gaan halen want ik was idd tabletten aan het oplossen. Het pompje is wel lastig want de kleinste die ik heb, en die is erg klein, zorgt al voor genoeg stroming om ze vliegend door de bak te sturen. Dus weet nog niet hoe ik dat op moet lossen
Bruissteentje is ook meer dan in orde voor zo'n groepje...maar ververs dan om de dag wel twee liter water of zo
De bak moet echt niet tot bovenaan gevuld wordt, de waterstand mag zeker laag blijven, omdat ze naar het oppervlak es zullen zwemmen voor hun 'darmademhaling', dat is instinctief;
Mijn bakje was gewoon zo'n laag, schildpaddenbakje :

De bak moet echt niet tot bovenaan gevuld wordt, de waterstand mag zeker laag blijven, omdat ze naar het oppervlak es zullen zwemmen voor hun 'darmademhaling', dat is instinctief;
Mijn bakje was gewoon zo'n laag, schildpaddenbakje :

Wat is dat toch heerlijk aan het forum elkaar zo de weg wijzen en ondersteunen met foto's, filmpjes en algemeen advies. Super!!!
Hoop dat het nu lekkerder gaat met de cory opkweek hoeksemaar.
Hoop dat het nu lekkerder gaat met de cory opkweek hoeksemaar.
-
hoekzemaar
Onderwerp auteur - 0-200

De 9 albino's die een paar dagen geleden in de 40L bak gezet zijn doen het nog altijd erg goed. Ik ververs twee keer per dag water en heb er een klein filtertje in sta en iedere avond zuig ik het niet opgegeten eten op. Dus het gaat nog erg goed