Even een vraagje voor een vriendin van mij. Ze heeft 4 verschillende soorten corydoras, uit mijn hoofd zeg ik:
Panda, Swartschi, Jullii en Habrosus.
Ze heeft van alle 4 de soorten 2 stuks, 8 in totaal dus.
Nu is haar vraag:
De corydoras is een scholenvisje en moet met minstens 6 stuks worden gehouden. Geld dit per soort, of zoeken ze elkaar op en zijn ze zo met hun 8 stuks ook een schooltje?
Vraagje over de corydorus algemeen
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Vraagje over de corydorus algemeen
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Re: Vraagje over de corydorus algemeen
Goede vraag!
Toen ik mijn 160x60x60 bak opstartte heb ik er 4 panda's en 4 sterbai's in gedaan en deze mengde niet bij elkaar ondanks dat de aantallen te klein zijn om van een schooltje te spraken zag ik wel dat, wanneer ze samen waren dit altijd dezelfde soort betrof.
Toen na 2 weken de rest van de cory's erbij kwam werden de aantallen als volgt; 14 panda's en 13 sterbai's.
Ze begonnen wat meer te scholen maar de soorten mengde niet.
Ik vermoed dat er een voorkeur is voor de eigen soort en dat het daarom altijd beter is een groepje samen te stellen die uit 1 soort bestaat.
Dit is echter voornamelijk gebaseerd om mijn eigen ervaringen.
De soorten die jij noemt zijn wanneer volgroeid ook behoorlijk verschillend zeker de habrosus die is een stuk kleiner dan de rest.
Ben beniewd wat andere ervan zeggen.
Toen ik mijn 160x60x60 bak opstartte heb ik er 4 panda's en 4 sterbai's in gedaan en deze mengde niet bij elkaar ondanks dat de aantallen te klein zijn om van een schooltje te spraken zag ik wel dat, wanneer ze samen waren dit altijd dezelfde soort betrof.
Toen na 2 weken de rest van de cory's erbij kwam werden de aantallen als volgt; 14 panda's en 13 sterbai's.
Ze begonnen wat meer te scholen maar de soorten mengde niet.
Ik vermoed dat er een voorkeur is voor de eigen soort en dat het daarom altijd beter is een groepje samen te stellen die uit 1 soort bestaat.
Dit is echter voornamelijk gebaseerd om mijn eigen ervaringen.
De soorten die jij noemt zijn wanneer volgroeid ook behoorlijk verschillend zeker de habrosus die is een stuk kleiner dan de rest.
Ben beniewd wat andere ervan zeggen.
'You can be what ever you resolve to be'
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Bij mijn vriendin zitten ze gewoon door elkaar heen, soms zie je 2 van een ander soort gewoon naast elkaar en is de ander van dezelfde soort aan de andere kant van de bak te vinden. Ze zoeken dus niet persé hun eigen soort op bij haar.
Bij mijn vader zie ik dat ook, hij heeft panda's en een vrij grote cory soort waar ik de naam niet van weet, zal eens een foto proberen te maken. Ze zwemmen gewoon dwars door elkaar heen, blijven niet persé in de buurt van hun eigen soort.
Bij mijn vader zie ik dat ook, hij heeft panda's en een vrij grote cory soort waar ik de naam niet van weet, zal eens een foto proberen te maken. Ze zwemmen gewoon dwars door elkaar heen, blijven niet persé in de buurt van hun eigen soort.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Volgerns mij is hun natuurlijke gedrag groepen van duizenden tegelijk, dat kunnen wij natuurlijk nooit namaken maar wel zoveel mogelijk vandaar dus cory's in een flinke groep van minstens 6 zegt men maar persoonlijk vind ik minstens het dubbele.
Verschillende soorten in één groep komen in de natuur niet echt voor en ook daarom zeg ik zoveel mogelijk de vissen op hun gemak proberen te stellen door ze de veiligheid van een groep te geven, het feit dat ze steeds maar met 2 samen ergens zitten geeft al aan dat die veiligheid door een ander merk
niet gegeven wordt voor het visje z'n instinct.
Misschien kan je vriendin 2 soorten ruilen? ik heb in de rio ook 2 groepen zitten, 19 C. rabauti en 14 C habrosus en die blijven als groepjes ook apart al zitten ze wel regelmatig toevallig bij elkaar.
Verschillende soorten in één groep komen in de natuur niet echt voor en ook daarom zeg ik zoveel mogelijk de vissen op hun gemak proberen te stellen door ze de veiligheid van een groep te geven, het feit dat ze steeds maar met 2 samen ergens zitten geeft al aan dat die veiligheid door een ander merk
Misschien kan je vriendin 2 soorten ruilen? ik heb in de rio ook 2 groepen zitten, 19 C. rabauti en 14 C habrosus en die blijven als groepjes ook apart al zitten ze wel regelmatig toevallig bij elkaar.
Corydoras zijn groepsvissen, wat nog iets anders is dan schoolvissen. Ze zoeken dus zeker elkaars gezelschap op, er kunnen verschillende soorten door elkaar - ze kruisen niet. Maar ze gaan wel -eerder- samenzwemmen met hun eigen soort inderdaad. Ik heb verschillende soorten samenzitten, maar wel telkens 6 van elke soort. En het valt me op dat ze idd wel bij elkaar in groep zwemmen bv. bij het voederen, maar de groepen van dezelfde soort zitten vaak allemaal samen, en bv. geen delphax bij een groep adolfoi.