Achterwand

Onderwerp auteur
bob
0-200
0-200

Achterwand

Bericht door bob »

Hallo!
    Ik ben nu een paar dagen begonnen met zelf een achterwand maken en heb een paar vragen want ik lees zoveel verschillende dingen.
    1 wat is het nut van epoxy hars? Alleen de harde laag? Ik heb op m'n werk polyster epoxy hars kan ik dat gewoon gebruiken?
    2 wat kan ik het best voor kit gebruiken tussen het piepschuim? Gewone zwarte kit? Of hecht dat bison glas kit ook? Wil wel een soort kit want dat makkelijker dan tegellijm.
    3 wat voor verf kan ik gebruiken wat hecht op hars? Het liefst wat ik gewoon bij de praxis kan kopen ofzo. En op wat voor basis?
    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door bob op 16 apr 2012 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Rickpad
    1000+
    1000+

Re: Achterwand

Bericht door Rickpad »

Als je een achterwand maakt moet je epoxy als allerlaatste erop doen dit zorgt er namelijk voor dat eventuele schadelijke stoffen uit je achterwand niet in het water kunnen komen. Daarnaast is het ook meteen een beschermend laagje om je achterwand mooi te houden.

Je moet dus eerst een laag tegellijm met verf op het schuim smeren en dan pas de epoxy.

Onderwerp auteur
    bob
    0-200
    0-200

Bericht door bob »

Haha ja dat wist ik verkeerd opgeschreven. Maar hiervoor toen ik m'n andere zelf gemaakte in het water deed werd het een hele andere kleur. Komt dat niet door epoxy?

Rickpad
    1000+
    1000+

Bericht door Rickpad »

Dat kan komen door kleur van het water of door het licht. Alleen het kan ook zijn dat je te weinig epoxy hebt gebruikt. Heb je toevallig zogenaamde "algeneters" in je bak zitten? Die schrapen dacht ik ook wel eens van de achterwand.

Onderwerp auteur
    bob
    0-200
    0-200

Bericht door bob »

Nee hij verkleurde echt. Had hem eerst in een zwembadje geplonsd om Ff ergstigste stoffen eruit te krijgen en hij verkleurde echt heel erg. En had 2 dikke lagen epoxy erop(wel alleen aan de voorkant) en wat voor kit kan k tussen piepschuim doen weet je dat? Kan k het zo halen kan ik verder. Bison glas gewoon??hecht dat op piepschuim?

Rickpad
    1000+
    1000+

Bericht door Rickpad »

Ik denk dat als je de achterwand compleet in de epoxy zet dat het soort kit voor de stoffen niet uitmaakt, maar dat weet ik niet zeker. Misschien even wachten tot iemand anders daar antwoord op weet.

Onderwerp auteur
    bob
    0-200
    0-200

Bericht door bob »

Oké. Bedankt iig!

Mina
    0-200
    0-200

Re: Achterwand-epoxy

Bericht door Mina »

ja ik ben ook zeer benieuwd welk epoxy ik moet gebruiken voor het maken van een achterwand van piepschuim of dat schuimspuitspul toch.... ?

dit las ik bij een ander forum..
    Zonder Epoxy zal hij water opzuigen,en krijg je rotting in je bak.

maarja als ik op google zoek naar Epoxy.. dan komen er verschillende artikelen.. geen idee welke ik dan nodig zou hebben?

en kan dat ook als je dat (PUR) schuim-spuit spul gebruikt...?
    ><(((o> ><(((o>

Fabian
    Oud teamlid
    Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Hier verschilde de achterwand ook van kleur. Onderwater was hij lichter bruin dan bovenwater. Vrij normaal ;)
    Als je niet van plan bent om algeneters in je bak te doen, hoef je de wand ook niet in te smeren met epoxy, hier ook niet gedaan en de wand staat er nog netjes bij. Je zou dit topic eens door kunnen lezen, staat veel handige informatie in.
    Succes :D

Mina
    0-200
    0-200

Bericht door Mina »

ik wil wel algeneters.. dus dan zoiezo epoxy...?
    ><(((o> ><(((o>

Fabian
    Oud teamlid
    Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Mina schreef:ik wil wel algeneters.. dus dan zoiezo epoxy...?
    Jup, dan wel. Die algeneters schrapen er namelijk laagjes vanaf ;) Het wordt dan iets op deze volgorde
    Piepschuim --> tegellijm erop, meerdere lagen --> verven in gewenste kleur, meerdere lagen eventueel --> epoxy, eventueel meerdere lagen. :D

Kevin Noord-Brabant
    Hoofdbeheerder / oprichter
    Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

bob schreef:Nee hij verkleurde echt. Had hem eerst in een zwembadje geplonsd om Ff ergstigste stoffen eruit te krijgen en hij verkleurde echt heel erg. En had 2 dikke lagen epoxy erop(wel alleen aan de voorkant) en wat voor kit kan k tussen piepschuim doen weet je dat? Kan k het zo halen kan ik verder. Bison glas gewoon??hecht dat op piepschuim?
    Nog niet goed droog geweest waarschijnlijk dan kan hij dof of wit uitslaan inderdaad.
    Bison glas hecht wel maar als je toch met epoxy gaat afwerken kun je feitelijk elke kit gebruiken die je wenst.
    Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
    bob
    0-200
    0-200

Bericht door bob »

Ja ik ga zowieso met epoxy werken heb aardig wat algeneters en n grote pleco. Wat voor verf kan ik het best gebruiken? Kleurstof of water, acryl of andere basis? Dat het verkleurd is zou idd kunnen komen door dat ik te ongeduldig ben geweest.wat een toestand haha soms kijk k naar m'n wand en dan weet ik het allemaal niet meer haha

Mina
    0-200
    0-200

Bericht door Mina »

Fabian schreef:
    Jup, dan wel. Die algeneters schrapen er namelijk laagjes vanaf ;) Het wordt dan iets op deze volgorde
    Piepschuim --> tegellijm erop, meerdere lagen --> verven in gewenste kleur, meerdere lagen eventueel --> epoxy, eventueel meerdere lagen. :D

enig idee wat de kosten daar ongeveer van zijn? ook ook misg met purschuim erbij?
    heb een meter bak....
    ><(((o> ><(((o>

Fabian
    Oud teamlid
    Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Mina schreef:
    Fabian schreef:

enig idee wat de kosten daar ongeveer van zijn? ook ook misg met purschuim erbij?
    heb een meter bak....
    Uh, hier kwam ik uit op ongeveer 150 euro. Maar ik had te dik piepschuim, dus dat was duurder, achteraf kon dit minder dik zijn en ben je voor het piepschuim goedkoper uit ;) Ik denk zo'n 100 euro als je alles nog nieuw moet aanschaffen. Met PUR heb ik geen ervaring, geen idee of dat goedkoper is. ;)