zwarte moor lusteloos

Plaats reactie

Onderwerp auteur
cro
0-200
0-200

zwarte moor lusteloos

Bericht door cro »

Hej allemaal, ik heb een vraagje ivm met 1 van mijn zwarte moren,
hij ligt heel vaak op de bodem te rusten, rode ringen rond zijn ogen en zijn kleur is aan het vervagen naar koper, bijna heel zijn buik is nu niet meer zwart, hij is bij het verhuizen van de ene tank naar de andere geraakt geweest door de opschepper om hem eruit te halen, heeft toen ook een klein beetje zwart van zijn schubben verloren, kan dit er iets mee te maken hebben? Ik maak me ongerust, hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen. Groetjes, Caroline

Jones
600-800
600-800

Re: zwarte moor lusteloos

Bericht door Jones »

Kan je ons misschien wat meer vertellen over de grootte van het aquarium, de waterwaardes, medebewoners enz.? En misschien een foto van de vis?

mirasja
400-600
400-600

Bericht door mirasja »

We hebben echt wat meer informatie nodig, zoals hierboven al aangegeven is.

Ik weet niet hoe oud je vis al is of hoe lang je hem al hebt, maar het is een heel normaal iets dat (alle) goudvissoorten verkleuren. Het zijn net toverballen. Dit kan zijn omdat je het visje nog jong hebt gekocht. De visjes worden namelijk allemaal geboren met een schut kleur. De kleur kunnen ze houden tot ca. 2 jaar. Er zijn er ook die eerder verkleuren, maar in pricipe kunnen ze tot 2 jaar de "baby"kleur behouden. Daarna komt de originele kleur pas. Het zou dus kunnen zijn dat je visje nu zijn goed kleur gaat krijgen. Die rode ringen rond zijn ogen heeft hier ook mee te maken.

Als een sluier wat ouder wordt, dan is dat net zoals bij mensen, dan rusten ze wat vaker uit en dat doen ze op de bodem.

Ik weet niet hoe groot je aquarium is, maar sluiers hebben een flinke bak nodig om zich happy te voelen en omdat het hele grote vervuilers zijn. Dus als je bakje te klein is, dan zou dat ook nog een reden kunnen zijn dat hij veel op de bodem ligt, want hij kan immers nergens anders heen.

Voor nu zou ik zeggen, flink je water verversen en het visje goed in de gaten houden.
Zorg dat hij in ieder geval niet constant aan de bovenkant hangt om lucht te happen.

Misschien zou je een foto van je visje kunnen plaatsen en een foto van het aquarium waar hij inzit.

Onderwerp auteur
cro
0-200
0-200

Bericht door cro »

Hej :)
ik heb deze vis ongeveer een jaar nu, hij lijkt wel 'gezonder' nu ik hem gisteren avond apart van de andere vissen gezet heb. Zijn rugvin staat nu ook meer omhoog terwijl die ervoor plat lag (geen idee of dit er iets mee te maken heeft).
Kan ik hem best wat apart houden nu? Op deze link kan je wat foto's zien van de oude bak, de nieuwe en de vis ;) http://www.flickr.com/photos/26278494@N06
Groetjes, Caroline en al bedankt e ;)

mirasja
400-600
400-600

Bericht door mirasja »

Hallo,

Ik heb de foto's gezien.
Voor zover als ik het van hier kan bekijken is er weinig met je visje aan de hand. Dat hij/zij gaat verkleuren dat is normaal.

Helaas is je visje vergroeid. Dit zie je door de verhouding van ogen, lichaam en staart.
Doordat je visje vergroeid is (staart), wordt het visje sneller moe en gaat dus daardoor op de bodem liggen.
Als je het helemaal goed gaat bekijken, dan zitten je visjes in een te kleine bak. Sluiers hebben een bak nodig van minimaal 1.00 m lang, liefst nog groter. Maar de vergroeiing is waarschijnlijk al begonnen bij de kweker of in de winkel, dus is niet helemaal jouw schuld. Wel is het zo, dat de vissen nu niet voldoende kunnen uitgroeien en dat gaat in een grotere bak wel.

Wel vind ik de vissen een beetje mager. Je zou ze best wat meer eten mogen geven. Probeer een beetje afwisseling in het menu te brengen, door b.v. eens diepvries voer te geven (wel laten ontdooien natuurlijk en speolen onder de koude kraan). Dit diepvriesvoer koop je bij de dierenzaak. Ook zou je ze eens doperwtjes (schilletje eraf halen), komkommer (even blancheren), bloemkool (blancheren), wortel (blancheren) etc kunnen geven.

Persoonlijk zou ik dat buisje eruit halen, daar je moortje hier haar ogen aan zou kunnen bezeren.
Eigenlijk zou je er geen plastic planten in moeten zetten, dit is allemaal veel te scherp voor moren, blaasogen etc.
Sluiers houden heel erg van koudwater plantjes b.v. waterpest en cabomba. Dit zijn bosjes die je zo bij de dierenzaak kunt kopen en niet duur. Als je deze plantjes zou willen kopen dan wel het loodje en schuim eraf halen, daar dit gevaarlijk is voor de sluiers.
De plantjes kan je eventueel gewoon in de steentjes zetten. De sluiers vinden het heerlijk om doorheen te zwemmen en om er heerlijk van te eten.

Er zijn eventueel nog meer dingen die je zou kunnen veranderen, b.v. je zou de steentjes eruit kunnen halen en er metselzand voor in de plaats kunnen doen. Te koop bij de bouwmarkt en kost niet veel (ca. 25 kg voor € 2,95). Dit vinden je vissen heerlijk, daar zij graag grondelen. Een bijkomend voordeel is dat je het vuil op het zand beter ziet liggen en tussen de steentjes zakt het weg.

Dit zijn een paar voorbeelden.

Begrijp me goed, ik kraak je aquarium niet af, want deze visjes hebben het al zoveel beter als menig andere goudvis/sluier in een kom, maar het kan nog beter en dan bedoel ik nog niet eens zozeer een grotere bak.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en niet boos wordt, omdat ik kritiek geef.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. We zijn hier op dit forum om elkaar te helpen en van elkaar te leren in het belang van onze vissen.

In mijn onderschrift staan de foto albums van mijn sluiers, kijk daar eens rond. Dit wil niet zeggen dat ik het helemaal goed doet, want het kan altijd nog beter.

Onderwerp auteur
cro
0-200
0-200

Bericht door cro »

Hej Mirasja!
Ik ben helemaal niet kwaad :)
Ik ga zeker eens kijken of ik hun voedsel wat kan variëren en de plastieken plantjes eruit halen.
Ik weet niet of ze bij mijn vissenwinkel ook van die plantjes hebben maar ik zal er eens voor gaan kijken net als voor dat metselzand ;)
Bedankt voor de goede raad!
Groetjes, Caroline

mirasja
400-600
400-600

Bericht door mirasja »

Caroline,

Ik ben blij dat je het op een goede manier ziet.
Vaak krijg je alleen maar te horen "de vissen zitten te klein".. Ik probeer dat een beetje te onderbouwen en iemand te helpen als ik zie dat hij/zij z'n best doet voor zijn visjes.

Heel veel succes met de zoektocht naar plantjes en zand.
Dit moet gaan lukken en dan komt het allemaal goed.

Enne, we willen best wel een paar mooie foto's zien hoor als je de bak gaat veranderen.

Nog even een tip:
Als je de bak gaat veranderen, bewaar dan zoveer mogelijk aquarium water in emmers bakken etc. dit komt je visjes ten goede.
Wel het metselzand heel goed spoelen voordat het je bak in gaat.

Onderwerp auteur
cro
0-200
0-200

Bericht door cro »

Hej Marisja,
heb nu waterpest plantjes in mijn bak staan en de plastieken plantjes zijn eruit ;)
Vraagje: kan je waterpest plantjes snoeien? ze zijn nogal hoog tov de bak...
De visjes vinden de nieuwe omgeving best leuk denk ik :)
Groetjes,
Caroline

mirasja
400-600
400-600

Bericht door mirasja »

Sorry Caroline dat ik zo laat reageer, maar ik ben een weekje op vakantie geweest.
Je kan de waterpestplantjes gewoon snoeien en deze toppen dan weer in de grond zetten.
Wat fijn dat de vissen de plantjes waarderen.

mirasja
400-600
400-600

Bericht door mirasja »

Hoe gaat het nu met de visjes.