Wat is er mis met mijn goudvisjes?

Onderwerp auteur
BlueJeanGenie
0-200
0-200

Bericht door BlueJeanGenie »

Ik heb afgelopen zaterdag (08-10-2011) mijn eerste twee goudvisjes gekregen (inc. kom: Breedte: 27,5 Lengte: 27,5 Hoogte/Diepte: 26,5. een plantje en van die -paarse- aqarium steentjes. Heb er dinsdag een atribuut bijgekocht) en had ze de namen George en Roger gegeven. Roger heeft een vrij lange staart.
Ik heb de instructies op het plastic zakje gevolgd voordat ze de kom ingingen. Het water was op een goede temperatuur.
Het leek goed te gaan met beide visjes. George at in het begin niet maar dat draaide weer bij. Toen ik zondags beneden kwam ging ik meteen kijken hoe het met ze ging. Ze waren beide nog in leven en zagen er over het algemeen gezond uit. Ze zwommen wat heen en weer, allemaal prima. Toen ik hun tussen de middag weer begon te opserveren merkte ik op dat George een beetje typisch heen en weer bewoog als hij gewoon in een hoekje van de kom "zat". Ik dacht er verder niet echt over na en liet de boel de boel. De volgende dag (dinsdag) zwom Roger op zijn zij en recht overeind. Met z'n staart naar onder en z'n kop nar boven. Soms zwom hij ook achteruit in plaats van vooruit. Diezelfde dag ging ik ook iets voor in de kom kopen bij de dierenspeciaal zaak in Drachten. Tijdens het afrekenen had ik gevraagd wat er aan de hand kon zijn met mijn goudvissen en wat ik er tegen kon doen. De man achter de kassa vertelde dat ik een flinke eetlepel keukenzout in de kom moest gooien. Dus dat had ik gedaan.
Het hielp niks. Het is nu dondergag, twee dagen nadat ik het zout erin had gegooid. En de vissen zijn er nog erger aan toe dan eerst. George had zich verstopt in de onderkant van het atribuut dat ik had gekocht op die dinsdag. En kwam er niet meer onder vandaan. Ik tilde het atribuut op en George bleef er onder drijven. Ik dacht dat hij dood was, maar dat was niet het geval. Hij "zwom" naar de bodem en heeft daar een kwartier of langer op zijn zij gelegen en heel snel geademd. Hij zwemt nu weer op zijn zij, achterstevoren, ondersteboven en achteruit door de kom. Roger, die dit eerst ook had zit de heletijd boven in de kom. Ze happen ook de hele tijd lucht. Ik heb het atribuut maar uit de kom verwijderd... Roger zwemt heel rustig maar zo goed als horizontaal sinds kort.
Mijn moeder heeft vandaag 3/4 van het water ververst om te kijken of ze daarvan op zouden knappen. Het water was op dezelfde temperatuur. Maar er is niks gebeurd.
George heeft een zwart stipje op zijn rechter zij, dit had hij eerst nog niet.

Weet iemand van jullie wat er met mijn goudvisjes kan zijn? En wat ik eraan kan doen? Ik heb ze gewoon zo goed als mogelijk verzorgd... in die paar dagen dat ik ze nu heb. Ik wil mijn lieve goudvisjes ook niet kwijt :(

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Allereerst welkom op het forum.
Ik heb meteen een vervelende mededeling maar je "kom" is veel en veel te klein voor deze dieren.
Ondanks dat ik goudvissen uberhaupt niet geschikt vind voor binnen is de inimale maat voor goudvissen is een bak van 1.50m à 2.00m.

Ik denk dat je vis een zwemblaas probleem heeft, dat zwarte stipje kan ik nog niet plaatsen, misschien een foto.
Dat lucht happen wat ze doen komt waarschijnlijk omdat je nitriet (no2) waarde te hoog is in je water waardoor ze nu in giftig water zwemmen, enige om dat op te lossen is direct weer een waterverversing te doen.

De verkoper begin ik maar niet over want dan komen er woorden naar buiten die we hier niet willen hebben ;)
Blind roepen om maar een hand keukenzout in je water te gooien is echt beneden alle peil eerlijk gezegd.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

mirasja
400-600
400-600

Re: Wat is er mis met mijn goudvisjes?

Bericht door mirasja »

Hallo,

Welkom op dit forum.

Zoals Rody al gezegd heeft is een kom totaal ongeschikt voor welke vis dan ook.

Ik verwijt jou niets, want je bent niet de eerste die deze fout maakt.
Het begint al in de dierenzaak, daar verkopen ze kleine bakjes en kommen voor goudvissen en sluierstaarten.

Ik kan me voorstellen dat je niet 1, 2, 3 veel geld neer kan tellen voor een grote bak.
Het wordt dus een moeilijk iets. Ik kan me voorstellen dat je je visjes niet kwijt wilt, maar als het echt goudvissen zijn (geen sluierstaarten) dan horen ze echt in een vijver. Helaas is het nu te koud om ze nog in een vijver te doen, dus moet je iets anders verzinnen, anders overleven je visjes het niet.

Je zou voor de eerstkomende tijd een grote curverbox kunnen kopen, deze zijn niet zo duur. Deze koop je bij bv. Bl*kk*er of zo'n soort winkel. Koop de grootst mogelijke maat, maar let erop dat de bak niet op wieltjes staat daar hij anders gaat door zakken.
Ook kan je kiezen voor een bak via marktplaats. Hier vind je vaak een goede bak voor weinig.

Verder zou ik nu in ieder geval alle ornamenten uit de kom halen en iedere dag bijna al het water verversen en alleen wat bosjes waterpest (zonder loodje) in je kom doen. Ook de steentjes moet je uit de kom halen, want daar komt heel veel rommel tussen te zitten.

Verder hebben ze een filter nodig en in ieder geval in de kom een beluchtingspompje.

Succes met je vissen.

Onderwerp auteur
BlueJeanGenie
0-200
0-200

Bedankt voor de tips! K zal morgen doen wat ik kan!

Moet ik ook inplaats van de steentjes iets anders op de bodem doen of maakt dat niet uit?? En stel dat een van de vissen een zwemblaas heeft.. kan ik daar dan nog wat aan doen??

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Allereerst welkom hier op het forum! ;)

Helemaal met Mirasja en Rody eens. Je visjes zitten veel te klein...
Je moet je nou niet schuldig gaan voelen, bijna iedereen aquariaan is verkeerd begonnen. Zelfs ik. Ik heb vroeger ook 2 goudvissen gehad in een te kleine bak. Ik had een van die goudvissen al 8 jaar en de ander al 2 jaar. Toen ik besefte dat ze te klein zaten heb ik een aquarium gekocht van een meter. Dit is eigenlijk ook al te klein, maar het kan er op dat moment nog mee door. Momenteel heb ik mijn goudvissen een week of 4 geleden in de vijver van de buren gedaan. Daar zijn ze nu veel blijer mee, meer ruimte, lekker buiten, veel soortgenoten enz.
Voordat je iets gaat ondernemen aan je bak, denk eerst goed na en vraag het eventueel hier. Wij zijn hier om iedereen te helpen. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. ;) Veel suc6 en ik hoop voor jou en voor de vissen dat je een verstandige keuze maakt! ;)

Veel sterkte met je visjes. :)

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

BlueJeanGenie schreef:Bedankt voor de tips! K zal morgen doen wat ik kan!

Moet ik ook inplaats van de steentjes iets anders op de bodem doen of maakt dat niet uit?? En stel dat een van de vissen een zwemblaas heeft.. kan ik daar dan nog wat aan doen??
Nu ze in deze kleine bak zitten, kan je de bodem er beter uithalen. Hebben ze weer wat meer zwemruimt ;)

Alle vissen hebben een zwemblaas. Alleen heeft een van jou vissen waarschijnlijk problemen mee, hij werkt namelijk niet goed. Soms kan hier wat aan gedaan worden, vissendokter bijvoorbeeld, maar dan ben je weer veel geld kwijt. Als het goed is zijn er ook medicijnen die ervoor helpen en misschien nog andere trucs. Dit weet ik niet helemaal zeker, dus zou je even een reactie van een ander moet afwachten... ;)

Onderwerp auteur
BlueJeanGenie
0-200
0-200

nouja dat nadenken ging bij mij niet echt ...haha... ik had ze gekregen en wist dus nergens van af..

maar echt geweldig dat er zo snel gereageerd werd!! <3

Onderwerp auteur
BlueJeanGenie
0-200
0-200

Fabian schreef:
BlueJeanGenie schreef:Bedankt voor de tips! K zal morgen doen wat ik kan!

Nu ze in deze kleine bak zitten, kan je de bodem er beter uithalen. Hebben ze weer wat meer zwemruimt ;)

Alle vissen hebben een zwemblaas. Alleen heeft een van jou vissen waarschijnlijk problemen mee, hij werkt namelijk niet goed. Soms kan hier wat aan gedaan worden, vissendokter bijvoorbeeld, maar dan ben je weer veel geld kwijt. Als het goed is zijn er ook medicijnen die ervoor helpen en misschien nog andere trucs. Dit weet ik niet helemaal zeker, dus zou je even een reactie van een ander moet afwachten... ;)
Ok bedankt!

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

BlueJeanGenie schreef:nouja dat nadenken ging bij mij niet echt ...haha... ik had ze gekregen en wist dus nergens van af..

Hier heb je dus al een reden waarom je nooit voor een ander (huis)dieren moet kopen ;)

Haha. Wij zitten hier 24/7 :lachen: Nou, bijna dan :P

Graag gedaan trouwens ;)

Onderwerp auteur
BlueJeanGenie
0-200
0-200

Fabian schreef:
BlueJeanGenie schreef:nouja dat nadenken ging bij mij niet echt ...haha... ik had ze gekregen en wist dus nergens van af..

Hier heb je dus al een reden waarom je nooit voor een ander (huis)dieren moet kopen ;)

Haha. Wij zitten hier 24/7 :lachen: Nou, bijna dan :P

Graag gedaan trouwens ;)
iniedergeval geen vissen xD

xD verklaart een hoop haha!!!

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Maar ook andere dieren niet :P Als je niks van een hond weet en je krijgt ineens een puppy van uh, bijv.b. je moeder... :P

Haha. Ik ben onderhand echt verslaafd aan dit forum, net als veel andere :mrgreen:

Welke temperatuur staat je bak eigenlijk, ongeveer?

Onderwerp auteur
BlueJeanGenie
0-200
0-200

ja daar ben ik het mee eens!!!!

valt te begrijpen~!

uhh.. dat weet ik zo niet... als ik mn finger erin hou voor een paar seconden voel ik het topje niet meer.. dus best koud..

Onderwerp auteur
BlueJeanGenie
0-200
0-200

Ik heb trouwens geprobeerd een foto te maken van het flekje.. maar hoeveel foto's ik ook maakte ZONDER FLITS het kwam er niet op te staan :shock:

mirasja
400-600
400-600

Bericht door mirasja »

Wat betreft de zwemblaas.

Iedere vis heeft een zwemblaas.

Helaas is het zo dat er eigenlijk vlak na de geboorte al diverse dingen fout kunnen gaan bij de kweker.
Als de eitjes uitkomen dan kunnen de visjes nog een paar dagen leven op hun dooierzak. Ook gaan zij dan zelf wat zwemmen en dan vult vanzelf hun zwemblaas.
Als er nu heel veel stroming in een bak staat, dan kan het visje daar niet tegenin zwemmen en dan gaat het schommelen. Resultaat de zwemblaas wordt niet goed gevuld. Dus eigenlijk is het iets wat je niet zelf in de hand hebt, omdat dit al gebeurde op het moment dat het visje net uit het eitje was.
Je zou kunnen proberen om het visje in een klein beetje water te laten zwemmen, b.v. in een afwasteiltje en dan het water net zo hoog als het visje is. Dit water moet je uiteraard heel vaak verversen. Als het visje na een paar dagen goed rechtop blijft, dan kan je er weer wat water bij doen. Blijft het visje dan weer een paar dagen goed recht zwemmen dan kan er weer wat water bij. Zo ga je door tot dat het weer in de bak kan zwemmen zonder dat het visje kantelt. Dit is een hele intensieve manier om het visje weer te stabiliseren. Het is te proberen, maar het wil niet atlijd lukken. Het kan alsnog zo zijn dat als je het visje dan terug zet in de bak dat het met 2 dagen weer op z'n kop hangt en dan zal je alsnog een ander besluit moeten nemen.

Wat dat zwarte stipje betreft.
Ik vind dat moeilijk te beoordelen op deze manier, maar het zou nitriet vergiftiging kunnen zijn. Je visjes zitten echt veel te klein en goudvissen zijn enorme vervuilers. Naar wat ik begrijp hebben ze echt een paar dagen in de kom gezeten, zonder dat er schoon water in de kom is gegaan. Dit denk ik, omdat ze bovenin aan het lucht happen waren. Met andere woorden, ze hebben een paar dagen in hun eigen urine gezwommen en dat brand. Waarschijnlijk is daar het zwarte plekje van.
Het zou uiteraard ook zo kunnen zijn, dat het visje ergens tegenaan gezwommen is in de kom.

Onderwerp auteur
BlueJeanGenie
0-200
0-200

Dat van dat teiltje lijkt me 't proberen waard :) bedankt~! en ook bedankt voor de uitleg!!