Ik heb de instructies op het plastic zakje gevolgd voordat ze de kom ingingen. Het water was op een goede temperatuur.
Het leek goed te gaan met beide visjes. George at in het begin niet maar dat draaide weer bij. Toen ik zondags beneden kwam ging ik meteen kijken hoe het met ze ging. Ze waren beide nog in leven en zagen er over het algemeen gezond uit. Ze zwommen wat heen en weer, allemaal prima. Toen ik hun tussen de middag weer begon te opserveren merkte ik op dat George een beetje typisch heen en weer bewoog als hij gewoon in een hoekje van de kom "zat". Ik dacht er verder niet echt over na en liet de boel de boel. De volgende dag (dinsdag) zwom Roger op zijn zij en recht overeind. Met z'n staart naar onder en z'n kop nar boven. Soms zwom hij ook achteruit in plaats van vooruit. Diezelfde dag ging ik ook iets voor in de kom kopen bij de dierenspeciaal zaak in Drachten. Tijdens het afrekenen had ik gevraagd wat er aan de hand kon zijn met mijn goudvissen en wat ik er tegen kon doen. De man achter de kassa vertelde dat ik een flinke eetlepel keukenzout in de kom moest gooien. Dus dat had ik gedaan.
Het hielp niks. Het is nu dondergag, twee dagen nadat ik het zout erin had gegooid. En de vissen zijn er nog erger aan toe dan eerst. George had zich verstopt in de onderkant van het atribuut dat ik had gekocht op die dinsdag. En kwam er niet meer onder vandaan. Ik tilde het atribuut op en George bleef er onder drijven. Ik dacht dat hij dood was, maar dat was niet het geval. Hij "zwom" naar de bodem en heeft daar een kwartier of langer op zijn zij gelegen en heel snel geademd. Hij zwemt nu weer op zijn zij, achterstevoren, ondersteboven en achteruit door de kom. Roger, die dit eerst ook had zit de heletijd boven in de kom. Ze happen ook de hele tijd lucht. Ik heb het atribuut maar uit de kom verwijderd... Roger zwemt heel rustig maar zo goed als horizontaal sinds kort.
Mijn moeder heeft vandaag 3/4 van het water ververst om te kijken of ze daarvan op zouden knappen. Het water was op dezelfde temperatuur. Maar er is niks gebeurd.
George heeft een zwart stipje op zijn rechter zij, dit had hij eerst nog niet.
Weet iemand van jullie wat er met mijn goudvisjes kan zijn? En wat ik eraan kan doen? Ik heb ze gewoon zo goed als mogelijk verzorgd... in die paar dagen dat ik ze nu heb. Ik wil mijn lieve goudvisjes ook niet kwijt