Één van de overlevenden heeft exophtalmus, een bruikbaar symptoom gelukkig

JBL Online hospital zegt dit:
Uitpuilende ogen, Exopthalmus
Een van de ogen of allebei puilt opvallend ver uit de kop. Er zijn vele oorzaken van deze duidelijk zichtbare ziekte.
In de meeste gevallen is de waterkwaliteit achteruit gegaan. Een controle van pH, KH, het CO₂-gehalte, ammonium, nitriet en nitraat is dringend noodzakelijk.
Toch maar even verversen vanavond, had het nog niet gedaan ivm de stress...
Uit waarnemingen is gebleken dat een tekort aan vitaminen in het voer eveneens uitpuilende ogen kan veroorzaken. Controleer daarom a.u.b. of het voer de vissen genoeg afwisseling geeft en of geopende doosjes voer niet langer dan maximaal 3 maanden worden gebruikt. Drie maanden na het openen van de verpakking bevat het voer bijna geen vitaminen meer.
Op dr. Bassleers deden ze het prima, maar nu dus niet meer. Wist al wel dat dat andere voer geen geweldige kwaliteit was, maar zo erg had ik het niet ingeschat... Ik denk dat dit inderdaad het probleem is, in combinatie met het feit dat het mogelijk te groot voer is. Ik stap meteen weer over op dr. Bassleers
Het vitaminegehalte moet in dat geval met JBL Atvitol op het gewenste peil worden gebracht.
Heb ik even geen geld voor denk ik, maar lijkt me eigenlijk niet echt noodzakelijk. JBL maakt altijd reclame in zijn diagnoses...
Het is ook mogelijk dat u met een virusziekte te maken heeft (dit komt vooral voor bij koudwatervissen als koikarpers).
Als derde mogelijkheid is er misschien sprake van een bacteriële besmetting; de kans daarop bestaat vooral bij warmwatervissen. Verantwoordelijk zijn bacteriën uit verscheidene groepen. Een betrouwbare diagnose is alleen mogelijk op basis van de kleur van de bacteriën.
Dat lijkt me minder voor de hand liggen...