discusvissen
-
mol
Onderwerp auteur - 0-200

discusvissen
even een vraagje ten aanzien van discusvissen samen houden met dwergcichliden in een grote bak.
is dit te doen of trekken de discusvissen dit niet? wat is handig en verstandig om te doen?
is dit te doen of trekken de discusvissen dit niet? wat is handig en verstandig om te doen?
-
mol
Onderwerp auteur - 0-200

Re: discusvissen
Discuskwekerij Bèrrege waar ben je met je verlossende antwoorden
kom op en zeg iets wat ik wil horen 
Ik dacht dat ik hem al eens had horen zeggen dat het wel moest gaan, mits je niet wil kweken met de discus.
-
mol
Onderwerp auteur - 0-200

kweken is niet aan de oorde bij mij, als het gebeurt dan gebeurt het maar ikzelf doen er verders niets aan. dus gezelschaps aquakevin schreef:Ik dacht dat ik hem al eens had horen zeggen dat het wel moest gaan, mits je niet wil kweken met de discus.
als het opgevreten word dan is dat dan ook zo. kweken van vis is een andere hobby die je moet laten doen door mensen die dat ook daadwerkelijk willen doen en dus ook zonder inteelt.
lijnenteelt kan dus weer wel alleen moet je wel weten waar je over praat.
ik wijk weer af
nee even over het samen houden van, de apisto is een vis die niet trug deinst voor een discus en dus ook niet waneer ze in de stemming zijn om een nest te gaan maken. hoe groot de vis ook is ze zullen ten alle tijden alles weg proberen te jagen wat er in de buurt zwemt.
wel is het zo dat apisto´s vrijwel onderin zitten en de discus midden tot bovenin het aquarium bewonen. de nesten van de apisto´s zitten over het algemeen op de bodum. hetzij stenen, planten, kuilen noem maar op. mijn bak is 70 cm hoog om precies te zijn 72 cm. en mijn middenzone is qua vis dus nihiel te noemen op de cory´s s´avonds na(die worden dan actief)
wat ik dus niet wil is dat straks de apisto´s snachts gaan aan lopen vallen naar de discus toe omdat deze vis wat afdrijft naar de bodem, snap . en dat ze in de stress schieten. dus daarom vraag ik het me eigenlijk even af en wil daar wat meer duidelijkheid over hebben
-
Rob Bosman
Hoi Mol,
Ik heb geen persoonlijke ervaring met Discussen tav Apistogrammis. Ik weet dat bv de Ramirezi en Discus goed samen gaan. Maar ik kom hier deze week nog op terug.
Grt Rob
Ik heb geen persoonlijke ervaring met Discussen tav Apistogrammis. Ik weet dat bv de Ramirezi en Discus goed samen gaan. Maar ik kom hier deze week nog op terug.
Grt Rob
-
Rob Bosman
Dit is het eerste antwoord wat ik kreeg van 1 van de mods.
Grt Rob
Zodra ik wat meer weet laat ik het je weten.tja, ik heb er apisto cacatoides en macmasteri bij gehad, geen van beide een succes, de caca was nogal fel als ze eitjes hadden, en die kon uiteindelijk ook slecht tegen de hoge temperatuur, die waren snel op.
de macmasteri is te gevoelig; de snel oplopende nitraat waardes en in mijn geval net te weinig waterverversing deed ze geen goed; die hebben het geen van allen langer dan 3-4 weken volgehouden.
Grt Rob
-
Rob Bosman
Het 2e antwoord op jouw vraag...............
Grt Robhmzz sja mijn ervaring is dat een apisto een relatief klein territorium heeft.
ze kunnen fel zijn maar dit is ook weer verschillend per vis .
juist met een broedsel kunnen ze feller zijn maar zullen dan ook weer niet te ver van hun kroost af gaan .
wat ook vaak is bij apisto's dat de vrouwen er alleen voor staan omdat de man ergens anders in zn harem is ( 4 vrouwen op 1 man is vrij normaal )
van wat ik gezien heb icm met de discus is dat de discus die situatie probeert te omzeilen .
ze weten dat de kleine apisto's er zitten en gaan er dan ook niet naar toe.
ik denk dat als de bak ruim genoeg is de herrie wel meevalt .
als er ruimte genoeg is zal er ook veel minder geruzie wezen om territorium .
de discus is niet echt een jager en als ze wel kwaad in de zin hebben denk ik eerder dat de apisto's in de stress gaan .
-
Rob Bosman
En nog 1.
Grt Rob
Gelijk even opgezocht voor je:ik heb wel succes met sleutelgat cichlides, maar dat zijn geen echte dwergjes meer.
http://jbukkems.tweakdsl.nl/Vissen/Clei ... ronii.htmlFamilie : Cichlidae
Herkomst : Guyana
Lengte vd vis : 15 cm
Min.lengte aquarium : 140 cm
Een van de vreedzaamste cichliden die paarsgewijs moet worden gehouden. Hij kan eenvoudig worden samen gehouden met andere vreedzame vissen. Het aquarium moet worden ingericht met stenen, kienhout en wortels zodat schuilplaatsen ontstaan. Verder kunnen harde planten als dekoratie worden gebruikt. Er moet verder voldoende vrije zwemruimte worden open gelaten. De vis woelt slechts zeer zelden in de bodem.
Als voedsel moet levend voer worden gegeven. Diepvries- en droogvoer worden ook geaccepteerd.
De kweek is niet erg moeilijk. Tot 350 eieren worden op een tevoren zorgvuldig gepoetste steen afgezet en bevrucht. Beide ouders bemoeien zich intensief met de broedzorg. De jongen kunnen worden groot gebracht met Artemia-naupliën. De jongen worden wel tot zes maanden door de ouders verzorgd en bewaakt.
Grt Rob
Ik heb ooit Apistogramma nijsseni samen gehouden met discusvissen zonder problemen Apisto's zijn meer bodem gericht terwijl discusvissen veelal wat hoger zitten en ook is een volwassen discus toch vrij fors dat dit voor apisto's juist niet intressant is om aan te vallen.
Let enkel op dat je apisto's goed aan het voer komen en dat je ze niet al te warm gaat zetten rond de 28graden kan prima.
Zorg wel voor voldoende holen voor apisto's. Vele zijn holenbroeders.
Let enkel op dat je apisto's goed aan het voer komen en dat je ze niet al te warm gaat zetten rond de 28graden kan prima.
Zorg wel voor voldoende holen voor apisto's. Vele zijn holenbroeders.
-
mol
Onderwerp auteur - 0-200

dank u voor de antwoorden. de bak is ruim zat dacht ik zo en op dit moment zit de bak op 28 graden.
maar is deze 28 graden dan wel aan te bevelen voor de discus. let wel, ik gaan niet met de vissen kweken.
ook wil ik niet al te kleine discussen gaan houden die te jong zijn ofwel nog niet opgewassen tegen de apisto's.
het zal een schooltje worden van ongeveer 7 stuks, mits alles het toelaat.
op dit moment denk ik dat het wel een gokje waard zal zijn, maar mischien zijn er nog dingen waar ik nog geen rekening mee heb gehouden en deze voor dat ik ze koop nog even aan het licht komen
zit niet echt te wachten op dooie vissen. daar heb ik al mijn buik van vol 
maar is deze 28 graden dan wel aan te bevelen voor de discus. let wel, ik gaan niet met de vissen kweken.
ook wil ik niet al te kleine discussen gaan houden die te jong zijn ofwel nog niet opgewassen tegen de apisto's.
op dit moment denk ik dat het wel een gokje waard zal zijn, maar mischien zijn er nog dingen waar ik nog geen rekening mee heb gehouden en deze voor dat ik ze koop nog even aan het licht komen
-
Rob Bosman
Mol,mol schreef:dank u voor de antwoorden. de bak is ruim zat dacht ik zo en op dit moment zit de bak op 28 graden.
op dit moment denk ik dat het wel een gokje waard zal zijn, maar mischien zijn er nog dingen waar ik nog geen rekening mee heb gehouden en deze voor dat ik ze koop nog even aan het licht komenzit niet echt te wachten op dooie vissen. daar heb ik al mijn buik van vol
28 a 29 grd is een mooie temp voor de discussen en kan nog net voor je planten. Als ik jou was zou ik voor een groep gaan van rond de 10 a 12 cm is wel weer duurder maar zeker als groep ook sterker.
Grt Rob
-
mol
Onderwerp auteur - 0-200

dat was ik dus ook van plan, en je hebt dan meteen al wat kloeke vis zwemmen die wel ergens tegen opgewassen zijn.Discuskwekerij Bèrrege schreef:Mol,mol schreef:dank u voor de antwoorden. de bak is ruim zat dacht ik zo en op dit moment zit de bak op 28 graden.
op dit moment denk ik dat het wel een gokje waard zal zijn, maar mischien zijn er nog dingen waar ik nog geen rekening mee heb gehouden en deze voor dat ik ze koop nog even aan het licht komenzit niet echt te wachten op dooie vissen. daar heb ik al mijn buik van vol
28 a 29 grd is een mooie temp voor de discussen en kan nog net voor je planten. Als ik jou was zou ik voor een groep gaan van rond de 10 a 12 cm is wel weer duurder maar zeker als groep ook sterker.
Grt Rob
wat een uitgebreide DISCUSsie weer... gheghe... Zo mag ik ze graag zien 
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
-
Rob Bosman
DISCUSsieren gaat helemaal goed komen PatPatman schreef:wat een uitgebreide DISCUSsie weer... gheghe... Zo mag ik ze graag zien