Dormitator Maculatus
Over deze vissen is niet echt veel geschreven maar ik ga proberen een verhaal er van te maken en mijn toch wel nog korte ervaringen met deze vissen hier te posten al was het maar om mensen op weg te helpen met het houden van deze vissen.
De naam Dormitator betekend zoveel als ‘Slaapkop’ en Maculatus betekend zoveel als ‘Gevlekt’ opzich haal hier al wat uit van gedrag want dan zou de Dormitator een slaapkop zijn dus een rustige vis die veel rust. Tegendeel is in dit geval waar want het zijn juist zeer aktieve vissen.
De Dormitator familie is een subfamilie van de groep Gobidae hierin zitten grondelachtige waarin ook o.a de in Nederland inheemse soort Gobius Niger in voorkomt. Alle vissen hebben een wat lang gerekte bouw en een typische ronde grondel kop ook de manier van zwemmen van de meeste soorten lijkt op elkaar. Ze bezitten een 2tal borstvinnen die ze tevens gebruiken om op stenen of stukken hout of bodem te doen rusten om dan later zeer snel weg te zwemmen .
Terug naar de Dormitator deze vissen vinden hun herkomst in Midden Amerika,Zuid Amerika en Noord Amerika (laaste zijn ze uitgezet) het zijn vissen die zeer tolerant zijn naar waterwaarden hierdoor komen ze voor in zuurstof armer water of in bijna zeewater (brakwater) dit geeft aan dat het een soort is die niet echt veel zorgen nodig heeft aangaande de waterwaarden.
Gedragingen
Deze vissen gedragen zich ten opzichte van andere grondel soorten die ik heb gehouden erg Aktief ze zijn ook overdag te bewonderen en zijn meer op de voorgrond in het aquarium te vinden dan op de achtergrond. Ze kunnen heel de dag door eten en wachten dan rustig op het eten tot het in de bak gedaan zal worden…. Ze eten ook uit de hand.
Verder zijn ze naar andere vissen rustig en vallen ook vissen niet lastig zolang ze maar niet te klein zijn anders kunnen ze voer worden maar ze slopen ze niet moetwillig en een vis van ongeveer 8 a 10cm is redelijk veilig bij deze vissen.
Voeding
Deze dieren kan men het beste erg robuust voeren drijvende korrels als hikari en OSI eten ze graag en zinkend voer in alle soorten en maten eten ze goed tevens is diepvriesvoer favoriet te denken aan Mossel,Garnalen,etc. Ook regenwormen en levende garnalen vinden ze erg lekker en levende kleine visjes staan ze zeker ook niet af. Verder eten ze graag ook wel eens wat groenvoer als Doperwten.
Aquariuminrichting.
De inrichting van het aquarium kan het beste grof worden gehouden dus zandbodem met daarop keien en stukken wortelhout etc. En zodat er holen ontstaan zodat ze daar ook gebruik van kunnen maken om zich terug te trekken als ze rust willen hebben. Een zandbodem is wel een must bij deze dieren de mijne zijn net varkentjes die over de bodem gaan tijdens het voeren en nemen dan happen zand uit de bodem en zeven dit uit opzoek naar voer erg grappig gedrag is dit. Planten kunnen ze wel wat aanknagen maar niet ernstig ze worden eerder omver gezwommen door hun omvang maar het is wel te proberen.
Lengte.
De lengte is vrij onduidelijk, meerdere bronnen melden andere lengtes maar ze worden in ieder geval groter dan 30cm, waarschijnlijk denk ik dat ze 40cm gaan worden sommige bronnen melden 70cm maar de Elseviers aquariumatlas bericht over de 25cm. Maar daar berichten ze ook dat ze enkel te houden zijn in een brakwateraquarium maar in zoetwater zijn ze ook prima te houden.
Verschil man en vrouw is niet zo moeilijk te zien vrouwen zijn grijzer van kleur en hebben minder kleurrijke kleuring op het lijf tevens zijn ze ook wat minder fors van bouw maar wel hebben ze een dikkere buik en zijn vaak ook kleiner dan de mannen.
De kweek is mogelijk maar waarschijnlijk zal het toch lastig blijven om ze groot te brengen zelf denk ik dat ze hier brakwater/zeewater voor nodig hebben net als diverse andere grondel soorten.
Baltsende mannen ene man met legsel (lichtere kleur) andere zonder legsel (normale kleur)
Citaat:
‘Het legsel zal wordt afgezet aan de onderzijde van het liefst platte stenen Die voordien door beide ouders worden schoon gemaakt Het aantal eieren is enorm groot De broedzorg van de ouders beperkt zich tot het bewaaieren van het legsel Zodra de jongen zijn uitgekomen de ouders direct verwijderen. ‘
5Bopjb8WuDk
Filmpje van het afzetten van de eitjes.
Kortom het zijn ideale bijvissen voor een midden Amerikaanse cichlidenbak of bij grotere Zuid Amerikaanse cichliden ze zullen zeker een meerwaarde zijn voor het aquarium jammer genoeg zie je ze niet echt veel aangeboden wat wel jammer is wat het zijn super vissen. Weliswaar wat grote vissen maar hun gedrag maakt dat goed.
Artikel geschreven voor het Cichlidenforum Jun.2007
Foto's en beeldmateriaal zijn van mij zelf.
©Michael
Bronnen : Elseviers aquarium encyclopedie
Fishbase.
(*Artikel zal over een tijdje worden aangevuld met extra evaringen als ik ze nog wat langer heb*)