Dag Allen,
Bedankt voor de website adressen en de vele reacties.
Ik heb vele internet uren achter de rug. Ook diverse verhalen kunnen lezen over led-verlichting. Jammer dat er niet een volledig verhaal ergens te lezen is. Bij de officiële website van Amano wordt voor een goede belichting van vooral de in de Amano-stijl toegepaste planten wordt wat blauwig en vooral veel licht aanbevolen. Zij werken zelfs met MH-lampen gecombineerd met fluorescentie lampen spectrum). Blauw en rood deel van het lichtspectrum (bepaalde nm) maken het proces van fotosynthese mogelijk.
Derhalve ook de uitroep van mij van de 6500K, ik bedoel meer daglicht (full spectrum licht). Maar of die kleurstelling alleen maar hoeft te worden toegepast met Led weet ik niet. MH lampen bestrijken een bepaald gebied van het licht (van blauw groen geel naar rood). Of de led's hetzelfde spectrum bieden of dat je dat moet gaan creëren met een combinatie van kleuren is dus de kernvraag.
Hoor graag waar ik die info kan vandaan halen of dat iemand het aan kan leveren.
Dag iedereen hulp bij bouw aqaurium en led verlichting
Re: Dag iedereen hulp bij bouw aqaurium en led verlichting
Wat je zou kunnen doen is een combinatie van een aantal Led breedstralers/bouwlampen. Deze heb je in verschillende wattages die overkomen met HQI.
bv deze:
http://www.led-bouwlamp.nl/nl/category/bouwlampen/
bv deze:
http://www.led-bouwlamp.nl/nl/category/bouwlampen/
Klopt inderdaad ja, als je hoger gaat zit het wel goed in de led'sKees schreef:He apart, normaal zou licht van 6500k of hoger witter / blauwer licht geven volgens mij.
Hier komen er straks 8 10000K of 150000K led's in de zeebak te zitten voor schittering...die zijn wel echt wit.
Moeilijk verhaal he Hanomag, ik denk dat dit een van de moeilijkste dingen is die je tegen kunt komen.
Buiten het feit dat je nergens een compleet verhaal kunt vinden zijn er ook veel uiteenlopende meningen over de led's.
Je verhaal van de Amano site kende ik niet, daar ga ik zeker ook eens lezen dan.
Blauw (maar zeker niet teveel) en rood bestrijken inderdaad een heel groot gebied voor het groeispectrum, met een groen kleur erbij zit je wel in de juiste richting denk ik.
Wat je zou kunnen doen is deze kleuren combineren met 10000K led's, ik zou er in ieder geval dimmers tussen plaatsten want je wilt die Cree 3W led's zeker niet op vol vermogen laten draaien, dan wordt je helemaal gek.
Waar je ook nog even op moet letten is de stralingshoek, vaak zijn die rond de 60 a 80 graden en dan krijg je echt van die "spotjes" op de bodem.
Beste is 120 a 140 graden lensjes.
Mooie site Gert, daar ga ik ook even neuzen.....schrik wel van de prijs zeg, die 10W led kost in china nog geen 10 euro
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Interessante info jongens maar om die ook voor iedereen vindbaar te houden zullen we dan verder gaan in de rubriek verlichting?
Hallo allen,
Weer wat uren verbruikt aan het internet ik kom nu uit op twee type led's die het meest worden aanbevolen. de Cree XP-g R5 of the Cree Xm-l (T6) beide leds dus zonder elke andere type led toepasbaar. Mijn gevoel zegt toch dat ik wat warm wit erbij moet nemen. Dan de aantallen tussen de 36 en 48 stuks voor de bak die ik wil maken. De Amerikaan die ervaringen ook met foto's presenteert op een blog haalt met 14 leds in een 200 liter bak (55 gallon) zeer goede resultaten; ook voor de zeer lichtbehoeftige bodembegroeiers (glosso, tenellus etc.). Hij heeft ook een 200 gallon plantenbak (750 liter) met 56 stuks van de beschreven led's.
Als je de led's binnen 10 cm boven het water hangt hoef je blijkbaar geen lens erop te zetten. Dat zou namelijk juist lichtvlekken kunnen opleveren. Lijkt me ook duidelijk daar op grotere afstand van het water de lens nodig is om het licht dieper in het water te brengen (de lens maakt als het ware weer een beam want de getypeerde led's hebben een uitstralingshoek van 125graden). En ja rood licht gaat moeilijker dieper in water dan blauw licht. Blauwlicht zorgt trouwens ook voor de aanmaak van chlorophyl type A (belangrijk voor de fotosynthese)
Ik wordt er langzaam teut van. Zou er werkelijk niet op het internet een site zijn waar heel concreto alle benodigde info wordt aangereikt.
Trouwens nog bedankt voor de links aan webshops. De kosten worden steeds meer duidelijk.
Allen groet en wordt vervolgt.
Weer wat uren verbruikt aan het internet ik kom nu uit op twee type led's die het meest worden aanbevolen. de Cree XP-g R5 of the Cree Xm-l (T6) beide leds dus zonder elke andere type led toepasbaar. Mijn gevoel zegt toch dat ik wat warm wit erbij moet nemen. Dan de aantallen tussen de 36 en 48 stuks voor de bak die ik wil maken. De Amerikaan die ervaringen ook met foto's presenteert op een blog haalt met 14 leds in een 200 liter bak (55 gallon) zeer goede resultaten; ook voor de zeer lichtbehoeftige bodembegroeiers (glosso, tenellus etc.). Hij heeft ook een 200 gallon plantenbak (750 liter) met 56 stuks van de beschreven led's.
Als je de led's binnen 10 cm boven het water hangt hoef je blijkbaar geen lens erop te zetten. Dat zou namelijk juist lichtvlekken kunnen opleveren. Lijkt me ook duidelijk daar op grotere afstand van het water de lens nodig is om het licht dieper in het water te brengen (de lens maakt als het ware weer een beam want de getypeerde led's hebben een uitstralingshoek van 125graden). En ja rood licht gaat moeilijker dieper in water dan blauw licht. Blauwlicht zorgt trouwens ook voor de aanmaak van chlorophyl type A (belangrijk voor de fotosynthese)
Ik wordt er langzaam teut van. Zou er werkelijk niet op het internet een site zijn waar heel concreto alle benodigde info wordt aangereikt.
Trouwens nog bedankt voor de links aan webshops. De kosten worden steeds meer duidelijk.
Allen groet en wordt vervolgt.
Mmmmm, inderdaad Kevin.....had nog niet eens gekeken in welk gedeelte het topic eigenlijk stond 
Even knippen plakken in verlichting?
Hanomag,
Wat betreft de Cree types, dat zijn de juiste types die je uitgezocht hebt, de XR-E kan ook nog wel.
Het probleem met dit project gaat denk ik het proberen worden, je zult dus gewoonweg kleuren moeten gaan mengen, dit houd meteen in dat je wellicht led's over gaat hebben omdat de kleur toch anders uitvalt dan gedacht.
Persoonlijk vind ik 14 Led's voor een plantenbak niet gaan, mijn inziens veel te weinig......maar dat is een gevoel, heb het zeker niet getest.
Ik zit er zeker wel over te denken om mijn T5's eruit te kieperen en zelf ook een bak te maken
Mooi dat de lensjes een stralingshoek hebben van 125 graden, komt perfect uit.
Zoals gezegd, blauw gaat inderdaad het diepste door het water (diep in de zee is het ook alleen maar blauw), maar kijk er wel mee uit, in zeewater is blauw juist goed en nooit teveel, voor zoet is het een fikse algenverwekker.
Ik ben weer benieuwd wat je uitgezocht krijgt
Even knippen plakken in verlichting?
Hanomag,
Wat betreft de Cree types, dat zijn de juiste types die je uitgezocht hebt, de XR-E kan ook nog wel.
Het probleem met dit project gaat denk ik het proberen worden, je zult dus gewoonweg kleuren moeten gaan mengen, dit houd meteen in dat je wellicht led's over gaat hebben omdat de kleur toch anders uitvalt dan gedacht.
Persoonlijk vind ik 14 Led's voor een plantenbak niet gaan, mijn inziens veel te weinig......maar dat is een gevoel, heb het zeker niet getest.
Ik zit er zeker wel over te denken om mijn T5's eruit te kieperen en zelf ook een bak te maken
Mooi dat de lensjes een stralingshoek hebben van 125 graden, komt perfect uit.
Zoals gezegd, blauw gaat inderdaad het diepste door het water (diep in de zee is het ook alleen maar blauw), maar kijk er wel mee uit, in zeewater is blauw juist goed en nooit teveel, voor zoet is het een fikse algenverwekker.
Ik ben weer benieuwd wat je uitgezocht krijgt
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.