advies opstelling dennerle lampen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
mradidas
0-200
0-200

advies opstelling dennerle lampen

Bericht door mradidas »

Ik heb een juwel vision 260 aquarium ( 2e hands gekocht datum november 2010 sticker vorige eigenaar ) De lampen die erbij zaten zijn een trocal deluxe special plant 38 watt T8 die zit aan de voorkant en een Amazon day die zit achter. De lampen zijn van Dennerle. Ik heb dit licht schema van de Dennerle website:

Voorbeeld:
9.00 tot 14.00 uur, 1e lichtfase, 5 uur
14.00 tot 17.00 uur lunchpauze, 3 uur
17.00 tot 22.00 uur, 2e lichtfase, 5 uur

Ik kreeg na een paar weken last van bruin alg ik heb toen het licht schema iets verhoogt van 8.30 tot 14.00 en 17.00 uur tot 22.30 uur. Ik heb toen de steen ( decoratie in het midden ) schoon gemaakt, maar nu heb ik nog steeds last van bruin algen op de decoratie. En op 1 plant die in de hoek van het aquarium staat.

Vraag 1 klopt het dat de special plant lamp aan de voorkant moet zitten ?
Vraag 2 wat is wijsheid de lampen langer te laten branden ?
Ik ververs elke week het water gemiddeld 50 liter. Gister ongeveer 100 liter ververst.

Verdere uitrusting :

jbl buiten filter e1501 gl en sinds 1 week een dennerle CO2-plantenbemestingsset HERVULBAAR 300 Quantum
Juwel Vision 260 jbl e1501 greenline filter Dennerle co2 300 quantum Dennerle trocal de luxe special plant 38 w T8 en Dennerle trocal de luxe Amazon day. Planten voeding Dennerle perfect plant system.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: advies opstelling dennerle lampen

Bericht door Kees »

De meeste planten staan achterin, dus de plantenlamp zou ik verhuizen naar achter.
Van die donkere periodes tussen door ben ik geen voorstander, is heel erg onnatuurlijk.
Je kan eens kijken hoe het gaat als de lampen van 10.00 tot 2000 aan doet.
Gaat dit beter, dan kan je dat wat gaan veruimen.
Hier gaat het 7.45 aan tot 2200 aan en dat gaat prima.
Gebruik je verder plantenvoedingen?
Dat is iets wat ik wel gebruik, Profito, Easycarbo en Ferro van EasyLife.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Buiten de dingen die Kees al aangeeft vraag ik me ook af hoe oud de lampen zijn?
Zijn die ook van november 2010?
Wat ik ook heel erg vreemd vind is dat de bak nog T8 lampen erin heeft zitten, Juwel was in november toch allang over op T5?

Hoe lang draait de bak nu aangezien bruinalg heel normaal is bij de opstart van een bak.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
mradidas
0-200
0-200

Bericht door mradidas »

@ kees
ik heb de lamp naar achteren verplaats en ik zal eens kijken als dat beter gaat. En zal dan langzaam de lampen hetzelfde zetten als jou. Ik heb de eerste weken easy life profito en en carbo gebruikt. Ik had het ijzer gemeten en die heb ik nu 1 keer toegevoegd.
Ik gebruik nu sinds 1 week de planten voeding van Dennerle die zat bij de Co2 installatie en de winkel waar ik de co2 installatie gekocht heb gaf aan dat hij daar goede ervaringen mee had en dat deze niet erg duur was.

@rody

Sorry met november 2010 bedoelde ik de lampen, het aquarium is wel een paar jaar oud. De bak draait nu sinds 7 mei dit jaar. Ik laat jullie weten als het betergaat met de bruine algen.
Juwel Vision 260 jbl e1501 greenline filter Dennerle co2 300 quantum Dennerle trocal de luxe special plant 38 w T8 en Dennerle trocal de luxe Amazon day. Planten voeding Dennerle perfect plant system.

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Aha, ik snap hem nu ;)
Lampen zou dus nog goed moeten zijn, je zit in ieder geval nog in je opstartfase qua bruinalg, dit is dus niks vreemds om te zien op dit moment.

Het systeem van Dennerle is ook prima, ik gebruik het zelf niet meer en ben weer overgestapt op de Profito lijn.
Ik heb het wel 2 weken gelden in de bak gegooid toen ik met vakantie ging, moet zeggen dat de bak een flinke jungle was dus de voeding van Dennerle is dus prima ;)
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
mradidas
0-200
0-200

Bericht door mradidas »

Bedankt voor jullie adviezen. Ik denk dat ik bruin alg gekregen heb omdat de lampen verkeerd geplaats waren in mijn aquarium. Ik heb de lampen nu omgedraaid en het licht is veel geler. Ik ga morgen na het werk de decoratie schoonmaken en proberen om het van die ene plant af te krijgen.