Een aqua quebe 40 is standaard uitgerust met een pl lamp van 11 tot 18 Watt.
Is het ook mogelijk om energiezuiniger Led lamp (en) te plaatsen
wie heeft daar ervaringen mee?
Dat is zeker mogelijk mits je de juiste kleuren neemt voor eventuele planten. Je zult wel een manier moeten bedenken om de strips vast te maken in je deksel, aan platen met leds zou ik niet beginnen want als er daar per ongeluk een ledje van stuk gaat is het een heel werk om die plaat weer uit te bouwen en dan zit je zonder licht als deze opgestuurd moet worden.
Trouwens is dit specifiek een zoutwater aquarium vraag of heb je hem per ongeluk in de zoutwater rubriek geplaatst?
Ik heb zelf ervaring met leds in een 20L nano, persoonlijk begin ik er niet meer aan.
Speciaal gekocht voor een 20L aangezien de lamp geschikt zou zijn voor een 60L! bak, de bodem werd bijna niet gehaald.
Led is mooi en zuinig alleen ik denk dat we nog niet zover zijn dat we over kunnen en dat de plantjes er net zo goed op groeien.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Wit, met 3 groen, 3 blauwe en 3 rode.
Als je erin keek was het onwijs fel maar boven de bak nada
Was nog wel van Arcadia, mijn merk........en van kees, en van timothy en van....haha
Bizar het moet kunnen volgens mij hoor, hoe diep is zo'n nano nu eenmaal. Mogelijk de weinig leds, van Arcadia zeg je, heb je daar een linkje van toevallig?
de ledlampe uit de bouwmarkt zou ik iig niet doen.
die hebben totaal verkeerde kleuren.
De speciale ledlampen kijk ik van op dat die het zo slecht schijnen te doen...
Nee klopt, ik heb het toen zo gedaan: van 08.00 uur tot 19.00 uur de gewone lamp aan, daarna van 19.00 uur tot 23.00 uur de led aan. Bij mij was het omdat de gewone lamp zo fel was dat hij storend was met tv kijken en niet voor energie besparing.
Voor de planten is het "gewone" licht nog steeds het beste vind ik, voor de vissen maakt het niet uit eigenlijk. Zolang je maar niet zo'n lamp erop zet die steeds van kleur veranderd
Hoewel de kleuren met een gewone lamp wel beter uitkomen.
Ben ook nog niet zo led achtig, vind het nog veel te duur, volgens Arcadia zou die ongeveer 13 jaar mee gaan a 200 euries. Gewone lampen kosten 30 euries, zou dus 3 jaar winnen ongeveer en dan moeten ze inderdaad 50000 uur meegaan.
En ik ben bang dat het nog niet optimaal voor je planten is.
Wacht nog wel even, die techniek is relatief jong.
Verwacht wel dat de komende jaren hier wat leukst van komt.