Mijn zoontje (7) heeft voor zijn verjaardag een aquarium(pje) van 40 x 30 cm gekregen van zijn opa en oma.
Er zaten 4 goudvissen in, wat nu ik dit forum lees een beetje erg veel is voor zo'n kleine bak, waarvan er nu (als een paar weken) 3 dood zijn. Het vierde visje (goudvissen) leeft nog steeds maar doet wel raar, hij zwemt iedere keer naar een hoek en 'klimt' dan naar de oppervlakte. als er iemand op de kamer komt (laminaatvloer) zwemt hij weer even rond, maar gaat dan ook weer 'de lucht in'.
Er zit een waterpompje in de bak die met een pijpje (voorzien van gaatjes) het water in beweging zet. De pomp staat op zijn zachtst, dus ik denk dat de stroming niet te hard is. Daarnaast staat er een duiker in de bak met een luchtpompje die ongeveerd 1 a twee uur per dag belletjes in de bak blaast. Hij krijgt om de dag (op advies van de dierenwinkel) eten, en dan een hoeveelheid die hij in 2 a 3 minuten op kan. Ik heb een paar vragen:
1. waarom zou de vis iedere keer aan de oppervlakte (rechtopstaand) zwemmen? en is dat wel goed?
2. Wat is het advies met de duiker met het luchtpompje, kan dit bijvoorbeeld de gehele dag aanstaan (kan me voorstellen dat de vis er gek van wordt
3. Wat is nu een goed voerscenario? (misschien heeft de vis wel gewoon honger)
4. Is het verstandig er nog een vis bij te doen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Groeten,
Peter