Puinhoop :-(
Puinhoop :-(
Nou, had graag wat leuks gemeld, maar helaas.
Ter herinnering: Cayman 50 (40L bak), 5 guppies, 2 otocincli, grind, veel planten en (helaas, jaja) voedingsbodem.
Ging prachtig, alleen op zeker moment 1 gup dood. Kan gebeuren. Nieuwe gehaald. Ging ook dood? Nu nóg twee dood, ofwel nog maar 2 over. Is iets goed mis met het aquarium. De plaag aan hoorntjesslakken en de baardalg gaf dat al wel weg.
Mij lijkt dus: opnieuw beginnen maar? Alles eruit, visjes tijdelijk ergens in (waar?? heb geen ander aquarium staan :-() en weer opbouwen met nieuw grind, nieuwe planten, water met opstartcultuur. Moet natuurlijk wel een week draaien, dus waar laat ik de visjes? Enfin.
Enig idee wat we fout doen? Ververs 1x per 2 weken kwart van het water, voer niet te veel, maar ergens gaat het toch mis...
Groet,
Tania
Ter herinnering: Cayman 50 (40L bak), 5 guppies, 2 otocincli, grind, veel planten en (helaas, jaja) voedingsbodem.
Ging prachtig, alleen op zeker moment 1 gup dood. Kan gebeuren. Nieuwe gehaald. Ging ook dood? Nu nóg twee dood, ofwel nog maar 2 over. Is iets goed mis met het aquarium. De plaag aan hoorntjesslakken en de baardalg gaf dat al wel weg.
Mij lijkt dus: opnieuw beginnen maar? Alles eruit, visjes tijdelijk ergens in (waar?? heb geen ander aquarium staan :-() en weer opbouwen met nieuw grind, nieuwe planten, water met opstartcultuur. Moet natuurlijk wel een week draaien, dus waar laat ik de visjes? Enfin.
Enig idee wat we fout doen? Ververs 1x per 2 weken kwart van het water, voer niet te veel, maar ergens gaat het toch mis...
Groet,
Tania
Re: Puinhoop :-(
kan vanalles zijn.
wat zijn je waterwaarden? en je temperatuur?
hoe doen je planten het? geef je je planten ook voedsel zoals carbo of profito o.i.d?
wat voor verlichting heb je?
slakkenplaag komt meestal doordat je toch te veel voert...
en baardalg is te verhelpen door met easycarbo te beginnen.
zolang je het niet aanpakt bij de bron, (en dat is toch meestal het voeren en onderhoud) zal het probleem waarschijnlijk weer terug komen. zou dus eerst kijken hoe je dit kan verhelpen voordat je je bak om gaat gooien.
ook omdat ik denk dat dat veel meer voldoening geeft zodra je er vanaf bent.
wat zijn je waterwaarden? en je temperatuur?
hoe doen je planten het? geef je je planten ook voedsel zoals carbo of profito o.i.d?
wat voor verlichting heb je?
slakkenplaag komt meestal doordat je toch te veel voert...
en baardalg is te verhelpen door met easycarbo te beginnen.
zolang je het niet aanpakt bij de bron, (en dat is toch meestal het voeren en onderhoud) zal het probleem waarschijnlijk weer terug komen. zou dus eerst kijken hoe je dit kan verhelpen voordat je je bak om gaat gooien.
ook omdat ik denk dat dat veel meer voldoening geeft zodra je er vanaf bent.
Ben het met Stefan eens , check eerst je waterwaarden goed en ga van daaruit verder kijken.
Zijn er vreemde dingen opgevallen aan de visjes miss dat er een ziekte een rol meespeelt ?
Zijn er vreemde dingen opgevallen aan de visjes miss dat er een ziekte een rol meespeelt ?
Als de tijd vliegt....vlieg mee
MP Karat 100, vis bestand:
8 vuurneon
4 luipaard danio
3 guppen (pleegkids hihi)
6 red minor
5 zwarte neon`s
1 bijtje
3 slaketende slakken
MP Karat 100, vis bestand:
8 vuurneon
4 luipaard danio
3 guppen (pleegkids hihi)
6 red minor
5 zwarte neon`s
1 bijtje
3 slaketende slakken
je water laten testen en misschien ook wat vaker verversen.
Kan je de vissen misschien even kwijt in de LFS? Of bij een Kennis.
Kan je de vissen misschien even kwijt in de LFS? Of bij een Kennis.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Dag allemaal, dank voor de reacties
Waterwaarden: geen idee, heb geen testset, wat moet ik aanschaffen? Er zijn er nogal veel en ik vind ze erg duur....
Overvoeren: zou zeker kunnen, heb ik al terug gebracht en ik heb volgens mij al minder slakjes (maar 200 ipv 300
)
Water verversen: zal ik vaker doen, kan denk ik ook wel een probleem zijn.
Easy carbo was ik van plan ja, dat lees ik overal. Mijn planten groeien geweldig, moet ze regelmatig terugsnoeien, maar er zijn er nu een aantal aangetast door de baardalg. Overigens heb ik ook kroos (jawel). 't Is een zootje in onze bak.
Eén pluspuntje: het beetje 'gewone alg' (van die puntjes op het glas) is volledig weg. De otocincli doen het goed, voor zover ze zich laten zien, zijn meestal verstopt. Ze zijn flink gegroeid.
Licht: de TL die erin zat bij aanschaf, vrij luxe bak (hoewel klein), Cayman 50.
Temp: 23 graden
Visjes: degenen die uiteindelijk doodgaan zonderen zich af, zie ze steeds minder bij de andere visjes, eten minder, zitten veel bovenin de bak (lijken wel zuurstof te willen, kan dat??) en zijn dan na een paar dagen dood, kan al voorspellen welk visje het loodje gaat leggen. De twee guppen die nog over zijn doen het goed.
Visjes kwijt bij LFS (ik moest even DIEP nadenken hoor) weet ik niet, zou ik moeten vragen, mensen met een aquarium ken ik niet ;-), maar ik zou er persoonlijk niet erg happig op zijn gezien het feit dat er mogelijk iets onguurs in mijn aquarium zit....
En ja, ik wil natuurlijk graag de ellende oplossen, geeft zeker meer voldoening, maar ik heb zoveel problemen dat ik bang ben dat als ik niet opnieuw start ik er niet vanaf kom. Wat niet wegneemt dat ik mijn aanpak ook zal moeten veranderen, anders zit ik straks natuurlijk met hetzelfde ja. Les 1: zie ik een slak: KILL!
Een aantal vragen:
- moet ik iets met mijn filter doen?
- moet ik alle planten vervangen of alleen de aangetaste planten?
- kan ik het grind schoonspoelen met kokend water, of moet ik nieuw grind erin doen (en nee, ik zal er GEEN voedingsbodem meer in doen mensen....)
- kan ik het beste schoon water nemen en opnieuw met startbacterieën etc. een week of wat laten rijpen? Of een deel van mijn eigen water gebruiken (kan ik misschien de visjes ook weer eerder terugzetten)
Groet, Tania (van mijn eigen gupjes zijn er ook al drie ziek :-( )
Waterwaarden: geen idee, heb geen testset, wat moet ik aanschaffen? Er zijn er nogal veel en ik vind ze erg duur....
Overvoeren: zou zeker kunnen, heb ik al terug gebracht en ik heb volgens mij al minder slakjes (maar 200 ipv 300
Water verversen: zal ik vaker doen, kan denk ik ook wel een probleem zijn.
Easy carbo was ik van plan ja, dat lees ik overal. Mijn planten groeien geweldig, moet ze regelmatig terugsnoeien, maar er zijn er nu een aantal aangetast door de baardalg. Overigens heb ik ook kroos (jawel). 't Is een zootje in onze bak.
Licht: de TL die erin zat bij aanschaf, vrij luxe bak (hoewel klein), Cayman 50.
Temp: 23 graden
Visjes: degenen die uiteindelijk doodgaan zonderen zich af, zie ze steeds minder bij de andere visjes, eten minder, zitten veel bovenin de bak (lijken wel zuurstof te willen, kan dat??) en zijn dan na een paar dagen dood, kan al voorspellen welk visje het loodje gaat leggen. De twee guppen die nog over zijn doen het goed.
Visjes kwijt bij LFS (ik moest even DIEP nadenken hoor) weet ik niet, zou ik moeten vragen, mensen met een aquarium ken ik niet ;-), maar ik zou er persoonlijk niet erg happig op zijn gezien het feit dat er mogelijk iets onguurs in mijn aquarium zit....
En ja, ik wil natuurlijk graag de ellende oplossen, geeft zeker meer voldoening, maar ik heb zoveel problemen dat ik bang ben dat als ik niet opnieuw start ik er niet vanaf kom. Wat niet wegneemt dat ik mijn aanpak ook zal moeten veranderen, anders zit ik straks natuurlijk met hetzelfde ja. Les 1: zie ik een slak: KILL!
Een aantal vragen:
- moet ik iets met mijn filter doen?
- moet ik alle planten vervangen of alleen de aangetaste planten?
- kan ik het grind schoonspoelen met kokend water, of moet ik nieuw grind erin doen (en nee, ik zal er GEEN voedingsbodem meer in doen mensen....)
- kan ik het beste schoon water nemen en opnieuw met startbacterieën etc. een week of wat laten rijpen? Of een deel van mijn eigen water gebruiken (kan ik misschien de visjes ook weer eerder terugzetten)
Groet, Tania (van mijn eigen gupjes zijn er ook al drie ziek :-( )
Dag Tanja,
heb gaat dus wel goed met je slakken alleen je visjes redden het niet. Zou toch wat water meenemen naar een dierenspeciaalzaak om de boel te laten testen. Eigen testjes halen zou ik je ook wel aan willen raden. Zag volgens mij een kleine bos van Sera voor 25 euro en dan heb je de belangrijkste testen.
Die 25 euro is het bij mij wel waard om mijn bak weer gezond te krijgen.
Hoe vaak en hoeveel ververs je het water? Het is verstandig om elke week 1/3 van het water te verversen.
Je filter hoeft niet elke week. Maar de witte matten mag je wel elke week verversen.
In het filter gaan belangrijke bacteriën zitten die voor een biologisch evenwicht zorgen.
Het grind kan je zeker wel schoonmaken met kokend water.
Je planten doen het goed zeg je dus zou alleen de aangetaste planten verwijderen.
Begin met wat vaker verversen...zou je willen aanraden om het nu 2 a 3 keer per week te doen.
Straks als je bak evenwichtig draait kan je het weer terugdraaien naar 1 keer (toch wel een minimum).
Hopelijk kan je hier wat verder mee...mocht je nog iets te binnen schieten
Groet,
Tim
heb gaat dus wel goed met je slakken alleen je visjes redden het niet. Zou toch wat water meenemen naar een dierenspeciaalzaak om de boel te laten testen. Eigen testjes halen zou ik je ook wel aan willen raden. Zag volgens mij een kleine bos van Sera voor 25 euro en dan heb je de belangrijkste testen.
Die 25 euro is het bij mij wel waard om mijn bak weer gezond te krijgen.
Hoe vaak en hoeveel ververs je het water? Het is verstandig om elke week 1/3 van het water te verversen.
Je filter hoeft niet elke week. Maar de witte matten mag je wel elke week verversen.
In het filter gaan belangrijke bacteriën zitten die voor een biologisch evenwicht zorgen.
Het grind kan je zeker wel schoonmaken met kokend water.
Je planten doen het goed zeg je dus zou alleen de aangetaste planten verwijderen.
Begin met wat vaker verversen...zou je willen aanraden om het nu 2 a 3 keer per week te doen.
Straks als je bak evenwichtig draait kan je het weer terugdraaien naar 1 keer (toch wel een minimum).
Hopelijk kan je hier wat verder mee...mocht je nog iets te binnen schieten
Groet,
Tim
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Nou, dat water verversen doe ik dus niet genoeg, laat staan filter want dat heb ik nog helemaal niet ververst :-(. Laat ik daar maar eens mee beginnen ja, vaker water verversen.
Als noodgreep had ik vanmiddag al:
- flink 'gestofzuigd' (en is denk ik nog niet genoeg)
- alle kroos eruit gehaald
- alle aangetaste plantendelen weggehaald
- de planten tot de helft gesnoeid
- de helft van het water ververst
- zoveel mogelijk slakken verwijderd
Guppen zien er erg levendig uit nu....
Plan wordt dus:
- veeeel vaker water verversen
- filter verversen
- water laten testen en setje kopen
- easy carbo halen
- slaketende slakken kopen
als alles ok is weer guppen erbij en de rest van e visjes en garnalen in fases.
Dank voor alle reactie weer en we gaan vol goede moed puinruimen...
Groet,
Tania
Als noodgreep had ik vanmiddag al:
- flink 'gestofzuigd' (en is denk ik nog niet genoeg)
- alle kroos eruit gehaald
- alle aangetaste plantendelen weggehaald
- de planten tot de helft gesnoeid
- de helft van het water ververst
- zoveel mogelijk slakken verwijderd
Guppen zien er erg levendig uit nu....
Plan wordt dus:
- veeeel vaker water verversen
- filter verversen
- water laten testen en setje kopen
- easy carbo halen
- slaketende slakken kopen
als alles ok is weer guppen erbij en de rest van e visjes en garnalen in fases.
Dank voor alle reactie weer en we gaan vol goede moed puinruimen...
Groet,
Tania
Filter verversen liever niet te vaak, pas als de uistroom minder wordt. Kroos eruit is wel handig, maar laat toch altijd wat zitten, dat groeit pijlsnel dus mocht er plotseling veel nitriet/nitraat in de bak komen, dan is dat een goede bugger. Easy Carbo zou ik nog niet doen eigenlijk, pas als je vissen weer gezond zijn. Je moet ook niet teveel veranderen. Voor slaketende slakken moet je me even een PM sturen, misschien kan ik je daaraan helpen.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Zou idd even vragen bij je LFS of ze je water willen testen.
dat zou namelijk al zoveel duidelijk kunnen maken.
Zelf gebruik ik meestal maar 4 testjes: pH, KH, PO4 en NO3.
vooral die laatste 2 zijn erg belangrijk in geval van alg.
verversen doe ik zelf 1 keer in de 3 weken 20% en zeker bij een zwaar beplante bak zou meer niet nodig hoeven zijn.
maar zou de komende tijd toch wel 2 keer per week 15% verversen.
filter hoef je in principe pas te vervangen als de uitstroom minder wordt, als ie nog genoeg doorstoomt vind ik het zelf altijd zonde om de bacteriën weg te gooien.
eendenkroos is opzich niet heel erg, maar het is wel een flinke nitraat slurper.
het zou dus zelfs zo kunnen zijn dat je een te lage nitraat hebt.
hoe oud is die TL? zou best kunnen zijn dat ie gewoon versleten is en delen van het spectrum waarmee die begon mist.
wat ik zelf zou doen is zsm zoveel mogelijk kroos uit je bak scheppen en een dubbele dosis VFM in je bak mikken. als ie daarna weer helder is die 4 testjes (laten) doen. ook zou ik beginnen met easycarbo dagelijks een halve dosis. en dus 2 keer per week 15% verversen en voor de hoeveelheid ververst water ook weer VFM toevoegen.
dan denk ik dat je er vanzelf bovenop komt.
mocht je toch kiezen voor een herstart zou ik alle aangetaste planten vervangen en de rest houden.
grind uitkoken is geen probleem, voordeel is dat je ook gelijk alle slakken dood maakt die erin zitten.
en zou dan helemaal opnieuw starten met vers water en een geheel vers filter.
Succes!
dat zou namelijk al zoveel duidelijk kunnen maken.
Zelf gebruik ik meestal maar 4 testjes: pH, KH, PO4 en NO3.
vooral die laatste 2 zijn erg belangrijk in geval van alg.
verversen doe ik zelf 1 keer in de 3 weken 20% en zeker bij een zwaar beplante bak zou meer niet nodig hoeven zijn.
maar zou de komende tijd toch wel 2 keer per week 15% verversen.
filter hoef je in principe pas te vervangen als de uitstroom minder wordt, als ie nog genoeg doorstoomt vind ik het zelf altijd zonde om de bacteriën weg te gooien.
eendenkroos is opzich niet heel erg, maar het is wel een flinke nitraat slurper.
het zou dus zelfs zo kunnen zijn dat je een te lage nitraat hebt.
hoe oud is die TL? zou best kunnen zijn dat ie gewoon versleten is en delen van het spectrum waarmee die begon mist.
wat ik zelf zou doen is zsm zoveel mogelijk kroos uit je bak scheppen en een dubbele dosis VFM in je bak mikken. als ie daarna weer helder is die 4 testjes (laten) doen. ook zou ik beginnen met easycarbo dagelijks een halve dosis. en dus 2 keer per week 15% verversen en voor de hoeveelheid ververst water ook weer VFM toevoegen.
dan denk ik dat je er vanzelf bovenop komt.
mocht je toch kiezen voor een herstart zou ik alle aangetaste planten vervangen en de rest houden.
grind uitkoken is geen probleem, voordeel is dat je ook gelijk alle slakken dood maakt die erin zitten.
en zou dan helemaal opnieuw starten met vers water en een geheel vers filter.
Succes!
Zeg mensen, nu ga ik in de war raken hoor
1x per week minimaal versus 1x per 3 weken water verversen? Ik deed het 1x per 2 weken ongeveer een kwart, maar dat lijkt dus niet genoeg
TL: bak is nieuw gekocht in augustus, dus dat lijkt me het probleem eigenlijk niet.
Ik heb moeten googlen voor VFM, newbie hier he? Maar enfin, zojuist toegevoegd :-), braaf he?
Aangetaste delen van de planten had ik dus al verwijderd en een groot deel van de slakken.
Als het water weer helder is ga ik naar de LFS en haal gelijk zelf ook de testjes.
Tnx!
Tania
1x per week minimaal versus 1x per 3 weken water verversen? Ik deed het 1x per 2 weken ongeveer een kwart, maar dat lijkt dus niet genoeg
TL: bak is nieuw gekocht in augustus, dus dat lijkt me het probleem eigenlijk niet.
Ik heb moeten googlen voor VFM, newbie hier he? Maar enfin, zojuist toegevoegd :-), braaf he?
Aangetaste delen van de planten had ik dus al verwijderd en een groot deel van de slakken.
Als het water weer helder is ga ik naar de LFS en haal gelijk zelf ook de testjes.
Tnx!
Tania
Ik zou elke week een kwart doen, dat is prima, dan is het niet eens erg als je een week vergeet af en toe.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
zo zie je maar dat er niet 1 weg is die naar Rome leidt.
Iedereen heeft zijn eigen manier wat voor hem/haar het beste werkt.
het is in het begin gewoon een kwestie van kijken wat jij het prettigst vind en wat werkt.
komt op hetzelfde neer... nu tijdelijk veel meer verversen en daarna verminderen en kijken hoe het goed gaat.
TL zou dan idd geen problemen moeten geven.
VFM=vloeibaar filter medium. ook vaak LFM(liquid filter medium)
dan heb je ook nog LFS (local fish shop) en dat zijn wel de belangrijkste
whahaha, als je een hondje was zou ik je een aai geven
ik las het al maar die stuurde terwijl ik aan het typen was en had geen zin om weer m'n hele berichtje om te gooien
no worries
Iedereen heeft zijn eigen manier wat voor hem/haar het beste werkt.
het is in het begin gewoon een kwestie van kijken wat jij het prettigst vind en wat werkt.
komt op hetzelfde neer... nu tijdelijk veel meer verversen en daarna verminderen en kijken hoe het goed gaat.
TL zou dan idd geen problemen moeten geven.
VFM=vloeibaar filter medium. ook vaak LFM(liquid filter medium)
dan heb je ook nog LFS (local fish shop) en dat zijn wel de belangrijkste
whahaha, als je een hondje was zou ik je een aai geven
ik las het al maar die stuurde terwijl ik aan het typen was en had geen zin om weer m'n hele berichtje om te gooien
no worries
Dag Tanja,
begrijp dat het soms wat lastig is. Aangezien je nu ff problemen hebt ga ik meestal voor een flinke slok "vers" water. Hangt ook een beetje van je vissen af.
begrijp dat het soms wat lastig is. Aangezien je nu ff problemen hebt ga ik meestal voor een flinke slok "vers" water. Hangt ook een beetje van je vissen af.
na een tijdje wordt je bak steeds stabieler en kan je het beter in de gaten houden.komt op hetzelfde neer... nu tijdelijk veel meer verversen en daarna verminderen en kijken hoe het goed gaat.
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Achterwand 300
Gek op Perenijs
Geen probleem hoor mensen, 't was een grap van het in de war raken, ben niet zo van de vaste regels hoor en met zoveel kinderen gaat er niets volgens plan, geloof me.
Eén van de twee guppen is hyper nu, zwemt al s een idioot de bak op en neer, de andere gaat denk ik ook het loodje leggen, want die zondert zich af, zit stilletjes bovenin de bak in een hoekje :-(
Morgen Easy carbo halen,maar denk toch eigenlijk ook dat mijn vissen een ziekte hebben, of kan dat horen bij een bak die te instabiel is?
En wij maar denken dat zo'n bakje niet zo moeilijk kon zijn....
Groet,
Tania
Eén van de twee guppen is hyper nu, zwemt al s een idioot de bak op en neer, de andere gaat denk ik ook het loodje leggen, want die zondert zich af, zit stilletjes bovenin de bak in een hoekje :-(
Morgen Easy carbo halen,maar denk toch eigenlijk ook dat mijn vissen een ziekte hebben, of kan dat horen bij een bak die te instabiel is?
En wij maar denken dat zo'n bakje niet zo moeilijk kon zijn....
Groet,
Tania
een grotere bak is normaliter juist veel makkelijker omdat je een grotere buffer hebt om "fouten" te maken...
zou allebei kunnen zijn, er bestaan wel parasieten die van vis naar vis gaan, zou geen namen kennen maar weet wel dat ze bestaan... misschien eens de zieke vis uitvangen en in quarantaine zetten.
zou allebei kunnen zijn, er bestaan wel parasieten die van vis naar vis gaan, zou geen namen kennen maar weet wel dat ze bestaan... misschien eens de zieke vis uitvangen en in quarantaine zetten.