help, zieke en dode vissen, witte stip?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
sasje
0-200
0-200

help, zieke en dode vissen, witte stip?

Bericht door sasje »

hallo,

Wij hebben onlangs een aquarium aangeschaft.
Eerst hebben we het aquarium ingericht, deze een week laten staan en toe vissen erin.

Het is een warm zoetwater aquarium geworden met 3 zwaardragers, 5 zebra tetra's en een algenetertje om te beginnen. Het ging de eerste dagen prima, wij moesten het weekend weg, dus we hebben er een voerblokje ingedaan voor 1 week van sera holidays.

Gisteravond kwamen we terug en het was gelijk al duidelijk dat er iets noiet goed was. Het mannetje zwaardrager was erg rustig en had witte stippen over het hele lijf, vanmorgen ook 1 van de andere zwaardragers en een aantal tetra's. Het mannetje zwaardragers had ondertussen helemaal een rafelige huid, de vellen hingen eraan.
Snel een middel gehaald tegen witte stip, want ik dacht dat het om witte stip ging.
ik heb dit middel erin gedaan, maar nu zijn alle vissen dood, met uitzondering van 2 vrouwtjes zwaardragers.

heeft iemand enig idee wat het kan zijn en sugsties hoe ik nu verder moet?
Kan ik nog een ander middel proberen, en wanneer kan ik nieuwe vissen erbij in doen?
Zoonlief is nu nl erg verdrietig, hij was erg blij met de nieuwe vissen en nu swimpie en kevin dood zijn (ja hij had ze namen gegeven) is hij onttroostbaar.

bak is 60-30-30
Laatst gewijzigd door sasje op 20 sep 2010 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: help, zieke en dode vissen, witte stip?

Bericht door Kees »

Ik denk dat je verschillende problemen heb op het moment.
Een nog niet volledige ingedraaide bak en vissen die wat gestrest zijn.
Ongeveer een week na uitzetten van de eerste vissen, vind er een nitriet piek plaats, dat is heel normaal alleen is het wel zaak om water te verversen.
Je had niet toevallig 30% water ververst voor jullie een weekend weg gingen?
Vissen zijn in het begin altijd wat gestrest, ook dit is normaal, maar maakt ze alleen wel vatbaar voor witte stip.
Voor nu, als je nog niet ververst hebt, dit eerst doen en dan weer verder gaan met de kuur, temperatuur mag met stip wel tijdelijk stap voor stap verhoogt worden tot 30 graden.
Voor de rest toevallig water waardes gemeten?
En over wat voor bak hebben we het eigenlijk, qua grote, soort pomp etc?
En als laatste, welkom op Aquafora!
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
sasje
0-200
0-200

Bericht door sasje »

Hallo Kees, bedankt voor je reactie, had gisteren al geprobeerd om te reageren, maar dat ging niet helemaal goed.

ik had inderdaad nog geen water ververst, had begrepen dat 1 x er 2 weken ook goed was om te verversen, maar in het begin is het dus iets anders begrijp ik? Ik heb het water eerst door het brita filter gedaan zodat het gezuiverd is.
ik heb gisteren gekijk 30% ververst. Daarna heb ik de waterwaardes getest, alles was goed behalve NH3, deze zat tussen de 25-50. heb je advies hoe ik dat het beste kan behandelen? er staan wel suggesties op de verpakking,
De bak is 60-30-30 er zit een beluchting in van vita tech er zit een groene sponsachtig filter in, volgens mijn man is dat geen koolstoffilter.
het is een zoetwateraquarium.

en bedankt voor je welkom

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ik zou geen waterversen met Britta water, die haalt er volgens mij ook de mineralen eruit die goed zijn voor je bak.
Gewoon kraanwater met eventueel een waterverbeteraar erbij van bv EasyLife VFM, iets wat ik zelf gebruik.
Maar spullen van Sera zijn ook prima en sommige doen er helemaal geen verbeteraar bij.
Ken die van Vita niet, maar klinkt als een binnenfiltertje, niets mis mee.
Wat de waardes aangaat, ff kijken hoe het met de visjes blijft gaan, maar ik zou wel ff om de 3 dagen 25% verversen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

met gewoon kraanwater verversen. Waar woon je precies? Het water wil in sommige regios wel een harder zijn...
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

@ timothy, het zijn doorgaans best makkelijke vissen die erin zitten.
Alleen vind ik voor zwaarddragers een bak van 60x30x30 wel aan de krappe kant want het zijn wel goeie zwemmers.
Ik zou persoonlijk ook langzaam de temperatuur opvoeren zoals kees beschreef en flink water verversen hierdoor haal je ook veel van de witte stip bactieren uit het water en hebben ze minder kans om weer op de vis te gaan hechten. ook netjes de kuur afmaken hiertegen :)
en kraanwater is meer als voldoende alleen en voor de opstart is een waterverbeteraar wel makkelijk,
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Onderwerp auteur
sasje
0-200
0-200

Bericht door sasje »

ik woon in Hengelo, geen idee wat de waterhardheid is hier.

wat betreft de grote van de bak, ik heb advies ingewonnen bij een dierenzaak, maar de eigenaar was al niet tevreden met de medewerker, er was ons bij de opstart nl ook een algenetertje geadviseerd, terwijl er dus in het begin niet voldoende algen in het water zitten om zo'n diertje te voeden. Als we volgende week weer komen om het vissenbestand weer enigszins op peil te brengen zou hij ons ook nog wel wat tegemoed komen in de aanschafprijs.

er is nu in de bak in zwaardrager vrouwtje over en zij is gelukkig wel weer helemaal levendig en eet. Zij was ook het enige visje wat geen witte stippen vertoonde. Ik heb de watertemperatuur vandaag weer iets opgedraaid en ga morgen de bak weer gedeeltelijk verversen. Ik denk dat ik toch ook nog maar even wat waterverbeteraar haal. De vissenwinkel waar ik alles koop werkt met Sera.

Moet ik het water straks nog nafilteren met een koolstoffilter? En hoe land duurt zo'n stipkuur normaal gesproken?
is drie dagen voldoende daarvoor?

nooit geweten dat het zo moeilijk is om een aquarium op te starten, er komt toch meer bij kijken dan ik dacht.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ach, wat is moeilijk :).
De meeste hier hebben in het begin problemen gehad die vergelijkbaar zijn met jouw problemen.
Voordeel van een forum, kunnen we mekaar helpen.
Meestal is 3 dagen kuren met een temperatuursverhoging afdoende, maar stip kan hardnekkig zijn.
Als je na de derde dag geen stip meer ziet, dan zou ik op de vierde dag minimaal 30% verversen en inderdaad een aantal dagen over kool filteren om de laatste restje medicijn eruit te filteren.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

He wat een vervelend begin voor jouw zeg. Witte stip is een veel voorkomend iets, wat vooral veel voorkomt als men nieuwe vis uitzet. In principe draagt iedere vis die bacterie bij zich, normaal gesproken kan het immuunsysteem van de vis dit prima aan maar bij stress kan het zomaar zijn dat het bij 1 vis vat krijgt op de vis en dan is binnen mum van tijd je halve/hele bak besmet ermee.

Om dit in het vervolg te voorkomen dien je de richtlijnen voor het uitzetten van nieuwe vis goed te volgen. Ik gebruik in gevallen waarbij de vis mogelijk stress heeft of kan krijgen Aquasafe van Tetra, daar zit vitamine B in en dat werkt rustgevend voor vissen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
sasje
0-200
0-200

Bericht door sasje »

Hallo allemaal,

hier een update, we hebben weer wat vissen erbij gekocht.
3 platy's en 5 neon tetra's om mee te beginnen en er was nog 1 levende zwaardrager.
maar het is echt de laatste keer geweest dat we naar deze winkel zijn gegaan.
Bij de platy's vroeg ik in de winkel of je kon zien of het mannetjes of vrouwtjes waren. Volgens de verkoopster kon je dit echt niet zien. Nu ben ik op internet aan het kijken en is het dus erg makkelijk om te zien.
Nu blijk ik 2 mannetjes en 1 vrouwtje te hebben, zucht.... het vrouwtje wordt helemaal dol van het gejaag op haar, dus bij de volgende koop ga ik maar op zoek naar 2 vrouwtjes platy's. 1 platy is als zebra verkocht en blijkt een mickey mouse platy te zijn, wel grappig.
ik heb nu een voorraad met van alles en nog wat om de waterkwaliteit op lijl te houden, heb er aquatan van sera in gedaan toen ze kwamen.
Alleen heb ik nog 1 vraagje. een gedeelte van mijn planten zijn dood gegaan na de medicatie voor stip.
hebben jullie suggesties over wat voor beplanting ik het beste kan gebruiken?

groetjes saskia

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Dat is dan echt slordig van die winkel zeg! Je kan ook teruggaan maar of je daar zin in hebt is een ander.
Achterwand 300
Gek op Perenijs

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Inderdaad een lekkere winkel.
Wat je planten aangaat, hier zijn 2 online shops waar de meeste hier goede ervaringen mee hebben, waaronder ik zelf en waarbij ook gelijk handige info staat over wat de plant nodig heeft, hoe groot etc:
http://www.aquarium-planten.com/
http://www.aquaplantsonline.nl/
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
sasje
0-200
0-200

Bericht door sasje »

Hallo allemaal,

even een update, de vissen doenhet allemaal goed, ik heb er een paar planten bij gekocht en ik heb iemand gevonden die een goed aquarium heeft waar ik de overtollige planten van mag hebben.

En verder kwam ik tot mijn grote vreugde vandaag een babyvisje tegen, en wie schetst mijn verbazing, het is ws een zwaardrager, terwijl wij volgens mij geen mannetjes in de bak hebben.
Wel platy mannetjes, maar geen zwaardragers. Erg leuk en verrassend.
Alle vrouwtje platy's zijn ook hoogzwanger, dus er zullen er binnekort nog wel meer volgen.

groeten Saskia

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Das leuk om te horen.
Je heb zwaarddragers gehad, dus kan goed hoor.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Zeker leuk om te horen. Welke planten heb je allemaal gekocht? Foto's?
Achterwand 300
Gek op Perenijs