Nog 1 visje over

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Nog 1 visje over

Bericht door Visje »

Al zeker 5 jaar hebben mijn 4 visjes bij mij in hun bak gewoond. Maar nu zijn er binnen anderhalve week al 3 overleden. De eerste was de oudste. Hij begon op z'n zij te zwemmen en hij hield z'n rug krom, z'n kopje en staart trokken naar elkaar toe. Al snel lag hij dood op de bodem :( Ik dacht dat het vast ouderdom moest zijn, ik kan namelijk niets verzinnen wat de afgelopen tijd hun situatie heeft veranderd.
Maar een paar dagen later had het tweede visje precies hetzelfde, en gister de derde ook!

Ik denk dat ze een ziekte hebben, maar kan verder aan de vis niet zo veel zien. Wat denken jullie dat ik het beste kan doen? Ik wil eigenlijk ook niet afwachten of de laatste ook ziek wordt maar ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen om het te voorkomen of om te onderzoeken wat er mis is.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. :vis:

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Nog 1 visje over

Bericht door Kees »

Heb je de waterwaardes gechecked?
Ik ga ervan uit dat de rest van de apparatuur gewoon goed werkt?
Deze site ook al geraadpleegd?
http://www.jbl.de/onlinehospitalnl/perq ... /index.php
Heb je misschien foto's?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Gistermiddag ben ik naar de dierenwinkel geweest om te kijken voor een setje om de waterwaardes te bepalen. De verkoper zei dat het nu niet zo veel zin meer heeft omdat ik na de dood van 2 visjes de bak helemaal heb leeg gehaald en uitgespoeld. Hij zei dat het beter was geweest als ik dat niet had gedaan omdat het een te grote aanslag voor de visjes kan zijn.
Ik mocht ook een bakje water naa de dierenwinkel brengen, dan wilde hij het gratis bekijken dus dat is wel erg netjes. Misschien is het handig om dat vandaag alsnog maar te doen?

In de bak hangt geen apparatuur.

Dank je voor de site! Kan het kloppen dat ik deze site al eerder had gevonden, maar dat het in het Duits was?! Toen heb ik het namelijk snel opgegeven haha!
Ik vind het lastig om de vragen te beantwoorden omdat de visjes wel meerdere symptomen vertonen, maar niet zo erg dat ik dacht dat ze ziek waren. Zo konden ze soms met z'n allen op de bodem liggen maar dan dacht ik dat ze aan het rusten waren. En soms schoot er ook wel een met gekke bewegingen heel snel door het water. :( Ik heb dat nooit gezien als teken dat er iets mis was, ze deden dat namelijk al heel lang, maar niet vaak.

Via de site lijkt het misschien nog het meeste op een vergiftiging denk ik. Ik heb alle plantjes nu los gemaakt en het lijkt wel of vis nu weer wat actiever is maar ik weet niet of dat ook echt zo kan zijn. Hij is nu al een tijdje vrij driftig heen en weer aan het zwemmen, het lijkt wel of hij er uit wil... Misschien voelt hij zich niet happy nu hij alleen is?

Ik zal eens kijken of het lukt om een foto van 'em te maken!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zoiets is altijd moeilijk, kan slecht water zijn, een bacterie, een virus.
Wel heel sneu.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Wat zou jij aanraden?
Het is inderdaad heel lastig om te bepalen wat het is. Hoe kom je er achter wat het is?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Waarschijnlijk valt het niet meer te achterhalen nu. Ik zou opnieuw opstarten als ik jouw was. Alles goed schoonspoelen en vanaf dag 1 je waardes gaan meten en noteren.

Ligt het er een beetje aan wat voor vissen je gaat nemen maar een filter zou ik zeker aan raden.
Wat voor afmetingen heeft je aquarium Laura?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Oke, dat lijkt me dan ook het beste.
In de bak die ik nu heb zit ongeveer 50 liter. Nu ik wat aan het lezen ben op het forum kom ik er achter dat dat veel te klein is omdat een goudvis liever wat verder zwemt :( Ik zal een mooie grote bak kopen met een filter, waar deze goudvis in kan en misschien wat kleinere visjes erbij? Deze vis wil ik nu natuurlijk een zo goed mogelijk onderkomen bieden. Ik dacht jarenlang dat het allemaal wel goed was, omdat ze het al zo lang volhouden. Ik had echt geen idee..

Dus inderdaad, opnieuw beginnen! Maar wel met deze ene vis. Ik denk alleen dat ik niet te lang moet wachten want ik vind het wel zielig dat dit visje nu alleen is. Ik heb wel een hóóp vragen nog, dus ik moet eerst maar eens duidelijk voor ogen krijgen hoe ik alles het beste kan aanpakken!

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Hoe vaak en hoe ververs je het water?
als je namelijk teveel ververst en als je het hebt over vergiftiging dan lijkt mij het meest logische nitriet.

wat is lang uithouden? een goudvis kan een ruime 30 jaar halen.
en ook zo 30 cm groot. dus eigelijk zijn de bakken die meeste mensen hebben te klein voor een volgroeide vis.
het beste is ze na een tijdje in de vijver te zetten.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Zou het misschien ook het loodje kunnen zijn geweest die om de plantjes zaten? Die heb ik er in ieder geval maar uit gehaald.

De vis die over is lijkt prima gezond. Hij zwemt gewoon rond, is nieuwsgierig en ligt af en toe te relaxen. Nou ga ik zeker een grotere bak kopen, en die mooi inrichten maar tot ik iets geschikts gevonden heb hoop ik dat hij zich hier nog even in vermaakt.

Zouden jullie me aanraden om heb nu alleen te houden en pas weer een maatje erbij te zetten als de nieuwe bak klaar is, of is het beter om nu alvast een erbij te nemen zodat hij nu niet zo alleen is? Aangezien hij zich normaal gedraagt en het water helemaal ververst is, denk ik eigenlijk niet dat de anderen geveld zijn door een ziekte.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

loodje moet er altijd af. het zou nu zomaar kunnen dat ze door loodvergiftiging dood zijn gegaan.
Op marktplaats kan je vaak mooie bakken vinden voor weinig geld.

een visje erbij kan afhankelijk van hoe lang je wacht met die nieuwe bak.
als je die zsm wilt hebben zou ik nog even wachten. als je nog een half jaar wacht zou ik het wel doen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom