Eindelijk: De Corydoras aeneus & pygmaeus kweek

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Eindelijk: De Corydoras aeneus & pygmaeus kweek

Bericht door Jeto »

Hallo,

Eindelijk mag de 60cm bak opstaan :D
Ik hoop dat de Corydoras nu een keertje gaan afzetten. Ze hebben al wel 1x afgezet maar die zijn helaas niet uitgekomen. Sinds dien hebben ze nooit meer afgezet dus wou ik echt gericht voeren en waterverversen aan de Corydoras. Er komen 5 of 6 Corydoras aeneus in. Mijn plannen zijn dat er 2 vrouwen in komen en 4 mannen. De vissen zitten nu nog niet in de bak, want het water moet nog een beetje optrekken van de mist :p Het water wat erin zit is aquarium water en het filter is al een keertje ingedraait van de vroegere 60cm bak. Dus het lijkt me dat ze er meteen inkunnen als de mist weg is ;) Maar goed ik denk dat ik ze er morgen pas in ga doen, omdat ik dan weekend heb.

Genoeg gepraat foto's!

De (lege) bak.
Afbeelding

Zand erin
Afbeelding

Het aquarium :D Hij is niet helemaal gevult, omdat mijn moeder dat liever niet wou. Vraag me niet waarom want dat weet ik zelf ook niet zo goed. Ik was al lang blij dat hij opgezet mog worden :D
Afbeelding

Voor de gene die mijn Cory's willen bewonderen :D
Afbeelding

Ik hoop dat ze snel een keertje gaan afzetten, want als we op vakantie gaan in de zomervakantie moeten de Corydoras aeneus er helaas uit. Snap ik ook wel want anders moet mijn opa 3 bakken verzorgen.

Groet,
Jeto
Laatst gewijzigd door Jeto op 14 apr 2014 08:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel passend gemaakt

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Eindelijk kan het beginnen: De Corydoras aeneus kweek

Bericht door Kees »

Dat wordt een leuk kweekbakje, hopelijk gaat het lukken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Hmmm vanmiddag toch ook eens beginnen met mijn 60 liter bakje...krijg een hoop leuke ideeën zo :lol:
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Bericht door Jeto »

Tja, de bakjes zijn ideaal :D

Maar ik ga zometeen even een vissen val maken (want met het netje is het echt niet te doen). En hopen dat de goede er dan inzwemmen :p

De water waardes zijn allemaal prima. Dit had ik ook niet anders verwacht, want het is het aquarium water ;)

Ik houd jullie op de hoogte.

Jeto

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Bericht door Jeto »

De vissen val werkte voor geen meter! Ja hij werkte wel maar alles kwam erin behalve de Corydoras :evil: Dus heb ik meer dan een uur boven het water gehangen met het schepnetje en 3 gevangen! 2 vrouwtjes en 1 mannetje. En er moeten er nog 3 bij....pffff..... Ik ben nu even naar beneden gegaan, want boven was het niet meer te harden. Ik hoop dat het vanavond beter gaat.

Jeto

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Bericht door Jeto »

Hehe.... Eindelijk heb ik er dan 6. Maar niet de groepen die ik wou :?: Nu heb ik 3 vrouw en 3 man erin zitten..... Ik wou er nog een mannetje bij vangen om zo meer mannen te crieren alleen toen ik weer een half uur voor de bak hing, gaf ik het maar op. Ik dacht bij mezelf: 'Ik probeer het gewoon zo maar even' Zo gezecht zo gedaan........

Dit was het 1e visje wat is ving :p (vrouwtje)
Afbeelding

Gevolgd door een mannetje.
Afbeelding

Toen ik er eindelijk 6 had voerde ik ze lekker met rode mug om even de schrik weg te laten gaan en om ze lekker te kunnen verwennen ;)
Afbeelding

Ik hoop dat het een keertje lukt,
Jeto

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Haha, valt ook inderdaad vaak niet mee.
Om de een of andere reden weten de vissen precies wie wilt hebben.
Hopelijk gaat het slagen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Bericht door Jeto »

Het is gebeurt! Zojuist! Om half 10 deed ik het licht aan in de kweekbak en toen begon het hoor, alles werd wild. Ik dacht bij mezelf dat ze waren geschrokken maar nee. Toen ik er 5 minuutjes voor zat zag ik dat als een vrouwtje weg zwom dat de mannetjes mee gingen en voor haar gingen zwemmen. Soms had het vrouwtje geen zin en zwom de andere kant op (met de mannetjes gevolgd) Toen na 10 minuuten was het zover de 1e T-houding! Dat is zo cool om in het echt te zien zeg. Daarna werd er een mooi plekje gekozen en opgeplakt. De andere Cory's hadden dat ook gemerkt dat er eitjes waren en begonnen het van het raam aftetrekken. Ik heb ze voorzichtig weggejaagd maar de eitjes heb ik laten zitten, zodat ze niet schrikken als ik met me hand erin ging en dat het dan misschien voor bij was. Nee, dat risico wou ik niet lopen. Na nog eens 5 minuutjes was de 2e T-houding. En er werd een ander plekje opgezocht namenlijk net onder het wateroppervlakte. Gellukig ging niemand daar eitjes rapen :D . Toen de 3e T-houding er was plakte ze het op het snoer van het filter. Een gunstige plek voor mij, want ik kon dan gewoon het filter eruit pakken en de eitjes eraf halen. Daarna werd het weer wat rustiger en besloot ik de eitjes van de ramen en het filter af te halen. Dit heb ik ook gedaaan. Ik had een keertje een artikel gelezen op hobbykwekers.nl en daar was een man die had ook eitjes van de Corydoras aeneus (wel de albino) en heef het in een klein bakje gedaan, zonder luchtpomp. Hij heeft wel steeds Esha2000 toegevoegd. s'ochtens en s'avonds ging hij waterverversen. En al zijn eitjes zijn uitgekomen. Dit ga ik nu ook proberen. Ik heb de eitjes in een ijsbakje gedaan (wel eerst schoolgemaakt) en op een donkere plek gezet. Vanavond ga ik dan de 1e waterverversing doen. Net heb ik de ouder dieren meteen rode mug gegeven als beloning :D (En stiekem ook voor een volgende afzetting)

Op een of andere manier doet de camera het even niet met foto's uploaden maar die houden jullie dan nog van mij tegoed als hij het weer doet :)

Groet,
Een blije Jeto

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Bericht door Jeto »

Het is gelukt met de camera :p

Hier zie je de eitjes liggen. (als je goed kijkt) De eitjes zijn nu nog wit en de ondergrond van het bakje ook dus je kunt ze bijna niet zien. Maar als je goed kijkt wel :D
Afbeelding

Het bakje in de kast. Je ziet dat het water verkleurt is maar dat komt, omdat ik er 2 druppels esha2000 in heb gedaan
Afbeelding

Ik hoop op het beste :D

Jeto

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Leuk voor je, maar moet er niet wat stroming in het water bij de eitjes zijn? Kans op rotten lijkt me zo wel erg groot.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Bericht door Jeto »

Ik weet het niet. Vorige keer had ik er wel een luchtpompje in en heeft niets het overleefd. Nu dat ik had gelezen op hobbykwekers.nl dat een man met 2x waterwissel op een dag alle eitjes heeft laten uitkomen wil ik het ook een keerte proberen ;)

Maar er is goed nieuws:
Ze hebben weer wat erbij gelecht :D
Ik heb ze nu nog in het aquarium zitten, want ik ben lekker buiten bezig. Er ligt nog een beetje rode mug. Als dat er na een uur nog ligt dan haal ik het eruit, want ik wil niet dat het gaan rotten ;)

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

gefeliciteerd met de eitjes :D
ik hoop echt dat ze allemaal uitkomen!
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Bericht door Jeto »

Bedankt :D
Hoop ik zelf ook.

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Bericht door Jeto »

Ik liep net weer even naar boven om de juwel vision 260 vissen van eten te voorzien, en wat denk je....... weer nieuwe eitjes :D Het gaat lekker daar zeg, wat een afzetters :p
Nu heb ik wel even het foto toestel gepakt. De eitjes zijn nog niet verwijderd, omdat ik daar even geen puf meer voor had met het warme weer :) Ik ben zo super blij dat ik de bak heb opgezet.....

Het nieuwe trosje eitjes. (de rode mug is al verwijderd hoor)
Afbeelding

Dit is ook een nieuw trosje. (rode mug is ook verwijderd)
Afbeelding

Nog een oud trosje van een uurtje geleden.
Afbeelding

Wonderbaarlijk eten ze het nu niet meer op. Misschien hebben ze geen honger meer :)

Jeto

Onderwerp auteur
Jeto
200-400
200-400

Bericht door Jeto »

Het pompje maakt geeen geluid maar de bubbels wel :D
Maar ik heb er toch maar een pompje met een bruissteentje in gedaan, omdat ik de rest van de eitjes die op het raam zaten er ook heb in gedaan. En ik wil niet nog eens zoveel eitjes kwijt. (dit is trouwens meer als de 1e keer daarom)

Dan word het 4-5 dagen maar niet slapen of moeilijk in slaap komen, maar dat heb ik er wel voor over. De 1e 2 dagen is het even wennen aan het geluid en dan komt het wel goed.

Ik heb een vraagje:
Moet ik de artemia kweek opzetten als de jongen net zijn uitgekomen. Want de artemia duurt er ongeveer 24-48 uur over om uit tekomen en dan hebben de jongen denk ik wel de dooierzak op of niet?

Alvast bedank,
Jeto
Laatst gewijzigd door Jeto op 07 jun 2010 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.