Juwel Rekord 120, licht te wit, koud en sfeerloos

Plaats reactie

Onderwerp auteur
lizz_56
0-200
0-200

Juwel Rekord 120, licht te wit, koud en sfeerloos

Bericht door lizz_56 »

Okay, hier heb ik dus helemaal geen kaas van gegeten. Ik heb zoveel mogelijk gelezen hier, maar snap er nog geen snars van. Net als die tv-serie, "Lost" ? Ik ben helemaal lost hier!
Misschien omdat ik een vrouw ben en niet met cijfers en techniek overweg kan.
Mijn kwestie hier is dat ik de verlichting die de Juwel Rekord 120, met een enkele witte tl buis van 85 cm, veel te koud, kaal, wit, onnatuurlijk en totaal sfeerloos vind. Mijn visjes lijken net zo "lost" te zijn als ik. Nou doe ik 'savonds dat koude licht uit en vervang het met enkele bureau lampjes die ik zo heb gebogen dat ze in de bak schijnen. Meteen komt alles weer tot leven en vooral mijn corydoras. Ik weet dat die verlichting niet goed is voor de planten en er alg door ontstaat, tot zover was ik al gekomen. Wat ik graag wil weten is of er een warmere kleur lamp is, hoe dat heet, voor als ik die online ga bestellen en of iemand nog andere tips heeft. Ik begrijp zelfs hetgeen Biancab geschreven heeft niet, dus maak je borst maar nat...... :? :?: :oops: :roll:
met licht en liefde, Lizzy

Patman
800-1000
800-1000

Re: Juwel Rekord 120, licht te wit, koud en sfeerloos

Bericht door Patman »

hoi,

eigenlijk is het niet zo moeilijk hoor. TL-buizen kun je in verschillende kleuren krijgen, die we kleurtemperaturen noemen.
Als je een kleurtemperatuur hebt van 10.000K, dan geeft dat fel wit/blauw licht, maar dat is ook de felste.
Dan heb je ook nog 4000K (daglicht), 3000K (warmwit) en 2700K (gloeilamp warm).

het verschil tussen 10.000 en 2700 is duidelijk te zien:

10.000K
Afbeelding

2700K
Afbeelding

Om het makkelijk te maken heeft elke fabrikant zijn eigen codes, maar toch, als je goed kijkt, dan snap je een deel van die code wel. Philips gebruikt bijvoorbeeld 827, 830 en 840 (2700, 3000 en 4000K).

Dus, in feite moet je naar ofwel de aquariumhandel voor een lamp naar keuze. Schrijf hiervoor het aantal Watt wat op de lamp staat op, en vraag naar de kleur van keuze. Je kan ook naar een electrahandel (zo´n handel in electronische componenten, stekkertjes en zo). Daar zijn ze meestal goedkoper..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
lizz_56
0-200
0-200

Bericht door lizz_56 »

Wacht even, het is dus een kwestie van de laatste nullen verwijderen en er een cijfer/code voor te zetten?
Dat is me trouwens een verschil zeg, die foto's! De onderste, dus van 2700K staat me het meest aan maar op t moment ziet de bak er uit als de bovenste van 10.000K. Ik zal binnenkort es kijken wat er op de lamp van mij staat, Wat ik nog wel even graag wil weten is of het wel goed voor de planten is om zo'n omschakeling te maken, want het scheelt nog al. Hoewel...de planten staan er nog niet eens twee weken in. Ik zie topjes verdorren, nu al...dus ik ben nog onzeker.
Trouwens bravo voor de uitleg, het komt niet vaak voor dat ik iets met cijfers en tecniek meteen "door heb".
Namasté.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Omschakeling: Ja, in principe moeten de planten zich weer instellen op het nieuwe aangeboden lichtspectrum.

Nieuwe planten moeten sowieso een omschakeling maken vanuit de winkel naar het aquarium, dit door de verandering van het licht, en ook omdat de planten eigenlijk boven water gekweekt worden, en dan onder water terecht komen. De winkel wordt vaak opnieuw aangeleverd, dus de meeste planten zitten nog in hun bovenwater-vorm.
Dat de planten dus in het begin gedeeltelijk afsterven, of een compleet nieuw uiterlijk krijgen is normaal. Die foto´s tonen niet alleen het verschil in licht, maar ook in bovenwater of onderwater-vorm. Ik heb ze dan wel gekocht voor de onderwater-vorm, en ben daarom ook blij dat ze in no time goed zijn omgeschakeld.

Voordat je een godsvermogen aan planten uitgeeft. Kijk ook eens bij de plantenrubriek hier op het forum. Daar staat hoe je ze het beste kan verzorgen. Plantenvoeding en zo.
Groeten,
Patrick

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
lizz_56
0-200
0-200

Bericht door lizz_56 »

Oh, dat is een goeie tip, die zal ik bewaren. Dankjewel! :)