Hoi allemaal,
Ik heb sindskort een trofis 1.80 x 60 x 65 heb nu een achterwand geplaatst HS Rio Grande Grijs erg mooi.
Maar nu wil ik binnenkort voedingsbodem gaan plaatsen met grind en ik heb daar een vraag over.
In de LFS heb ik grind graniet firenza gezien en dat vinden we erg mooi kwa kleur niet de licht en ook niet te donker pas ook mooi bij de bak en achterwand m.a.w precies wat wij willen.
Alleen vraag ik me af of ik dit grind ook kan gebruiken als ik een flinke schol cory's sterbai (15 stuks) er in ga doen en ook wat L nummers heeft iemand ervaring met dit grind ?
We hebben ook naar dekoline cosmos gekeken eigenlijk vinden we dat iets te wit maar dat grind is wel glad, firenza is iets fijner en volgens mij iets scherper.
Kwa prijs dekoline 5kg - € 14,95 en firenza 8kg - € 5,80 en aangezien ik nog al wat nodig heb voor mijn bak maar de gezondheid van me vissen gaan voor dus graag advies of ervaring met dit grind
Alvast bedankt,
Dutchborg
Ervaring met Grind graniet firenza
Re: Ervaring met Grind graniet firenza
Als het scherp is dan zullen je cory's daar niet zo blij mee zijn, graniet klinkt erg scherp moet ik zeggen. Ik ken het spul niet.
Wij gebruiken meestal filterzand voor vissen die graven of hun kiewen spoelen met zand, maar waarschijnlijk vind je dat te licht van kleur. Misschien is caviar een oplosssing (als dit nog bestaat), maar is weer bruining.

Maar ook een voedingsbodem is bij corydorassen niet slim, je kunt dan beter met vloeibare plantenvoeding gaan werken. Geheid dat deze laag naar boven gewoeld word door de cory's.
Wij gebruiken meestal filterzand voor vissen die graven of hun kiewen spoelen met zand, maar waarschijnlijk vind je dat te licht van kleur. Misschien is caviar een oplosssing (als dit nog bestaat), maar is weer bruining.

Maar ook een voedingsbodem is bij corydorassen niet slim, je kunt dan beter met vloeibare plantenvoeding gaan werken. Geheid dat deze laag naar boven gewoeld word door de cory's.
hoi, ik heb firenza in de bak liggen, maar ik heb het gemengd met aquariumzand. 1/3 grind, 2/3 zand. dit voor de uitstraling en het zand voor de cory's straatjes maken heeft toch geen zin aangezien de vissen het toch wel voor je door elkaar gooien. ik moet zeggen dat het wel werkt, bij de planten komt het meeste grind te liggen en dat voorkomt weer dat de planten verstikken in de evt. dichtslippende zandbodem. de cory's kunnen gewoon hun gang gaan en je bak verandert steeds. het grind zelf is best wel scherp, er zitten allerlei hoeken aan en geen rondingen.
alleen het grind zou ik niet doen, voor de vissen kan je dan beter alleen zand nemen
dekoline is wel rond maar wel een beetje kids. ik denk niet dat het ten goede komt van je bak
alleen het grind zou ik niet doen, voor de vissen kan je dan beter alleen zand nemen
dekoline is wel rond maar wel een beetje kids. ik denk niet dat het ten goede komt van je bak
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
bedankt voor de reactie's 
En ja ik heb verder zitten zoeken en je kan best afgerond grind vinden zoals zwart en grijs maarja waar bestaat een zwarte of grijze bodem dus ... ja zal kitsch over komen en is ook nog knetter duur.
Ik denk dat ik voor filterzand ga van wildkamp is licht maar wel natuurlijker en me cory's en kuhli's zullen er blij mee zijn
Ik ga komende weekend me bodem kopen dus als je nog tips heb hoor ik het graag !
Thx sofar
Dutchborg
En ja ik heb verder zitten zoeken en je kan best afgerond grind vinden zoals zwart en grijs maarja waar bestaat een zwarte of grijze bodem dus ... ja zal kitsch over komen en is ook nog knetter duur.
Ik denk dat ik voor filterzand ga van wildkamp is licht maar wel natuurlijker en me cory's en kuhli's zullen er blij mee zijn
Ik ga komende weekend me bodem kopen dus als je nog tips heb hoor ik het graag !
Thx sofar
Dutchborg
ik neem aan dat je een amerikaanse bak gaat maken, dan is drijfplanten ook een optie, daardoor lijkt het zand gelijk al donkerder doordat er geen direct tl licht meer op valt.
en ik denk dat je achterwand ook meer oplicht met zand in je bak.
en ik denk dat je achterwand ook meer oplicht met zand in je bak.
aquarium 60x20x30