Visbestand juwel vision 260

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200

Visbestand juwel vision 260

Bericht door Yanis »

Hai , ik heb een visbestand voor mijn juwel vision 260 maar weet niet echt het aantal vissen want ik wil namelijk een green of blue phantom als bodem vis en als scholen vis een zwarte tetra maar hoeveel ? En dan een 1 man dwergourami met 2 vrouwen en ik wil dat het water een lage ph gaat hebben, in het aquarium komt nog een achterwand een aardig wat planten en drijfplanten en waarschijnlijk een extra stromings pomoje voor waar geen stroming komt de buitenfilter is de eheim classic 600
Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand juwel vision 260

Bericht door amber98 »

Een green of blue phantom kun je een tijd houden, maar zal na een tijd naar een grotere bak moeten. Het zijn trage groeiers, dus als je hem klein koopt (waar in vanuit ga gezien de prijs voor grotere dieren) kun je hem wel +/- 3 jaar hebben. Daarna moet je waarschijnlijk een grotere bak kopen of hem verkopen. Ze blijven hun waarde houden of worden zelfs meer waard als ze groter zijn, als je hem tegen die tijd wil verkopen, ben je hem snel kwijt. Staat het hout goed stevig? Green of blue phantom gaat hier namelijk onderin proberen te kruipen waardoor het hout kan vallen.

Heb je de stenen getest of ze kalk afgeven aan het water? Het lijkt namelijk alsof er witte strepen op zitten en als ze kalk afgeven gaat het moeilijk worden om het zachte, zure water te creëren zoals de plek waar de vissen vandaan komen. (En waar jij zo te lezen naartoe wil werken)

Bedoel je met zwarte tetra de Hyphessobrycon herbertaxelrodi of de gymnocorymbus Ternetzi?

Dwerggouramis zijn extreem zieke vissen, ze hebben altijd last van iridovirus waardoor ze niet lang leven. Je kan beter kijken naar een andere soort waar je langer plezier van hebt. ;) Als je kleine gouramis wil, kun je voor een harem honinggouramis kijken. Wil je groter, is een koppel diamant gouramis een erg mooie blikvanger. Zorg wel dat je meer dan genoeg drijfplanten ook nog toevoegt, dan hebben ze minder stress ;) aangezien je in het verleden telkens een vlinder vis wilde, kun je ook in plaats van gouramis een vlindervis nemen. (Of zelfs een groepje met dit, voor de rest rustige, bestand) maar gouramis zijn ook heel leuk! hou er met vlindervissen wel rekening mee dat ze niet altijd dood voer of granulaat eten. Ik heb ze altijd met krekels en buffalowormen moeten voeren.

Ik wil je vragen om nieuwe visbestanden, vragen over het visbestand of evt aanpassingen in dit onderwerp te blijven zetten en niet elke keer een nieuw onderwerp te starten, zo blijft het overzichtelijk wat je wensen zijn en kunnen we je beter helpen ;)

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200

Bericht door Yanis »

Ik bedoelde de phantom tetra , maar online staat dat een volwassen green phantom in minimaal 30 gallons moet worden gehouden en ik heb 50 netto
Maar als hij dan te groot is zoals u zegt dan kan ik hem wel voor een mooie prijs verkopen en het zijn wel helaas Ardennen breuk stenen maar die zijn al heelang gebruikt in een malawi chiciliden aquarium gebruikt en ik denk dat de kalk dan minder is en toen ik ze had getest op kalk gaven ze geen reactie maar ik ga alsnog de ph op 6,5 proberen te zetten en er liggen dus asl cattapa bladeren in maar denk niet dat dat genoeg , maar is de bak nou vol met een phantom pleco en de diamant gouramis samen met de phantom tetra ? Ik weet eigenlijk niet hoeveel van de phantom tetra ik er dan kan neemen

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200

Bericht door Yanis »

En kwa scholen vis zou ik ook een hele klijne vis willen die weinig vervuild maar in grote groepen kan of als ik de school klijner maak dat er dan andere soort vissen bij kunnen ?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Green phantom word zeker 25cm groot, behoorlijke joekels die flink bevuilend zijn voor de bak.

Zwarte fantoomzalmen kunnen een stuk pittiger karakter hebben. Zorg dat je weinig mannen hebt en genoeg vrouwen, anders word er veel geknokt. Als je er nog 1 andere soort scholenvis bij wil hebben, zou ik gaan voor 2m 6v fantoomzalmen. Met 2 mannen heb je alsnog het pronkgedrag en de schijngevechten die mooi zijn om te zien. Daarbij kun je dan evt bijv een groep van 20 Kardinaal tetras erbij zetten, als je die wat vind. Dan heb je wat kleur in de bak.

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200

Bericht door Yanis »

Bedoelde u met "2M" 2 meter ? En wat als ik alleen maar vrouwen neem van de zwarte fantoom zalm? En zijn er nog andere klijn blijvende pleco en dan bedoel ik 20cm of klijner ?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Met 2m 6v bedoel ik 2 mannen, 6 vrouwen ;) je kan ook alleen vrouwen houden, maar de meeste mensen vinden de soort juist zo leuk vanwege de mannen. De mannen zijn mooier en houden onderling schijngevechten en pronken naar elkaar. De vrouwen zijn iets wat saai.

Er zijn heel veel plecosoorten die kleiner blijven (en vaak ook goedkoper zijn) alleen al alle ancistrus soorten worden maximaal 15cm en zijn in elke winkel wel te krijgen. De overige soorten zijn er echt teveel om op te noemen: https://aquainfo.nl/l-nummers-en-lda-nummers-de-uitleg/
In deze link staat een hele lijst met alle L-nummers. Er bestaan zoveel soorten dat ze in eerste instantie een nummer hebben gekregen. Bij elke soort staat hoe groot ze worden. Ik zou kijken voor maximaal 15cm, alles daarboven valt af. Liever nog waar bij staat 8-12cm ;) het is even Googlen, maar je kan het beste elk nummer die niet te groot word invullen. Bijv “L046 pleco” dan zie je foto’s en vaak al Nederlandse websites als de soort makkelijk verkrijgbaar is (deze soort is toevallig heel erg duur dus die raad ik niet aan, we hebben hem zelf gehad en heeft helaas niet oud mogen worden dus was nogal zonde) verkrijgbaarheid is namelijk het tweede waar je op moet letten, veel soorten zijn moeilijk aan te komen maar er zijn er zat in die lijst die je gewoon kan krijgen of laten bestellen door de aquariumzaak in de buurt! Schrijf de vissen die mooi vind op, kijk of ze te koop zijn en vraag evt hier nog na of de soort schuw is, een speciaal dieet nodig heeft of andere speciale dingen. Zo kun je zelf al een selectie maken. Er zijn soorten met (grote of kleine) stippen, (dikke of dunne) strepen of andere patronen, wit/zwart geel/zwart oranje/zwart crème/zwart groentinten grijstinten zwart/wit etc. Dus het is nogal veel om alle geschikte soorten op te gaan noemen. L010a, de rhineloricaria is een hele leuke soort die niet territoriaal is en heel anders uit zien dan de rest. Je hebt wildkleur en rode varianten. Je zou van die soort prima 3 kunnen pakken. (Niet verwarren met de L010, die word groter)

Noem gerust een lijstje met pleco soorten die je interessant vind en onder de 15cm blijven, heel wat soorten heb ik zelf gehad (zowel solitair als kweekkoppels/groepen)

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200

Bericht door Yanis »

Heel erg bedankt voor al die info maar bedoelt u met 2 mannen en 6 vrouwen dat dat het ook maar is of bij elke 2 mannen 6 vrouwen ?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

2m 6v van de fantoomzalmen als je er nog een scholenvis zoals de kardinaaltetra aan toe wil voegen. Bijv

Koppel diamantgourami
2m 6v fantoomzalmen
20 kardinaaltetra
1 L nummer

Kan samen en zijn prima aantallen voor het aantal liters.

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200

Bericht door Yanis »

Dat visbestand klinkt heel leuk maar is het mogelijk om de green phantom als Lnummer te doen ? En zo niet ,als ik een klijnere neem 10-15cm zou er dan 6-10 stuk dario dario bij kunnen ?

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200

Bericht door Yanis »

En inplaats van de kardinaal de trigonostigma espei?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

T. Espei is prima ipv de kardinaal tetra. Als je voor green phantom gaat moet je die dus weg doen als ie rond de 15 cm zit. Dan word ie te groot en bevuilend. Ik zou er geen dario dario nog bijzetten

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200

Bericht door Yanis »

Ik denk dat ik voor de king tiger pleco gaat volgens mij de L064, hij is in iedergeval wit met zwart
Ik vond dit bestand wel leuk
Koppel diamant gourami
Espei 25 stuk of minder , weet niet hoeveel
De de phantom tetra 2 mannen en 6 vrouwen
En de king tiger pleco
En 6 dario dario vond ik wel leuk maar waarom kunnen die niet ?

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200

Bericht door Yanis »

Kwa filter wordt is het een eheim classic 600 van 1000L/H en dan wil ik nog een binnen filter van 500 l/h en wel veel planten ,

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik denk dat je de L066 bedoeld, de L064 is de cactus pleco.

Dario Dario kan territoriaal gedrag vertonen en het is erg lastig om aan vrouwen te komen. Het zijn maar hele kleine visjes met veel karakter, voor een territoriale pleco gaan ze niet aan de kant waardoor de combinatie niet prettig is en je er ook niet veel aan hebt omdat ze in zo’n grote bak behoorlijk weg gaan vallen. Je kan dan denk ik beter voor bijv een koppel apistogramma borelli kiezen, of een koppel leatacara dorsigera. Die zijn wat meer bestand tegen een L nummer ;)