Aquarium glas voorkant lichtjes gebogen?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Aquarium glas voorkant lichtjes gebogen?

Bericht door Lamith »

Hoi,

Gisteren viel mij op, dat de voorwand van mijn aquarium een hele lichte kromming/bolling heeft.
Het aquarium heb ik nieuw gekocht en is nog geen half jaar oud. Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken of is dit standaard bij aquariums? Het betreft een Aquael Leddy 60

Ik heb geen lekkage oid, dus dat lijkt goed.

B94
0-200
0-200

Re: Aquarium glas voorkant lichtjes gebogen?

Bericht door B94 »

Is het een glazen raam?
Een hoeveel mm dik is het?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik weet dat dit bij de grote juwel aquariums ook is, zoals de juwel rio 450. Staat er een lijn op tot waar je mag vullen? Als je je daar aan houd lijkt het me niet zo spannend. Waarschijnlijk is het aantal mm gebruikt die de druk nét aankan. Bij duurdere merken kiezen ze vaak safe voor net 2 mm dikker

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

B94 schreef: 31 jul 2023 22:15 Is het een glazen raam?
Een hoeveel mm dik is het?
Ja een glazen raam en ik gok ongever 2-3 mm dik. Ben nu op mn werk, dus kan het niet meten.
amber98 schreef: 01 aug 2023 07:16 Ik weet dat dit bij de grote juwel aquariums ook is, zoals de juwel rio 450. Staat er een lijn op tot waar je mag vullen? Als je je daar aan houd lijkt het me niet zo spannend. Waarschijnlijk is het aantal mm gebruikt die de druk nét aankan. Bij duurdere merken kiezen ze vaak safe voor net 2 mm dikker
Nee, geen lijn gezien in ieder geval. De buiging is ook heel licht, dus het lijkt ook niet alsof er enorm veel druk op staat. Ik lees echter wel rampverhalen, dus vraag me af of het niet per definitie beter is om een nieuwe te halen. Echter, als een groot merk als Juwel ook deze issues heeft, vraag ik me af of het niet bij design is. Een bolling kan druk immers beter opvangen dan een recht stuk.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Juwel is een groot, maar goedkoop merk. Ze besparen dus oa op de dikte. Bijv merken zoals eheim, aquatlantis, oase ed hebben dit niet, maar die bakken zijn gewoon een stuk duurder.

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 01 aug 2023 20:03 Juwel is een groot, maar goedkoop merk. Ze besparen dus oa op de dikte. Bijv merken zoals eheim, aquatlantis, oase ed hebben dit niet, maar die bakken zijn gewoon een stuk duurder.
Nooit geweten dat Oase een "beter" merk is ten opzichte van Juwel :shock:
In mijn oren geknoopt!

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Voornamelijk de highline lijn van oase is kwalitatief een stuk beter, niet alle bakken. Biorb is namelijk ook van oase en die bakken zijn enkel leuk als dure vaas :) ik geef zelf de voorkeur aan de aquatlantis. We hebben er meerdere gehad, ook 200cm en alles was altijd tiptop in orde