Help! Wat is er met mijn gup?

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Help! Wat is er met mijn gup?

Bericht door Nieuweling »

Hey iedereen,

Mijn gup is sinds 2 dagen raar gedrag gaan vertonen, veel aan oppervlak zwemmen en bij de pomp. Wilt nog wel eten maar reageert trager dan normaal.
Daarnet opeens gezien dat er een doorzichtige witte sliert uit haar hangt, help! Zijn dit misschien wormen of een ander soort parasiet?

Ik heb een week geleden ongeveer een mannelijke gup verloren en die vertoonde toen gedrag dat hij in de stroming van de pomp ging zwemmen en daarna ook stil hangend hij de pomp aan oppervlak. Hier toen nooit zo'n witte sliert gevonden.

Kunnen jullie helpen wat te doen nu?

Dit is link van filmpje gup: https://youtu.be/esU7ECqLcqk
Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Help! Wat is er met mijn gup?

Bericht door amber98 »

Het kan heel veel zijn. De vinnen zien er ook niet goed uit. Ik zou voor een kuur Colombo cerpofor alparex kiezen, grootste kans dat dit werkt. Zou schadelijk kunnen zijn voor garnalen, maar helaas is dat even een risico die je moet nemen. Ik heb zelf nooit uitval gehad van garnalen.

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Oke, ga daar eens naar kijken dan. Het enige wat ik veranderd vind aan d'r vinnen is dat ze minder gekleurd zijn dan dat ze waren, ze was mooi fluo geel. Of zijn er nog andere afwijkingen zichtbaar, want rest lijkt beetje hetzelfde.

Hopelijk blijft het dan goed gaan met de garnalen!

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Er zitten ondoorzichtige vlekken op de staart en er is een hap uit. Dit kan duiden op een aanwezige bacterie of schimmel die toe kan slaan en vinrot kan gaan veroorzaken. Meestal heeft dit andere onderliggende problemen. De doorzichtige sliert kan aantonen dat er inwendige parasieten aanwezig zijn, maar ook andere bacteriën, schimmels of flagellaten. Het is vrij lastig te zeggen, maar in de meeste gevallen is het iets wat alparex aanpakt. Mocht het aanwezig blijven, of meer symptomen zichtbaar worden, is een groot deel uitgesloten wat het mogelijk zou kunnen zijn en kun je daarna evt nog een gerichtere behandeling doen.

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Thnx voor de reactie, we gaan ze behandelen. Hopelijk gaat het werken!

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Kunnen de guppen eerst bvb slechter worden door de medicatie? Of wat ga/kan je zien zodra je ze gaat behandelen? Dan weet ik een beetje wat ik evt kan verwachten

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Medicatie kan altijd schadelijk zijn. Vissen die erg ziek zijn, overlijden vaak door de medicatie (maar waren anders toch ook al niet meer te redden bij dit soort ziektes, de medicatie versnelt het proces) volg goed de beschrijving, bij sommige middelen word een luchtpompje aan geraden. Na de behandeling word geadviseerd even over actieve koolstof te filteren, om de restjes medicatie te verwijderen. (Wil de wel zeggen dat als je nu actieve koolstof hebt, dit eruit moet om te kunnen behandelen)

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

De actieve kool heb ik voor het starten van de medicatie uit filter gehaald en advies van lfs was om deze na de kuur dan idd weer toe te voegen

Laten we hopen dat ze het gaan redden

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Afbeelding

Sommige guppen krijgen ook problemen aan de vinnen naast de dunne doorzichtige sliertjes ontlasting. Wat kan dat zijn en moet ik dat nog op andere manier behandelen?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik zou even afwachten tot een paar dagen na de behandeling en dan kijken hoe de staarten eruit zien. Een zoutbadje kan overigens altijd, dit duurt maximaal 10 minuten per vis. Dit versterkt de slijmlaag en pakt ook vinrot ed goed aan

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Hoe doe ik precies zo'n zoutbadje?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Zout zonder jodium gebruiken, bijv zeezout. Emmer water met opgelost zout. 20 gram per liter. Temperatuur van het water gelijk aan aquariumwater (je kan het water uit het aquarium halen en daarna weggieten) Vis moet blijven zwemmen. maximaal 10 minuten in het zoutbadje. Gaat de vis extreem snel ademen of bijna niet ademen (iets langzamer is normaal) dan terug in het aquarium en hersteld ie weer. Dit kun je een paar keer per dag doen evt.

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Oke thnx!

Helaas net weer 2 dode guppies aangetroffen :( het gaat echt niet goed hier. Waterwaarden oke maar ze blijven problemen houden met de witte slierten en nu dus ook de problemen op de vinnen. Eentje zwemt nu ook als een dronken iemand door het water, lijkt verminderd bewustzijn te hebben.

We hebben een extra pomp ook al in aquarium gehangen voor de zuurstof. Maar zou je zuurstof gehalte kunnen testen? Ze zwemmen namelijk ook echt aan de oppervlakte.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Als ze happen naar de oppervlakte, is er sowieso te weinig zuurstof aanwezig. Helaas kun je niet heel veel meer doen dan het luchtpompje. Heb je met druppeltest of strip gemeten? Heb je ook ammoniak gemeten?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Hoe is de eetlust van de vissen?