Ik ben net nieuw op het forum maar volg al enige tijd de leuke forums van andere. Ik heb al veel nuttige informatie kunnen gebruiken en kunnen toepassen bij mijn eigen aquariums.
Omdat de tijd van aquariums momenteel even over is, gaan wij ons richten op het maken van een paludarium.
Gisteren hebben we een leuk bakje kunnen ophalen van 40x40x40.
We zijn al enige tijd op zoek naar bruikbare informatie voor het maken van een valse bodem, maar helaas komen wij er echt niet uit.
Er komen heeeel waarschijnlijk hele kleine gifkikkertjes in het paludarium, maar dat is niet zeker.
We willen graag een “natuurlijke valse bodem” maken, dus geen piepschuim, pur, epoxy of andere middelen in het paludarium plaatsen.
We hadden bij iemand anders al gezien dat diegene een maltamat als ondergrond gebruikt. Dit willen wij ook maken, maar dan met de dendroplate. Heeft iemand dit al eens eerder in zijn of haar paludarium gebruikt en bevalt dit goed? Helaas weten we dan niet zo goed hoe we verder moeten gaan. Hoort er dan nog een laag hydrokorrels bovenop te liggen en dan iets van worteldoek? En dan daarboven de rest? Oma, de overgang van het water naar het land word gemaakt door lavastenen. Dan komt er niet zo’n rechte rand. Hydrokorrels kunnen niet in het water liggen toch? De rand is 10cm hoog, dus moeten we iets verzinnen om de korrels “droog” te houden.
Iemand anders heeft ook gebruik gemaakt van zo’n filter mat maar iets hoger geplaatst om vissen onder door te laten zwemmen, hoe zouden we dit moeten opbouwen? Want ons watergedeelte word ongeveer 10cm hoog, ben bang dat we anders geen bak meer overhouden?
Er komt wel een pompje in het water te staan, deze word gebruikt voor de waterval en we leggen onder de mat, dus in het water, een heater van 25W. Zou dit genoeg zijn? Welk pompje kunnen we het beste gebruiken dat het water filtert?
Zou iemand ons willen helpen met de opbouw van de bodem?
Heel erg bedankt alvast voor jullie hulp en advies
Groetjes Roomsnoes