Slakkeneitjes

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200

Slakkeneitjes

Bericht door Jor86 »

Hallo allemaal,

Ik ben Jordy, sinds een klein half jaar lees ik mee op dit forum. Ik heb toen ik klein was een tijd een aquarium gehad. Ik kreeg toen plantjes en visjes van mijn opa die een 3 meter lang aquarium had, perfect in orde met planten in alle kleuren en de mooiste vissen.
Echter, klapperden mijn oren toen ik me begon in te lezen. Opstarten, water testen, nitriet piek? Nooit van gehoord.
In januari een bakje van 80cm opgehaald via marktplaats en begonnen. Alles ging prima, heel langzaam wat garnaaltjes toegevoegd, wat slakken. Jonge gupjes van een centimeter opgehaald via marktplaats. En later vissen gehaald in diverse winkels.
Alles ging goed tot dusver.
Totdat ik bolletjes over de bodem zag hupsen.
Gevraagd in aquarium speciaalzaak. Nog nooit gezien? Nog nooit van gehoord.
Ik was er zelf al achter gekomen dat dit mossel kreeftjes waren. Binnen een week had ik er honderden. Ik heb toen sluier danio’s toevallig toegevoegd en die hebben ze in no time opgegeten.
Het gedrag van de danio’s beviel me niet, ze vielen de gupjes aan en waren heel wild.
Die zijn naar een aquarium van een vriend verhuisd en zwemmen daar rustig met andere danio’s samen.

Na dat de danio’s vertrokken, zijn de mossel kreeftjes natuurlijk terug gekomen.

Ik heb 2 weken geleden een Juwel 240 aangeschaft omdat ik in dat kleine bakje m’n planten die groeiden als kool, niet meer kwijt kwam.

Een deel van de planten heb ik al overgezet en alle jonge gupjes die geboren waren in mijn 80cm bakje en wat grote slakken heb ik ook overgezet.

In de 80cm aquarium heeft er ineens een babyboom aan jonge slakjes plaats gevonden.
Waarschijnlijk omdat ik teveel gevoerd heb voor de baby gupjes en dat er in bepaald voer slakkeneitjes zitten die wanneer ze met water in aanraking komen, uitkomen.
Dat is een zorg voor later, want het zijn honderden poshoornslakken maar ook knobbelhoren slakken.
Die laatste zijn moeilijk te vangen doordat ze zich ingraven.

Nu keek ik net in het grote aquarium en zag dat een van de poshoornslakken eitjes op ‘haar’ huisje heeft zitten. Is dit normaal?
Doen ze dit zelf of een andere slak afgezet op het huisje?

Ik heb de eitjes wel al op bladeren van planten gezien en op het glas, maar nog niet eerder op een slak zelf.
Ik heb gegoogeld maar kan er niets over vinden.
Wel eierzakken, maar is dit dan zo’n eierzak?

Hier zou ik graag antwoord op krijgen.

Ook heb ik gezien dat 2 garnaalvrouwtjes eitjes dragen.
Het liefst vang ik ze en zet ze direct in de grote bak zodat ik die ieniemienie garnalen niet hoef uit te vangen.
Als die ieniemienie’s al in het water zouden zitten, hoe vang ik die er dan het beste uit? Want je ziet de niet. Maar had laatst wel met verversen een hele kleine in het oude water zitten doordat ik de emmer controleerde met m’n zaklamp.
Ik zou het zielig en jammer vinden om garnaaltjes bij het leeg maken weg te spoelen.

Kort samen gevat:

-Wat is er met die slak aan de hand?
-Hoe krijg ik al die mini slakken uit m’n bak zonder ze dood te maken of weg te spoelen(ik heb gelezen over komkommer, slakkenval etc maar dit is gewoon te veel, honderden!)
-Wat te doen moet de mini garnalen mochten ze in m’n 80cm geboren zijn.

Ik hoor graag van de experts!

Groeten,
Jordy

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Juwel 240 - Guppies, corydoras, mini algeneters, garnalen en slakken

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Slakkeneitjes

Bericht door amber98 »

Welkom, het ziet er inderdaad uit als slakken eitjes: ik denk dat een andere slak deze gewoon per ongeluk om deze slak heeft gelegd, ipv stenen of planten.

Slakken zijn niet erg, maar inderdaad zoals je zegt is er een babyboom gekomen door teveel te voeren. Je kan evt een paar anatome helena slakken toevoegen, die eten slakken. Het zou dan wel af en toe kunnen dat ze ook een garnaal te pakken hebben, maar ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. Verder schaars voeren voorlopig. Om de dag een kleine hoeveelheid is prima. Wellicht de temperatuur iets verlagen? Aangezien je zegt dat de danios ook extreem druk waren bestaat er een grote kans dat je temperatuur vrij hoog staat. 22 graden is prima voor de vissen die je hebt. Hoe hoger de temperatuur hoe actiever de vissen, hoe meer afval en hoe sneller de slakken voortplanten. ;) verder kun je idd groten gedeeltes uitvangen met komkommer, stuk erin leggen en een half uur of uur later checken. Als ie vol zit met slakken, kun je die eruit halen.

Je kunt mini garnalen evt opzuigen met de water wissel, dan hang je een netjes aan het uiteinde. Je zuigt dan water en garnalen op, en de garnalen blijven achter in het netje.

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200

Bericht door Jor86 »

Hoi Amber,

Dankjewel voor de snelle reactie 😃
De temperatuur zat rond de 23 graden op het moment dat de Danio’s er nog in zaten.
Waterwaarden zijn goed, ga in m’n eerste bakje de temperatuur terug schroeven naar 22 graden.
Het is echt een slakken explosie, honderden.

Als de waarden in de Rio240 goed zijn, gaat de rest van de vissen over.

Met m’n corydoras gaat het niet zo goed.
Die tuimelen af en toe door het water.
Ik heb er een Esha 2000 kuur voor gehaald, maar las ergens anders al dat jij die niet goed vond omdat veel vissen resistent ervoor zijn.
Heb ze gekocht in Geleen.
De algeneters van daar gingen ook niet helemaal lekker, daar zijn er nog een aantal van over en die lijken weg goed te gaan.
Guppen hebben sommige vrouwtjes een witte sliert, maar die zijn ook zwanger en hebben een aantal jongen op de wereld gezet. Een deel van die jongen heb ik er uit gevist en in de grote bak gezet.
Ik vang zoveel mogelijk slakken en de garnalen er vandaag uit, die gaan naar de grote bak en dan hopen dat ik een huisje voor al die slakken ga vinden. Het zijn er echt veel te veel.

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200

Bericht door Jor86 »

Nu het volgende probleem.
Zoals ik al zei de juwel240 opgestart en de geboren jonge gupjes en 2 iets grotere in de grote bak gedaan.
1 van die iets grotere bleef heel de tijd aan het wateroppervlak zwemmen. Ik zag dat er iets met z’n staart was. Kan zijn dat die danio’s daar ook nog in gehapt hebben.
Echter, zie ik net dat ze ook een rode stip aan het uiteinde hebben zitten. Al gegoogeld natuurlijk, maar geen idee wat het kan zijn.

Iemand een idee?
Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Esha2000 is inderdaad dusdanig veel gebruikt in het verleden en niet meer veranderd in samenstelling dat het vaak helemaal niks meer doet (heel soms nog wel maar die kans is vrij klein) ook denk ik eerder dat er een probleem is met inwendige parasieten en dan werkt esha2000 volgens mij al helemaal niet. Ik zou gaan voor een variant van Colombo of Sera als je de esha nog niet hebt gebruikt (indien wel dan kuur afmaken) Colombo heeft sowieso een variant voor inwendige parasieten, dat is Colombo alparex. Corydoras hebben ook nog soms tolziekte, hier kun je niks aan doen. Maar het is lastig te zeggen wat het nu is. Heb je foto’s van de meeste vissen? Misschien valt ons iets op wat jou nog niet opgevallen was. Ik weet niet welke algeneters je had, maar vaak zijn ze aan de magere kant als je ze koopt en dan moet ze in het begin echt goed bijvoeren (algeneters eten bijna nooit algen)

De staart van de babygup kan ik niet goed plaatsen. Het zou beschadiging kunnen zijn, hoe zien de staarten van de volwassen dieren uit?

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200

Bericht door Jor86 »

Met de overige vissen is er niets aan de hand. Op een mannen gupje na, die was ook door de danio’s toegetakeld. Dat is inmiddels bijgegroeid, dus geen probleem meer mee.

Alleen de corydoras hebben tuimelziekte, daar was ik al achter en sommige vrouwtjes guppen de witte ontlasting. Is niet slijmerig maar gewoon wit.

De kleine bak is heel lelijk nu 😬 Omdat ik een deel van de slakken, de garnalen en waterplanten eruit heb gehaald voor de esha 2000 kuur.
Kon namelijk alleen vinden over de tuimelziekte dat er esha voor gebruikt werd, zonder echt resultaat.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Hebben de volwassen guppen ook geen scheuren in de staart ed? Gezonde vissen horen geen witte slierten te hebben, eigenlijk hoor je bijna helemaal geen slierten ontlasting te zien. ;)

Tolziekte is geen bewezen werkend medicijn voor. Je hebt nog een aantal ziektes die gelijke symptomen hebben, maar dat zijn allemaal bacteriële ziektes volgens mij..

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200

Bericht door Jor86 »

Sorry voor de late reactie.
Bijgaand wat foto’s. De oranje gup is de gup die iets aan z’n staart had en nu weer aangegroeid is.
Foto1 een scheurtjes staart, zo al gekocht bij Aquaworld.
Foto 2 het herstel.
Foto 3 komt eigenlijk ja foto 1, de afgebeten staart.
Verder had ik 13-4 ineens m’n mooie zwarte gup die veelal op de bodem lag. Toen tegen de pomp plakte. Uiteindelijk in quarantaine gezet en de volgende ochtend dood.

Weet niet of je hier iets uit op kunt maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik vind het niet echt uitzien als vinrot, dus het zou goed moeten zitten. Guppen zijn overigens wel vaak van “slechte kwaliteit”. Inteelt speelt een grote rol en ze zijn ook veel gevoeliger voor kruisbesmetting. (Dus als je guppen van 2 verschillende plekken bij elkaar zet, kunnen ze onderling last krijgen van elkaars bestaande bacterie culturen)

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200

Bericht door Jor86 »

De corydoras komen van intratuin. Het was fijn geweest als die het goed gedaan hadden, maar de guppy’s inderdaad uit verschillende winkels. Grotendeels van aquaworld en 2 guppen uit Bilzen.
Kan zijn dat die 2 bacterie culturen niet goed samen gaan.

Wat kun je me nog over dit vrouwtje zeggen? Opgeblazen? Dat rode puntje op haar zijkant? Zorgen maken? Kan er ook niets over vinden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik zie geen uitgezette schubben, dus buikwaterzucht is onwaarschijnlijk. Heb je weinig vrouwen? Dan zijn de mannen wellicht wat te ruw met haar geweest

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200

Bericht door Jor86 »

Hoi Amber,

Allereerst dank voor je antwoorden steeds.
Een aantal berichtjes terug in dit topic meldde ik dat een gup een wondje op haar zijkant had.
Die gup is de dag erna helaas gestorven.
Je gaf aan dat ik waarschijnlijk te weinig vrouwtjes had, dus heb er toen een stuk of 10 bijgehaald.
Nu heb ik continue kleintjes en die zijn niet bang voor de grote vissen, zwemmen er gewoon langs haha.

Echter, heb ik ook sinds een week of 2 ook 6 gouden mollies. Vond ze aparter dan black mollies.

Nu zijn deze vrouwtjes denk ik ook al direct bezwangerd en heeft zo’n zelfde wondje aan haar zijkant als toen die gup had.
Zou dit dan ook van te opdringerige mannetjes zijn?
Je ziet het niet op elke foto, heb ook nog een foto van de gup toegevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik zie de vlek niet echt goed. Hoeveel mannen en hoeveel vrouwen heb je? Wat is op dit moment het hele vis bestand?

Die blauw/zwarte gup(?) ziet er wel heel slecht uit. Heb je een foto waarop de vinnen te zien zijn? Ik denk vanuit deze foto dat je toch met bacteriële vinrot zit of wellicht een vis in de bak hebt die dit bij de rest veroorzaakt (heb het over de vis op de derde foto)

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200

Bericht door Jor86 »

Ik schreef vorige keer ook over hem, dacht dat het inmiddels beter ging. Ben je klaar voor 300 foto’s van een jagend guppymannetje dat niet op de foto wil?

Mijn visbestand nu:

5 platy 3 vrouw 2 man
Veel guppy’s, schat zo’n 15 mannen en een 30 vrouwen inmiddels
20 kardinaal tetra
20 rasbora merah
20 rasbora/danio galaxy
10 corydoras panda
6 gold Molly waarvan nu 3 man 3 vrouw
Een 60 garnalen(blue dream en vuurgarnalen)
5 japonica garnalen

Ik zie bij de andere vissen niets geks.
Als alleen die gouden mollie vrouw die ook weer zo’n wondje heeft op haar zijkant. Net als die gup, maar die is overleden.

Ik heb vorige week ergens de kardinalen aangeschaft en die bleken stip te hebben.
Ik heb de costapur kuur afgemaakt, ze nog 2 dagen in dat water laten zitten, 80% waterverversing gedaan en nu over kool aan het filteren.
Wel een nieuwe verwarming gekocht.

Is het niet zo, dat andere vissen aan z’n staart bijten en dit weer aan het aangroeien is? Dat heb ik met een andere dombo gup ook gehad. Zijn staart is weer helemaal groot en mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik vind het wel op vinrot lijken; ik twijfelde eerder al. Vinrot zit altijd in een bak. Zodra de vinnen beschadigen (dus andere vissen bijten er aan of scheuren langs scherpe decoratie) als je nu geen middel Wil toevoegen (wat ik begrijp) is het volgende wel een optie: Je zou catappabladeren en elzen proppen in de bak doen (niet al te veel, want dan krijg je een pH drop) deze werken ook tegen schimmels, sommige bacterieen en het verbeteren van slijmlagen en weerstand van de vissen. De garnalen zijn er dol op, die eten ze helemaal kaal.

Ik zou sowieso veeeel minder mannen erin zetten. 3 op 3 goudmollys is echt teveel. op de foto denk ik trouwens dat er de veelvoorkomende fout is gemaakt bij de leverancier van de winkel en je geen Molly’s maar hoogvinkarpers hebt (die worden veel groter). Ik zou 1m 3v aanhouden. Net als de guppen, beter 10m 30v (als zijn 40 guppen sowieso heel erg veel) en de platys zou ik terug brengen naar 1m 3v. Mannen kunnen erg opdringerig zijn. Hoewel ik er niet helemaal zeker van ben, kan het best zijn dat de plek bij het nieuwe vrouwtje ook beschadiging van opdringerige mannen is.