Discussen op een kluitje

Plaats reactie

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Discussen op een kluitje

Bericht door witte »

Hoi heeft iemand een idee,ik heb 4 rode en 3 blauwe discussen,de rode zitten alle 4 op een kluitje links boven in de hoek,wel vooraan,de andere zwemmen vrolijk door heel de bak.
De rode heb ik in 1 koop gedaan en de andere dag de blauwe .
Als ik ga voeren komen ze wel direct.Ze maken geen pompende beweging of zo.
Zondag water ververst en gisteren weer.
Ook weinig ruzie voor rangorde te zien.
Ze hangen zo dicht tegen elkaar dat er 1 bijna op zijn zij ligt.
Als er een blauwe komt kijken wat er aan de hand is blijven ze hangen en de blauwe zwemt weer weg.
Lijkt wel of ze iets zien of ergens naar kijken maar ik weet niet wat,ze zitten dus aan de voorkant tegen de hoek aan,op deze plaats aan de achterkant zit wel de uitstroming van het filter,misschien dat het dat kan zijn.
Ik heb 1 filter aqua pro 3 waarop staat 1000ltr/uur,het aquarium is 370ltr.
Iemand al deze ervaring mee gemaakt?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Discussen op een kluitje

Bericht door Kees »

Zou het wel even goed in de gaten houden, maar klinkt mij als dat ze nog moeten wennen aan je bak.
Toen ik net de eerste discussen had, zaten ze ook allemaal in een hoek vooraan.
Na een tijdje "waaierde" ze wel uit.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Het enigste wat ik nu anders heb dan voorgaande jaren is dat ik nu maar 1 filter erin heb,misschien dat ik er 1 bij moet zetten.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ik zou het nog even aankijken en de waardes goed in de gaten houden.
Maar zelf heb ik hier ook 2 pompen op de bak staan, 1x eheim 2078 en 1x eheim 2224.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Het typische is dat het precies de 4 oranje zijn die altijd bij elkaar in de bak gezeten hebben,de blauwe zwemmen gewoon rond,de corrydoras hebben eitjes gelegd en de tetra is ook nog goed van kleur dus ligt in mijn ogen niet aan het water,+ nog geen 24uur geleden 25% ververst.

jari4now

Bericht door jari4now »

Witte,

Hoelang zitten ze al in je bak en sinds wanneer doe ze dit.
Ik verwacht dat het een periode van gewenning is, de een is wat minder verlegen dan de ander.
Ook discussen kunnen wat moeite hebben met nieuwe omgeving, en/of nieuwe bewoners, dit kan een week of 2 à 3 duren, maar langer zeker niet.
Als je in de gelegenheid bent is het meten van je water toch wel aan te raden, en als ook dit oke blijkt te zijn is het even aankijken.
Een paar keer waterverversen met 30 tot 40% ipv 25% biedt wellicht ook al verademing voor de vissen.

Wat is het verdere gedrag van de oranjevissen.....ademhaling? knijpen met kieuwen? of openstaan van Kieuwen?

Je vraag over de pomp, ik heb hier altijd één Eheim 2028 op een bak van 400 liter gehad en werkte prima, sinds kort een tweede eheim erop maar die is alleen gevuld met Hars.
Dus als de pomp gevuld is met voldoende materiaal en ook nog het juiste en is ingedraait dan moet die pomp eigenlijk wel voldoen.
De Baccies moeten wel hun werk kunnen doen.

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

De oranje zitten er sinds zaterdag in en zwommen altijd vrolijk rond,de blauwe zijn er zondag in gegaan.
Ze hebben gezamelijk rond gezwommen tot dat ik het gisteren ververst heb.
Ik heb mijn filter niet kunnen enten en heb ik dus helemaal schoon gemaakt omdat ik gelezen had dat als het dagen stil staat er juist giftige stoffen in de bak komen.Daarom dacht ik na 4 dagen even een laagje eruit halen.
Het is begonnen met de grootste het lijkt of de andere die volgen en erbij gaan hangen.
Ik weet het eigenlijk niet nu ik erna ga kijken lijkt het wel of de kieuwen inderdaad verder open gaan en dat ze snel ademen,maar dit kan ook inbeelding zijn omdat ik me toch een beetje zorgen maak.

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Waarvoor is die hars en waar kun je het halen,want ik heb nog pompen zat.

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Net wat water ververst ca 30%,ff aankijken of dit effect heeft. :?:

jari4now

Bericht door jari4now »

Witte,

Ik zou toch even je water meten, als ik het zo lees kan er van alles mis zijn, maar misschien ook niets en meten is weten.
Nitrietcrash zou ik ook niet uitsluiten, heb je de vissen ook in Quarantaine gehad???
Er zijn na het schoonmaken totaal geen nitriviserendebaccies in je filter, dus morgen even wat nitrivec halen en in je filter en water doseren, nadat je weer een flinke waterwissel hebt gedaan.
Dat andere vissen er geen last van hebben....nog...kan altijd de één is vatbaarder dan de ander, dat vissen in zo een situati eitjes gaan leggen/afzetten kan ook, de vis heeft ook een gevoel van overlevingsdrag en zal in geval van dreigende dood mogelijk eitjes afzetten in de hoop dat het soort zal blijven voortbestaan.

De Hars die ik in het filter heb is Nitraathars dit om de belasting van mijn water te verminderen en de groei niet te remmen, ben met 1 liter hars van een nitraat van 25 mg/l naar 10 mg/l gegaan verder heb ik door mijn alg probleem er ook een liter fosfaathars ingedaan wat resulteert van een Po4 van 1,0 mg/l naar 0.5 mg/l.
Het is regenereebaar met zout...gewoon goedkoop Jozo zout b.v. en dat doe je eens per 4 weken.
Te koop bij discuskwekerij Haaglanden o.a.
Let wel op als je het koopt dat het regenereerbaar is er zijn veel verschillende soorten, wellicht kan ik wat regelen voor je via een kennis in Vlaardingen kost geloof ik 29,50 per liter....maar dat weet ik niet zeker

Slider
0-200
0-200

Bericht door Slider »

O je hebt last van "Hangvissen" ;) flauw sry

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Na het verversen gingen ze na wat zwemmen weer terug in de hoek,als ik voer komen ze het van de lepel af halen.
Als er 1 gaat zwemmen volgen ze allemaal,toen kwam de brutaalste blauwe en bewoog heel raar met zijn buikvin een soort trilling,daarna ging alles de hoek weer in.
Nu begonnen ze weer een beetje rond te zwemmen maar gaan iedere keer terug naar de zelfde hoek alleen blijven ze nu niet lang hangen.
Ik heb zelf het gevoel nu dat de blauwe toch de baas wilt worden en ze als vlucht naar die hoek gaan.
Mocht er toch nog iets zijn laat ik het weten,in iedergeval bedankt voor het support.

jari4now

Bericht door jari4now »

Dit laatste lijkt inderdaad op rangeordebepaling......(leuk wordt) :?

Onderwerp auteur
witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Ja ik heb me weer vergist,maar ja als je vissen een dag op dezelfde plaats blijven hangen denk je toch dat er weer iets aan de hand is.Maar ze zwemmen wel weer,maar als er 1 in de hoek gaat hangen volgen die andere 3 ook,maar nu gaan ze ook wel eens naar de linkerhoek.

jari4now

Bericht door jari4now »

Lekker blijven observeren, maar de gewenning begint al te komen.......