verwarming bij 1500 liter

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rebus
0-200
0-200

verwarming bij 1500 liter

Bericht door Rebus »

Even een nieuw topic over verwarmingsystemen.

Ik ben van plan een aquarium te (laten) bouwen van 350x80x60 / 70.

Voor ik dat ga doen wil ik kijken naar de haalbaarheid van systemen en tegen welk prijskaartje.
Momenteel ben ik in het bezig van een gezelschapsbak in een RIO 300. Deze wordt verwarmd via bodemverwarming en indien nodig bijverwarmd met een element (in de waterstroom van mijn filter).

Nu vroeg ik mij af wat de beste (gelijkmatige warmteverdeling) en de relatief goedkoopste manier is om 1500 liter water te verwarmen tot 25-29 graden.

Ik heb zitten denken aan bodemverwarming samen met een element (zoals in mijn Rio 300). Of dit een goede warmte verdeling geeft bij 1500 liter betwijfel ik. (Vandaar de topic).
Ook een mogelijkheid is misschien om het aquarium te koppelen aan de centrale verwarming van het huis. (of voor een radiator met thermostaatkraan!).

Zoals de plannen nu zijn, zal het aquarium in de kelder komen te staan (soort computerkamer). Hier worden ook bouwtechnische aanpassingen gedaan. Ik wil namelijk een lekbakconstructie / afvoerputje naar de riolering en een vulleiding van het waternet / onthardingsinstallatie....
Misschien een nadeel met de CV dat de thermostaat niet bij het aquarium hangt maar in de woonkamer. Als dit een optie is, dan waarschijnlijk combineren met een secondaire verwarming...

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: verwarming bij 1500 liter

Bericht door Laurens »

Ik zou een filter nemen met ingebouwde verwarming, en bodemverwarming en aanvullen met grote gewone elementen...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

En zoveel mogelijk oppervlakte van de bak isoleren met piepschuim o.i.d.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

jari4now

Bericht door jari4now »

Als je zo een mooie maat bak kan gaan bouwen, ga ik er vanuit dat je ook deze bak ga filteren over een bioloog.
Ik zou dan je element in je laatste vak van je Bioloog hangen en daar verwarmen, als extra kun je er ook altijd nog een element bijhangen in de bak.
Je water zal dan op tempratuur de bak in stromen
Goede isolatie en omgevingstemp. kunnen ook helpen, de CV wordt wel riskant, de winters erg warm en de zomers géén warmte.
Wel kun je voor de wintermaanden misschien een Bypass maken op je CV-leidingen met vloerverwarmingslang en dan één enkele lus achter je bak langs, maar dat blijft met het zelfde risico van warmte te veel, en wellicht schommelingen. Wellicht is het mogelijk deze zelfstandig te maken met een thermostaatklep die sluit bij zegmaar 32 graden?
Ik verwacht dat bodemverwarming niet voldoende zal zijn als hoofd en dat je die juist als bijverwarming moet zien.

Ik wordt nu wel steeds nieuwsgieriger naar je project en hoop dat je het haalbaar kan maken....en er ook nog eens snel aan kan beginnen.

Succes

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Mijn ervaring is ook in de bioloog dat ding. Ik kon hiermee een bak van 600 liter verwarmen met een buisje van 300 watt, en die stond zelden aan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jari4now

Bericht door jari4now »

Isoleer je Bioloog goed en gebruik dekplaten

Onderwerp auteur
Rebus
0-200
0-200

Bericht door Rebus »

Dank jullie voor een reactie :D Het idee om de CV te gebruiken als verwarming ga ik helemaal vanaf zien. Te lastig om de juiste temperatuur te houden. En zeker omslachtig om de cv om te leggen.

Ik denk dat ik inderdaad zal gaan voor een bioloog met verwarming in combinatie met bodemverwarming. En natuurlijk alles goed isoleren.

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn 'stook' kosten kan bepalen? Uitgaande een kelder van 20 graden Celcius.
Of misschien dat iemand anders een flink aquarium heeft staan en er een kWh meter tussen heeft staan.