Ziekte of stress?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Maarten

Ziekte of stress?

Bericht door Maarten »

Ik heb eergister mijn bak voor ruim 2/3 verschoond omdat ik de laatste 2 weken geen tijd had (mijn pa lag op de IC), en daardoor het water troebeler was dan normaal. Nu hebben vandaag bijna al mijn discussen een vale blanke streep op de flank. Ook heeft er 1 discus een aantal kleine witte stippen op de vin.

Kan dit stress zijn door acute watewaarde verandering? Of heb ik (weer) te maken met ziekte?

De vissen eten prima en vertonen ook geen apart gedrag ;)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Ziekte of stress?

Bericht door Kevin »

Je hebt toevallig geen waterwaardes gemeten? als dat goed vervuild was zou het goed kunnen dat dat de oorzaak is. Als het daadwerkelijk een "discus" ziekte is kan ik je daar niet mee helpen wegens ervaring gebrek.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Zelf had ik een maanvis als ik soms ook een langere tijd niet had ververst en was vies en deed dan in 1x een hoop dan was die voor een poos ook vaal. Maar als het stipjes zijn zit ik gelijk te denken aan witte stip. maar weet niet als dit ook bij discus zo makkelijk krijgt.
je kan er altijd een kuurtje voor witte stip tegen aan gooien. kan volgens mij geen kwaad als je twijfelt
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Marco
200-400
200-400

Bericht door Marco »

hoe staan ze er vandaag voor?
Ik zou niet te snel met medicijnen aan de slag gaan. Een tijdje regelmatig wat meer verversen kan ook veel doen als dat lukt.
Vooral omdat ze zich verder nog normaal gedragen zou ik het even aankijken.
275x65x60

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ga met Marco mee.
Hoe hoog staat je temperatuur?
Die zou je eventueel even met 2 graden kunnen verhogen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
jari4now

Bericht door jari4now »

Ik zou zeggen geen paniek, waterwissel en nog een waterwissel en nog eens 2.....natuurlijk niet op één dag, maar wel lekker veel verversen.
Nog zeker geen medicijnen in je water doen, en ook temp. even nog laten wat het is.
Wat soms wel makkelijk is om te kunnen zien wat het is, is een foto van de bewuste plekjes.

tumke
0-200
0-200

Bericht door tumke »

het water wat je ververst, is dat veel warmer/kouder dan wat er in je bak zit? Daar kan het ook aan liggen...ik hoop voor je dat je snel van de stipjes af komt;)

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

Het wordt niet minder, maar ook niet erger. De discus eet goed mee. Er lijkt een andere rangorde aan het ontstaan te zijn bij de discussen. Hebben veel ruzie.

Water dat ik ververs, is altijd dezelfde temp als de bak zelf (gekoppeld aan de keukenkraan en met de thermometer gemeten aan de uitgang).

Temp staat nu op 30. Zal hem dit weekend eens rustig aan naar 32 brengen.

Er is nu 1 discus die nog een grote vale plek heeft. De witte stippen zijn nagenoeg verdwenen. Zou natuurlijk ook heel goed een schaafplek kunnen zijn door de ruzie's.

In elk geval bedankt voor jullie adviezen tot nu toe!

Marco
200-400
200-400

Bericht door Marco »

Als je de temp al op 30 hebt staan dan zou ik hem gewoon laten staan. ik denk niet dat het zin heeft om het hoger te zetten, vooral omdat de stippen eigenlijk al weg zijn.
275x65x60

thurun
0-200
0-200

Bericht door thurun »

mijn vis poep heel veel wat moet ik daaar aan doen?!:D

Onderwerp auteur
jari4now

Bericht door jari4now »

Is wel niet voor dit topic, maar je kunt er maar `1 ding aan doen..stoppen met voeren

tumke
0-200
0-200

Bericht door tumke »

Maarten schreef:Het wordt niet minder, maar ook niet erger. De discus eet goed mee. Er lijkt een andere rangorde aan het ontstaan te zijn bij de discussen. Hebben veel ruzie.

Water dat ik ververs, is altijd dezelfde temp als de bak zelf (gekoppeld aan de keukenkraan en met de thermometer gemeten aan de uitgang).

Temp staat nu op 30. Zal hem dit weekend eens rustig aan naar 32 brengen.

Er is nu 1 discus die nog een grote vale plek heeft. De witte stippen zijn nagenoeg verdwenen. Zou natuurlijk ook heel goed een schaafplek kunnen zijn door de ruzie's.

In elk geval bedankt voor jullie adviezen tot nu toe!
bij mij is het heel langzaamaan weg aant trekken. Heb nu 8 dagen de temperatuur op 32 graden staan, en ik houd het nog 6 dagen vol, in combinatie met een beaphar kuur. Dit schijnt eindelijk te werken! Maar wat ik begrepen heb is dat het van belang is dat je de temperatuur voor 2 volle weken op 30+ graden houd?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Kan goed, ligt me iets van bij dat het gunstig zou zijn voor hun stofwisseling?
Discussen kunnen dat zo wie zo makkelijk hebben.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

De plek is nu bijna weg! Denk toch dat het een schaafplek geweest is na ruzie. Momenteel zijn ze erg mooi rustig en aan het pronken!